"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodlund
    • December 2011
    • 666

    Min första tanke när jag ser filmen är att hela karet ser sådär underbart lugnt och rogivande ut och det är något som jag verkligen gillar
    1900Liter Diskusvatten


    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Här kommer en "tjej" som gillar .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Jesper Broman
        Nu börjar jag bli tjatig men jag måste hålla med dig en gång till Mats
        Fina firrar det där
        Vi tycker lika, Jesper!

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          Haha, ja det är nog så

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Trevliga filmer - du verkar ha en hel del nytt att kolla på. Vi får snart lägga en Zoopetträff hos dig igen

            Men oj vad fel det känns att de nu har placerat nematopusen i släktet Hypsophrys - det känns väldigt ologiskt eftersom den inte alls liknar andra i släktet. Den har ju ett tämligen säreget utseende så därför känns det gamla Neetroplus mycket bättre
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Trevliga filmer - du verkar ha en hel del nytt att kolla på. Vi får snart lägga en Zoopetträff hos dig igen

              Men oj vad fel det känns att de nu har placerat nematopusen i släktet Hypsophrys - det känns väldigt ologiskt eftersom den inte alls liknar andra i släktet. Den har ju ett tämligen säreget utseende så därför känns det gamla Neetroplus mycket bättre
              tack!
              Jo, jag väl lite nya fiskar i karen här hemma, det var så planen var efter resan

              Kan hålla med att de inte liknar den andra sorten i samma släkte, men vet du hur det kommer sig att de bytte namn och hur man kom fram till att de skulle vara i detta släktet?
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Kan hålla med att de inte liknar den andra sorten i samma släkte, men vet du hur det kommer sig att de bytte namn och hur man kom fram till att de skulle vara i detta släktet?
                Har hört det något gång men minnet är bra, men väldigt kort

                Kanske var det som så att de kom på att Neetroplus redan var upptaget och att de kriterier fanns för det släte som nicaraguense ingick i överensstämde med det som nematopusen uppvisade - men som sagt jag minns inte.
                Men just nematopusen skiljer sig ju väldigt mycket (åtminstone utseendemässigt) från alla andra centralamerikaner så jag tror nog inte att sista ordet är sagt i denna fråga
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Har hört det något gång men minnet är bra, men väldigt kort

                  Kanske var det som så att de kom på att Neetroplus redan var upptaget och att de kriterier fanns för det släte som nicaraguense ingick i överensstämde med det som nematopusen uppvisade - men som sagt jag minns inte.
                  Men just nematopusen skiljer sig ju väldigt mycket (åtminstone utseendemässigt) från alla andra centralamerikaner så jag tror nog inte att sista ordet är sagt i denna fråga
                  Intressant , återstår att se om de byter igen.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Igår åkte tumstocken fram, har dåligt ögonmått, Laetacara-ynglen är nu ca 1 cm de kläcktes för nästan en månad sen
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      En notering till er som har " nattlampa" tända till era fiskar eller yngel, tyckte att mina fiskar blev slöare och slöare och till slut så stod de bara och päste i den mörkaste delen av karen, tyckte detta var lite underligt beteende mot hur de var från början.

                      Nu när ynglen hade blivit lite större så tänkte jag att nu behöver jag inte nattlampan längre utan släckte den och lät det andra karet ge ett sken en timme så att ynglen kom ihop sig för natten, detta var två dagar sen och idag är fiskarna så mycket livligare och är pigga tror/ vill tro att det kan ha varit att de fått för lite mörker under en längre period. Vet inte om detta var en tillfällighet men numera får lampan vara släckt iallafall några timmar på natten så att de får sitt "sömn-mörkerbehov"
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1148

                        Jättebra tips. Jag har en liten LED-list på timer en halvtimme före och efter lysrören, så att fiskarna får lite upp- och nedvarvning, men jag tror också att de måste få kolmörkt ibland. De sover ju inte, men vilar och står nästan stilla. Jag har också märkt att de har sina egna ställen, så att var och en är på ungefär samma plats i karet varje natt.

                        Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          En notering till er som har " nattlampa" tända till era fiskar eller yngel, tyckte att mina fiskar blev slöare och slöare och till slut så stod de bara och päste i den mörkaste delen av karen, tyckte detta var lite underligt beteende mot hur de var från början.

                          Nu när ynglen hade blivit lite större så tänkte jag att nu behöver jag inte nattlampan längre utan släckte den och lät det andra karet ge ett sken en timme så att ynglen kom ihop sig för natten, detta var två dagar sen och idag är fiskarna så mycket livligare och är pigga tror/ vill tro att det kan ha varit att de fått för lite mörker under en längre period. Vet inte om detta var en tillfällighet men numera får lampan vara släckt iallafall några timmar på natten så att de får sitt "sömn-mörkerbehov"
                          Det jag har märkt på mina diskuspar när dom får sprattlare, är att fler sprattlisar blir kvar när jag inte har någon nattlampa - så nu har jag aldrig något ljus åt dom på natten. Tänker lite som så, att i det "vilda" finns ingen lampa .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Knax
                            Jättebra tips. Jag har en liten LED-list på timer en halvtimme före och efter lysrören, så att fiskarna får lite upp- och nedvarvning, men jag tror också att de måste få kolmörkt ibland. De sover ju inte, men vilar och står nästan stilla. Jag har också märkt att de har sina egna ställen, så att var och en är på ungefär samma plats i karet varje natt.

                            Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
                            Mina "större" ciklider brukar vara på samma plats på natten med, på ett ungefär

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Det jag har märkt på mina diskuspar när dom får sprattlare, är att fler sprattlisar blir kvar när jag inte har någon nattlampa - så nu har jag aldrig något ljus åt dom på natten. Tänker lite som så, att i det "vilda" finns ingen lampa .

                            //Inger
                            kan till viss del hålla med dig i dina funderingar, vi är inne på samma men jag anser även att det finns en stor nattlampa många av nätterna i det vilda, det är månen jag syftar på
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • toggaj
                              • November 2009
                              • 220

                              Där jag bor så har vi en stor lampa tänd dygnet runt från mitten av maj till mitten av augusti dvs fullt dagsljus. Har dock inte tänkt på om detta påverkar fiskarna. Jag ska försöka komma ihåg att kolla nästa sommar.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Idag sjönk äntligen roten som jag la i clown-karet, så nu är det klart och inrett som jag vill så nu får detta bara stå och "puttra" på
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...