"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Nu kommer den där känslan krypande igen, fick den sist gång med när vi åkte till Tyskland ...
    Känslan är att tänk om jag hittar mycket jag vill ha och till rätt pris och inte har nånstans att ha dem och för att vara förberred på ifall att jag får med mig nåt kul så jag gör om jag gjorde sist gång det gick bra då och det blir nog bra nu med.
    Jag startar upp min stora rotbalja, det är nästan redan igång för rötter ligger i blöt så det behövs bara ett litet filter med lite filtergojs med lite sten och löv på botten så kan jag ha dem däri tills jag fått gjort en rokad bland kar och fisk.
    Senast redigerad av PiaJo; 14 January 2013, 19:34.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Nanoräkan
      • May 2011
      • 255

      Jag har inte skrivit så mycket här på zoopet men detta är en av de trådar som jag gillar allra mest!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Nanoräkan
        Jag har inte skrivit så mycket här på zoopet men detta är en av de trådar som jag gillar allra mest!
        Så roligt att du gillar den, trots att det kan vara mycket blabla emellanåt
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          Sv: "Tvättstugan"

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Här kommer bilderna Pia - herr Borellii och en av fruarna.
          Lätt den finaste färgvarianten! Jättevackra!
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Japp, den är fin men min favorit är fortfarande "opal"
            Opalen hade jag för flera år sen, här är länken till den tråden, hade nästan glömt detta för det har hänt så mycket i min akvarievärld sen dess
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Nu kommer den där känslan krypande igen, fick den sist gång med när vi åkte till Tyskland ...
              Känslan är att tänk om jag hittar mycket jag vill ha och till rätt pris och inte har nånstans att ha dem och för att vara förberred på ifall att jag får med mig nåt kul så jag gör om jag gjorde sist gång det gick bra då och det blir nog bra nu med.
              Jag startar upp min stora rotbalja, det är nästan redan igång för rötter ligger i blöt så det behövs bara ett litet filter med lite filtergojs med lite sten och löv på botten så kan jag ha dem däri tills jag fått gjort en rokad bland kar och fisk.
              förbered ett antal plastbaljor från IKEA eller liknande på 30-40 liter, samt lika många pumpar, kanske luftpumpar som är ekonomiskt försvarbart ihop med pet-flaskor, då har du möjlighet att ge dom ett tillfälligt hem som fungerar i veckor/månader medans du råddar till "rilktiga" kar.


              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Hahaa, så många fiskar jag inte ta hem
                nog för att det hade varit kul men det finns lite begränsningar...

                Jag har plats i tre kar för nya apor och sen har jag ganska bra plats i de andra karen om jag vill ha några tetror eller så
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Hahaa, så många fiskar jag inte ta hem
                  nog för att det hade varit kul men det finns lite begränsningar...

                  Jag har plats i tre kar för nya apor och sen har jag ganska bra plats i de andra karen om jag vill ha några tetror eller så

                  och vad gör du när du står därnere och tittar på de där helt nya arterna som för första gången
                  har letat sig till europa, där teckningen på dom är så lysande att en borelli ser ut som ett lik bredvid ??

                  och när du tittar på prislappen som säger 2,50 Euro / par, 2,00 om du köper 2 par ??

                  kommer du då säga....nej det går inte, jag har inget jag kan stoppa dom i, inte ens tillfällig plastbalja....??



                  Planera för det värsta, så blir det iaf inte otrevligt när man kommer hem.


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                    och vad gör du när du står därnere och tittar på de där helt nya arterna som för första gången
                    har letat sig till europa, där teckningen på dom är så lysande att en borelli ser ut som ett lik bredvid ??

                    och när du tittar på prislappen som säger 2,50 Euro / par, 2,00 om du köper 2 par ??

                    kommer du då säga....nej det går inte, jag har inget jag kan stoppa dom i, inte ens tillfällig plastbalja....??



                    Planera för det värsta, så blir det iaf inte otrevligt när man kommer hem.


                    .
                    Då köper jag dem såklart och löser förvaringsfrågan när jag kommer hem, har ju fler backar i garaget som är akvariebackar om det skulle knipa men startar jag dem inte så blir jag inte lika frestad
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Då köper jag dem såklart och löser förvaringsfrågan när jag kommer hem, har ju fler backar i garaget som är akvariebackar om det skulle knipa men startar jag dem inte så blir jag inte lika frestad
                      menade inte att du skulle starta dom, bara att dom finns där, om dom behövs.

                      att starta upp ett tillfälligt boende tar inte mer de minuter det tar att sno lite vatten
                      från andra kar, dra igång pump, koppa ner.

                      värsta fall kan du ju sms'a gubben på vägen hem:


                      "Ääääälskling, kom nu ihåg att du älskar mig, men gå ut och ta fram dom där backarna, och skölj dom noga i vatten, inget diskmedel, ta sedan 25 liter från varje originalkar och fyll på i 4-5 backar, jag kommer om en timme eller två och förklarar närmare, puss"


                      Vet inte om du har gjort det förr, men här fungerade det två ggr, men inte den tredje....
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        kan jag inte göra för han är på jobbet när jag kommer hem för vi "landar" i Göteborg på förmiddagen
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Knax
                          • November 2012
                          • 1148

                          OK, OK. Opalen är också jättefin, men jag tycker om fiskar med lite dovare färger. Nu var ju dock tanken att snärja hustrun med dessa fiskar, så det blir hon som får bestämma. Och tillgång på fisk, förstås.
                          // Mats, a.k.a. Knax



                          "All's well that ends." - Unknown

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Fick en ganska mysig bild idag på Ap. Borellii´sarna

                            De höll på och var "kärvänliga" och småbråkade lite med varandra en stund idag
                            Bifogade filer
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Svartbandad borelli ser man sällan

                              Snyggt foto
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Svartbandad borelli ser man sällan

                                Snyggt foto
                                nä, svartbandad är en ovanlig sort Tack
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...