"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Inger H
    Varken fiskar eller vi har tagit någon skada...än.

    //Inger
    är du säker... skoja bara!
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av PiaJo
      är du säker... skoja bara!
      Misstanke finns, jag har ju upptäckt att jag inte är riktigt 100, bara 99,9

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Så luktar vårat vatten också på en gång man vrider på kranen, någon sorts gas (vad den nu hette) säger dom lärde. Varken fiskar eller vi har tagit någon skada...än.

        //Inger
        Detta bådar gott!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Av säker källa så finns rommen kvar fortfarande Sonen blev nedskickad i tvättstugan för att kolla läget så fort han slängde benen över sängkanten för en stund sen..
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Rommen finns kvar men vissa, inte alla, ägg har blivit grå-beigea? blir de detta när de är på väg att kläckas eller har de inte blivit befruktade.

            Läste nånstanns att de blir spräckliga när de är på väg att kläckas men hittar inte tillbaka där jag läste det, har läst "några" rader om dessa fiskar nu Vet inte om det stämmer eller inte...
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Rommen finns kvar men vissa, inte alla, ägg har blivit grå-beigea? blir de detta när de är på väg att kläckas eller har de inte blivit befruktade.

              Läste nånstanns att de blir spräckliga när de är på väg att kläckas men hittar inte tillbaka där jag läste det, har läst "några" rader om dessa fiskar nu Vet inte om det stämmer eller inte...
              Dom grå/beiga äggen är nog inte befruktade - eller så har dom "dött" av andra orsaker.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Inger H
                Dom grå/beiga äggen är nog inte befruktade - eller så har dom "dött" av andra orsaker.

                //Inger
                ok, det var ju synd men det är väl min "vanliga" otur när det gäller lek och yngel...

                men jag deppar inte ihop av detta ( jo lite...) några är fortfarande vita och tror att de kläcks efter ca tre dagar och ikväll är det tre dygn sen de las så jag väntar med spänning
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Är de vita är de obefruktade, så jag tror det är tvärtom du får tänka.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Är de vita är de obefruktade, så jag tror det är tvärtom du får tänka.
                    åh, det var ju en jädrans glad nyhet för det är mest grå ägg i kakan
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      ...jag gick efter färgen på discusens ägg, där dom befruktade är honungsgula - och obefruktade är grå/vita. Sedan när tiden är mogen för kläckning, då börjar äggen att bli gråaktiga och liksom "luddiga"...då är det nära. Har det kommit så långt (i alla fall när det gäller discus), så hjälper föräldrarna till med att få hål på skalen. Jag satt och tittade länge, när mina minisar blev sprattlare på så sätt

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Jag tror nog att vi menar samma, Pia får använda sitt macro så ska det snart vara utrett.
                        Bör de inte kläckas snart?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Jag tror nog att vi menar samma, Pia får använda sitt macro så ska det snart vara utrett.
                          Bör de inte kläckas snart?
                          Strunt samma, huvudsaken att det kommer fram lite småsprättar.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Jag tror nog att vi menar samma, Pia får använda sitt macro så ska det snart vara utrett.
                            Bör de inte kläckas snart?
                            Jepp, tror att de börjat gråna för att de snart är dags för kläckning, ikväll är det tre dygns sen de la rommen.
                            Har svårt att få till bilder även med macrot för bakgrunden och äggen liksom smälter samman, de har nästan samma färg.

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Strunt samma, huvudsaken att det kommer fram lite småsprättar.

                            //Inger
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Jajamän nu händer det grejer så nu är det stora fina fettmärken på rutan från mina panna

                              ser att de gråbeiga håller på att kläckas, i dem ser jag svarta prickar, måste vara ögonen, vissa sprattlar de håller på att flyttar antagligen de som troligtvis har sprattlat eller nåt till en grop men jag ser inte in i gropen.. smart drag, de kände väl på sig att jag skulle stirra in i karet hela kvällen
                              så glad just nu och håller tummar och tår hårt för att det skall bli åt denna gången, överlever ett eller två yngel är jag sketanöjd.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Jajamän nu händer det grejer så nu är det stora fina fettmärken på rutan från mina panna

                                ser att de gråbeiga håller på att kläckas, i dem ser jag svarta prickar, måste vara ögonen, vissa sprattlar de håller på att flyttar antagligen de som troligtvis har sprattlat eller nåt till en grop men jag ser inte in i gropen.. smart drag, de kände väl på sig att jag skulle stirra in i karet hela kvällen
                                så glad just nu och håller tummar och tår hårt för att det skall bli åt denna gången, överlever ett eller två yngel är jag sketanöjd.
                                Pia, jag riktigt känner hur glad du är - å jag med dig! Tänk, att det kan vara så stimulerande att sitta och titta på när små fiskbäbisar kommer till världen - det är ju nästan som när man själv födde bäbis...fast bara nästan.
                                Nu får du räkna med, att skaffa ett kar till - fast det förstår nog gobben din såklart. Ett litet yngelkar måste du ju bara ha nu, eller hur.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...