"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    På måndag så skall jag se om jag kan köpa med mig en grupp corydoras concolor VF till detta jordfräsarkaret, skall till Kaj i Ullared
    bilder finns här https://www.google.se/search?q=coryd...w=1024&bih=671
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      De ser fina ut! Passar nog utmärkt färgmässigt.

      Lite annorlunda. Jag tror att jag missat dem helt faktiskt, känner inte igen den.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Verkligen läcker och lite ovanlig färgsättning. Gillar fenornas färger Skulle lätt kunna tänka mig dem själv. Aldrig sett förr.

        Sedan apropå det där med stora växter i mindre burkar så blir det väl lätt så i ett kar att men söker proportioner i skalan. Men i naturen finns ju inte den skalan. Så jag gillar att det kan vara en maffig växt som är lite huvudattraktionen i ett kar. Inte bara rötter och stockar. Vi tycker det är läckert med en gigantisk rot som tar halva karet, men tycker stora växter ska vara i stora kar. Sedan så tycker jag det är så att fiskarna helgillar maffiga rejäla växter. När jag hade rejäla Svärdsplantor i mitt 180 så var mina Otocinclus i himmelriket. De kunde ligga och chilla bredvid varandra alla 11. Betade som i grupp etc.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Tyckte först att dessa corydoras såg lite tråkiga ut men jag ville inte ha nåt med rött i då både jordätarna och platysarna går åt rött, får se hur de ser ut när jag ser dem för jag har aldrig sett dem innan heller

          kan hålla med dig Johnny till viss del att visst är det så med proportionerna och huvudattraktionen mm mm i karet men jag fick ju ett fint erbjudande av Anders och därför skall jag se om jag kan byta den till nåt som är en storlek mindre fast som ändå fyller ut bra men jag har inte stoppat ner handen än för att testa om den går att rubba. Tror den sitter som berget då den har varit på samma ställe så länge och jag tänker inte riva karet för detta, då får den en rejäl ansning istället.
          Senast redigerad av PiaJo; 31 August 2014, 07:27.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            C.concolor hade jag i mitt 960, jäkligt snygga malar som jag tror du kommer att gilla[emoji3]!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Fan, jag glömmer ju hela tiden av vad Kajs place heter, finns det någon länk? Det skulle vara kul att kolla på vad som finns hemma, eller är på gång. Det verkar vara ganska mycket VF, va?
              De där corysarna ser robusta och bra ut, kommer att funka finfint, Pia!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av ansjo
                C.concolor hade jag i mitt 960, jäkligt snygga malar som jag tror du kommer att gilla[emoji3]!
                så bra

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Fan, jag glömmer ju hela tiden av vad Kajs place heter, finns det någon länk? Det skulle vara kul att kolla på vad som finns hemma, eller är på gång. Det verkar vara ganska mycket VF, va?
                De där corysarna ser robusta och bra ut, kommer att funka finfint, Pia!
                aquazoo, heter stället nästan bara VF, direktimporterat.

                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Toppentack, Pia! Då skall jag hoppa dit och gotta mig en stund!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Gör det!

                    hur vanligt är det med VF fjärilsciklider?
                    Senast redigerad av PiaJo; 31 August 2014, 10:46.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Gör det!

                      hur vanligt är det med VF fjärilsciklider i "vanliga" handeln?
                      Har inte riktigt koll på det, men ser vf titt som tätt trots allt, så i perioder är det nog ganska vanligt... Tror jag.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ok, är de "tåligare" än de odlade eller är det ingen skillnad?
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Ok, är de "tåligare" än de odlade eller är det ingen skillnad?
                          Också svårt att svara på, men rent instinktivt skulle jag gissa att en bra grupp vf kanske inte har de "svaghetstecken" som odlade kan föra med sig. Skippar man ett kar byggt på artificiellt kemiska premisser och under längre tid bygger sin akvariemiljö på ett mer "naturligt" sätt, tror jag till och med att vf är lättare än odlade att hålla. Men det är jag det...
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 31 August 2014, 10:57.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Också svårt att svara på, men rent instinktivt skulle jag gissa att en bra grupp vf kanske inte har de "svaghetstecken" som odlade kan föra med sig. Skippar man ett kar byggt på artificiellt kemiska premisser och under längre tid bygger sin akvariemiljö på ett mer "naturligt" sätt, tror jag till och med att vf är lättare än odlade att hålla. Men det är jag det...
                            Hrm... Dessa gjorde mig lite sugen men vete fasen om jag klarar dem... Iof så har karet varit igång sen i våras så det är nog bra på så sätt men det är nog för litet, det är på 150 liter 75x45x45 och har bara just nu några stillsamma malar...
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Hrm... Dessa gjorde mig lite sugen men vete fasen om jag klarar dem... Iof så har karet varit igång sen i våras så det är nog bra på så sätt men det är nog för litet, det är på 150 liter 75x45x45 och har bara just nu några stillsamma malar...
                              Dina kar är nog rena himmelriket för de flesta mindre fiskar, så det är nog inga problem att köra några vf Fjärilsciklider där. Men, så har vi ju det där med att bara köpa ett par, eller kanske två. De skulle säkert sätta igång med lekförberedelser direkt, men sedan kommer de andra faserna när de inte är par- och lekbenägna, utan går i lite större grupper...
                              Ja, då kan det lätt uppstå problem som jagande och snea balanser.
                              Om du kollar på dom, och de ser fina ut - så varför inte testa typ 2+2 eller något i den stilen. Det skulle vara kul att se vad det blir av några vf Fjärilsciklider - speciellt i dina baljor!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Jag hade tänkt mig isåfall en liten grupp på typ 5....men jag vet inte vad de kostar så jag får se imorgon..
                                en tanke väcktes iallafall
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...