"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ja, jösses Amalia, säger jag också. Det var många långa inlägg att läsa här på forumet idag...
    Pia, den här tråden är väl inte död på något sätt?, och du skall inte självmant "döda" tråden tycker jag - det går alltid lite upp och ner med alkvarieintensiteten, och du har ju massvis av nya idéer och tankar kring vad dina många kar skall uppgraderas till framgent. Ös på bara!

    Själv gruvar jag mig för att släcka 540-baljan, det blir några ton sten att lyfta ur det karet - och sedan får man hoppas att Tommy kan få snurr på alla gracilisarna, men det skall nog gå fint.

    I 112-litaret är det omöjligt mycket java, Anubias och Cryptercorine nu, trots att Anders tog med sig en påse efter kräftskivan hos Kjell. Men det är en fin "plantskola" och det blir en massa härligt pill att få ner merparten av växterna i storbaljan senare.
    De innevånare som går i detta kar skall bli ingångsfisk i 3 000-litaret - så du ser, det är planeringsstadie här hos mig också.

    Nä, kör nu vidare i din fina tråd! Det är, som alltid, kul att läsa vad du har för dig med karen och hur du planerar framåt!
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 24 August 2014, 17:33.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ni är la för goa tack för peppet!! jag behöver nog det lite för att komma upp på hästen igen efter att gått i ide i sommar

      Ursprungligen postat av Inger H
      Jösses Pia, du å jag kom ju med i Zoopet samma år (2008), fick genast kontakt genom att vi bägge gillar dessa små dvärgciklder då främst Apistogramma . Så förstås läser jag alla dina inlägg, men om inte minnet sviker mig allt för mycket (det händer tyvärr för ofta), så är detta det längsta inlägg som du har skrivit under dessa sex år .
      Det är väldigt roligt att läsa om dina tankar .

      //Inger
      jodu.. Det var nog det längsta.. Men minnet är ju inte så bra på mig heller
      jag blir så glad när det är fler so jag som ser tjusningen i denna lilla fisken

      Ursprungligen postat av Bluewing
      När jag kollar på din tråd står det så här:
      Svar: 5 787
      Visningar: 188 925
      Tänker att det är en del av oss som tittat in i din tråd Att den har vilat ett tag beror väl på att en sådan här projekt-tråd är lite som ett skyltfönster över den akvaristik som trådägaren bedriver?
      Så energin kommer ju från början från en själv och när man har god energi och känner sig taggad och entusiastisk. Ja då känns det ju för läsaren/besökaren också.
      Flera av de som under en längre tid tidigare har varit med och drivit Zoopets dynamik har ju haft dippar av och till i engagemanget och då pausar ju tråden direkt och efter några veckor så går den in i en törnrosasömn.
      Av de jag själv pratat mycket med tidigare som både du, Mats och Anders, så har det ju varit lite pausat en tid och då händer det inte direkt nåt i de egna projekttrådarna. Även Mathias låter som att han har en engagemangsdipp.
      Nu brukar det ju bli så varje sommar, så det kanske är en stiltje som inte riktigt släppt än.
      Men ibland så behöver man öppna ögonen igen, med ett nytt kar, en ny art, börja med ett växtkar eller starta salt. Eller titta på sina egna kar med nya ögon.
      För egen del så blev mötet med Ettfett en mental kick som får en behaglig spinoffeffekt. När flera som man är van att prata med får lite mindre driv så smittar det direkt.
      Träffar man någon ny taggad person så är man plötsligt 25 igen och (fisk)världen bara ligger och väntar efter det.
      Så du tror bara att det stannat av för du inte ser öppningen än
      Så låt du tråden leva så man får lite fortsatt knäppa idéer om Apistogramma är i varje fall min önskan.
      Ja, det är nog en eller annan som kikar på första sidorna men sen ger upp för att den är så lång
      har nig en liten dipp jag med trots allt men nästa hela september, har fyra akvarielagret möten denna månaden och i oktober så bär det av söderut en cirka 100 mil så det är väl det sommar väckt mig ur dippen
      knäppa idéer har jag gott om... Jag har bett en killa från Uruguay att plocka hem palmblad till mig så att jag kan lägga detta i karet som skall växtfritt och några rötter och en massa sand och blad

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Ja, jösses Amalia, säger jag också. Det var många långa inlägg att läsa här på forumet idag...
      Pia, den här tråden är väl inte död på något sätt?, och du skall inte självmant "döda" tråden tycker jag - det går alltid lite upp och ner med alkvarieintensiteten, och du har ju massvis av nya idéer och tankar kring vad dina många kar skall uppgraderas till framgent. Ös på bara!

