"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Bild kommer imorgon eller om någon dag, jag har karet släckt för tillfället.

    Det är ett lekpar av Geophagus brasiliensis som jag fick med mig hem de är i ca 10-12 cm stora och de har lekt innan och de hade yngeln i ett separat kar så de har verkligen lekt och det bådar gott för att de är etablerade och fungerande par och var på väg att leka igen inom säg ca 12 timmar om jag fick känslan rätt, de hade putsat och honans lekrör var på väg.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Då är det ju en bit på väg ändå. Men om jag tänker vidare så gissar jag att ett av grundkriterierna för en Pia-fisk är intressanta beteenden. Inte bara look.
      Det har du rätt i! Och de nya kan jag se fast det är dunkelt i karet är att de deras simsätt och deras födosök är mycket intressant de vekar redan hemma så det skall bli spännande imorgon att tända lyset
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        "Tvättstugan"

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Det har du rätt i! Och de nya kan jag se fast det är dunkelt i karet är att de deras simsätt och deras födosök är mycket intressant de vekar redan hemma så det skall bli spännande imorgon att tända lyset
        Det är verkligen en maffig fisk du skaffat. Tror det kommer att hända mycket intressant i karet
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Jo, jag hoppas det men i ärlighetens namn så vet jag inte vad jag gett mig in på.. Men efter ett samtal med en av mina fisk-gurus så tyckte han att jag skulle slå till men jag tänkte lite så här att om de gräver och möblerat om för mycket så får jag anpassa inredningen efter detta och när/om de blir för stora så får jag lösa det då. Enligt både gurun och affären så skulle det funka i karet för att de är ensamma och inte har några artfränder.
          De går endast med 1+2 ap. staecki och 7 st röda fantomtetror och 7 st corydoras i detta karet.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            "Tvättstugan"

            Ska bli kul att följa dig. Då är vi två med samma känsla. Lite läskigt men mycket spännande
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ja, det är mycket spännande och så visade jag Gobben fiskarna och hans första kommentera var - vilka monster..sen kom det , vad fina!
              jag förstår hans reaktion för den största fisken jag har haft är en modell större Apistogramma på ca 7-8 cm
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Pia, det var verkligen ena jädrans snyggingar du klippte! Det kommer att gå hur bra som helst!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Ja, det är mycket spännande och så visade jag Gobben fiskarna och hans första kommentera var - vilka monster..sen kom det , vad fina!
                  jag förstår hans reaktion för den största fisken jag har haft är en modell större Apistogramma på ca 7-8 cm
                  Och så blir de ju lite större sedan. Men känner igen det där när man växlar upp till en större typ av fisk. De känns nästan onaturligt stora. I mitt Diskuskar så tyckte jag först de var gigantiska. Mina Corydoras med sina 7 cm var ju störst innan. Nu känns de som Endlers i karet.
                  Proportionerna ändras ju också så det blir lite ändrad syn på inredning. Men nu har du ju en art som har sina egna åsikter om inredning. Vi får väl se om de vill förändra looken lite. Är själv sugen på jordätare och liknande. Hade Satanoperca leucosticta för länge sedan. Bland de vackraste fiskar jag ägt.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Pia, det var verkligen ena jädrans snyggingar du klippte! Det kommer att gå hur bra som helst!
                    Jo, det tror jag med men igår i bilen hem så tänkte jag många tankar men de flesta positiva men jag brukar inte vara så impulsiv när det gäller köp av fisk och inte i denna storleken
                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Och så blir de ju lite större sedan. Men känner igen det där när man växlar upp till en större typ av fisk. De känns nästan onaturligt stora. I mitt Diskuskar så tyckte jag först de var gigantiska. Mina Corydoras med sina 7 cm var ju störst innan. Nu känns de som Endlers i karet.
                    Proportionerna ändras ju också så det blir lite ändrad syn på inredning. Men nu har du ju en art som har sina egna åsikter om inredning. Vi får väl se om de vill förändra looken lite. Är själv sugen på jordätare och liknande. Hade Satanoperca leucosticta för länge sedan. Bland de vackraste fiskar jag ägt.
                    Jo tack, proportionerna förändrades rejält igår

                    kikade på de imorses men belysningen släckt men med taklampan tänd i taket och de såg nästan oförskämt bra ut Så bilder kommer senare
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Jo, det tror jag med men igår i bilen hem så tänkte jag många tankar men de flesta positiva men jag brukar inte vara så impulsiv när det gäller köp av fisk och inte i denna storleken


                      Jo tack, proportionerna förändrades rejält igår

                      kikade på de imorses men belysningen släckt men med taklampan tänd i taket och de såg nästan oförskämt bra ut Så bilder kommer senare
                      Nu börjar det krypa fram lite storlekar i dina kar också Pia. Såg, att dom kunde bli 20cm. Ska bli väldans skoj att följa dom framöver.
                      Ibland så tänker jag, att apisarna är nog ganska så trista, man ser dom knappt, eftersom dom mest simmar omkring i buskarna. Men det har sin tjusning det med, det är ju så dom lever.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Brasiliensis är fina Har själv några Geophagus "Sao Paulo" som är av samma typ. Däremot undrar jag om de kommer att kunna låta bli att se Apistogrammorna (i alla fall honorna), fantomtetrorna, och pansarmalarna som mat, när de växer till sig.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Jag tog några få bilder redan nu, för sen skall jag börja med att göra iordning den nya kuben
                          Bifogade filer
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Så här ser jordätarekaret (mobilbild) iallafall just nu.. Får väl se om de vill möblera om, om de inte gör det så hoppas jag att vallesnerian tar sig och växer så att den fyller ut mer.
                            Bifogade filer
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Så här ser jordätarekaret (mobilbild) iallafall just nu.. Får väl se om de vill möblera om, om de inte gör det så hoppas jag att vallesnerian tar sig och växer så att den fyller ut mer.
                              Snygg "Piainredning".

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Snygg "Piainredning".

                                //Inger
                                Tack! Mmm, som vanligt blir det en "Pia" men det är ju det enda jag kan
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...