"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Jag tror det är detta som gör det så himla svårt att ta in skalan i Mats kar. Mina stora rötter är liksom som tändstickor jämfört med denna stam/stock/träd.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Jo, det är så sant så men jag jag har en förkärlek till stora rötter och när de väl ska i karet så märker jag att de är alldeles förstora antingen är det jag som har pissit ögonmått när jag ser roten eller så fattar jag inte att jag har små kar
      Jag har skaffat för stora rötter många gånger! Kan du inte karva och såga lite i dom så att de kan få plats?

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Mitt kontor på jobbet är ett litet kontor , mycket litet men mysigt som vi kvinnor kallar det och det är 270x300 cm och det är inte långt ifrån Mats mått på karet.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Jag har skaffat för stora rötter många gånger! Kan du inte karva och såga lite i dom så att de kan få plats?
          Jodå, den jag har i jordätarekaret fick jag såga tre gånger innan den gick i med skohorn, hahaha stackars Gobben som fick såga med stanleyn, det var stenhårt trä Då kom det en och annan svordom över mitt ögonmått, men roten var mycket billig, det var nästan som att det kändes som jag rånade killen...
          Senast redigerad av PiaJo; 26 August 2014, 15:13.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Jag tror det är detta som gör det så himla svårt att ta in skalan i Mats kar. Mina stora rötter är liksom som tändstickor jämfört med denna stam/stock/träd.
            Du kommer ihåg bilden med 120-sängen, stol och nattduksbord med lampa - som möblerades i karet? Jag tror man måste ha den här jädra lådan framför sig, eller stå i den, för att riktigt fatta hur mycket skön inredning som kommer att få plats.
            Jag blir förvånad varje gång jag kollar på karet...

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Mitt kontor på jobbet är ett litet kontor , mycket litet men mysigt som vi kvinnor kallar det och det är 270x300 cm och det är inte långt ifrån Mats mått på karet.
              Visst - och så fyller du det utrymmet med lite skön inredning, så får du feelingen!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Visst - och så fyller du det utrymmet med lite skön inredning, så får du feelingen!
                Det har jag redan funderat en eller två gånger minst
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Jodå, den jag har i jordätarekaret fick jag såga tre gånger innan den gick i med skohorn, hahaha stackars Gobben som fick såga med stanleyn, det var stenhårt trä Då kom det en och annan svordom över mitt ögonmått, men roten var mycket billig, det var nästan som att det kändes som jag rånade killen...
                  Ja, jag har sågat i de där jädra träklossarna också... vansinnigt hårt trä i en del av dom.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Ja, jag har sågat i de där jädra träklossarna också... vansinnigt hårt trä i en del av dom.
                    Skulle kört med motorsåg men vågade inte för att det är ju kedjeolja på kedjan och det vill jag inte riskera att få i karet...
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Skulle kört med motorsåg men vågade inte för att det är ju kedjeolja på kedjan och det vill jag inte riskera att få i karet...
                      Nej... ummm... har inte tänkt på det...
                      Du menar att det kan bli olja på snittet?
                      Rasp? Slip? Sandpapper?

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ja, precis olja i snittet... Varför har jag inte tänkt på att sandpappra?? Det får jag testa nästa gång! då vet jag en som blir glad för ögonmåttet blir nog inte bättre med åren eller hur
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Från det ena till det andra...

                          Tror ni att detta filtret funkar för att stoppa torvkulor eller torv i tunnstrumpa i för att få ner Ph't lite i karen?
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Jag har ett sådant i ett av mina kar och det är utmärkt i ett nano. Fästet gör att det är tänkt att sitta nedskjutet på ett bakre hörn. Denna fästanordning gör att glaset inte får vara tjockare än 5 mm och helt utan tvärgående stag i hörnet. Det finns en låda inuti som kan fyllas med t.ex. torv men lådan precis som filtret har en liten volym. Hur stort är karet du ska ha det i?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Finns det inga sugploppar till? Går det inte att ha det så är det kört med just detta filter men det finns flera andra minifilter.
                              Jag skall ha det i nästan alla karen för att torvfiltera så att pH kanske kan sjunka lite.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Men hur mycket torv måste man ha för att få ner PH? Räcker så liten filtervolym? Alternativet kan ju vara att starta en mäsk och få ner PH med Co2?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...