      Själv gruvar jag mig för att släcka 540-baljan, det blir några ton sten att lyfta ur det karet - och sedan får man hoppas att Tommy kan få snurr på alla gracilisarna, men det skall nog gå fint.

      I 112-litaret är det omöjligt mycket java, Anubias och Cryptercorine nu, trots att Anders tog med sig en påse efter kräftskivan hos Kjell. Men det är en fin "plantskola" och det blir en massa härligt pill att få ner merparten av växterna i storbaljan senare.
      De innevånare som går i detta kar skall bli ingångsfisk i 3 000-litaret - så du ser, det är planeringsstadie här hos mig också.

      Nä, kör nu vidare i din fina tråd! Det är, som alltid, kul att läsa vad du har för dig med karen och hur du planerar framåt!
      Så fina bilder! Härligt att se Dorigerorna, hur många har du nu? de två jag har är inte hanne och hona, vet inte vilket de är men det är inte en av varje iallafall..
      Åh, jag längtar till att jag får se ditt stora kar och jag lovar att Tommy får bra snurr på dina fina gracilisrar, vi får åka och kolla till dem senare
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Jäklar vilken illa stavning det blir att köra pekfingevalsen med ett finger.. ni fattar nog vad jag menar iallafall, ni får ta mig som jag är eller rättare sagt min text det är inte lätt att skriva mycket med en hand..
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Så fina bilder! Härligt att se Dorigerorna, hur många har du nu? de två jag har är inte hanne och hona, vet inte vilket de är men det är inte en av varje iallafall..
          Åh, jag längtar till att jag får se ditt stora kar och jag lovar att Tommy får bra snurr på dina fina gracilisrar, vi får åka och kolla till dem senare
          Halloj, Pia!
          Jag har inte tittat så noga i karet (det är knappt man ser in i det),men jag tror det är två dorsigeror kvar, skall fylla på med fler i det stora karet.
          Jodå, Tommy kan man lita på, så jag känner mig lugn!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Jag tror att jag skall flytta mina dorsigeror till 150 liters karet och ha i två eller tre till för att se om jag kan få ut ett par av detta, överblivna kan få komma till himmelriket... Dvs.. Ett kar på +3000 liter om det passar sig
            Senast redigerad av PiaJo; 24 August 2014, 18:09.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Funderar på om jag kan fota snart...... Kanske skulle testa med ett litet stöd... Fotandet och akvariepill är som terapi för mig
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                Härlig läsning, sätter fart även på mina planer och idéer. Hade ju tänkt plöja den här tråden ikväll efter ett foto som jag hade tänkt visa min man som inspiration för vårt nya kar.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Jag tror att jag skall flytta mina dorsigeror till 150 liters karet och ha i två eller tre till för att se om jag kan få ut ett par av detta, överblivna kan få komma till himmelriket... Dvs.. Ett kar på +3000 liter om det passar sig
                  Mycket bra plan, Pia!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av HWH
                    Härlig läsning, sätter fart även på mina planer och idéer. Hade ju tänkt plöja den här tråden ikväll efter ett foto som jag hade tänkt visa min man som inspiration för vårt nya kar.
                    Nu blev jag väldigt nyfiken.. Vilket foto tänkte du på?
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Mycket bra plan, Pia!
                      Då vet jag vad jag skall kika efter i schnitzel-landet
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Christer5

                        Pia,har du haft kurvciklider ?

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Nä, dessa har jag inte haft men är lite sugen på att ha dessa nån gång i framtiden då jag har fastnat mer och mer för Laetacara-släktet
                          tror de påminner mycket om Dorsigera förutom färgen då förstås
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Christer5

                            Jag tänkte ha dessa i ett Juwel Lido 120 liter,bottenytan är bara 60 x 40 cm och då går det kanske bara med ett par

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Det går säkerligen bra med ett par, vad skall du ha mer i karet?
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Christer5

                                Just nu går det ett gäng med Kilfläcksrasboror,vet inte om jag skall ha kvar dessa.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...