"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    Skulle ju säga också: vilka fina bilder du tar!!!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av Inger H
      Så fina Pia, men vad är variatus ? Har ingen som helst koll på dessa .

      //Inger
      Xiphophorus variatus som kallas för indianplaty tror jag i alla fall att det är. De liknar i alla fall mina.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Xiphophorus variatus som kallas för indianplaty tror jag i alla fall att det är. De liknar i alla fall mina.
        Okey tack, man lär sig hela tiden

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ursprungligen postat av Inger H
          Okey tack, man lär sig hela tiden

          //Inger
          Ja tänk vad tråkigt den dagen man inte har kvar något att lära
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Ja tänk vad tråkigt den dagen man inte har kvar något att lära
            Ja, så är det nog

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Inger H
              Så fina Pia, men vad är variatus ? Har ingen som helst koll på dessa .

              //Inger
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Xiphophorus variatus som kallas för indianplaty tror jag i alla fall att det är. De liknar i alla fall mina.
              Denna texten hittade jag när jag googlade, för att få reda på varför den kallas variatus Är det två olika arter?
              Kjell rätta mig gärna om detta är fel men här kommer ett utdrag från texten.


              "Det finns två stycken platy arter X. maculatus och X. variatus (Indian platy)den sistnämnda blir lita större och finns inte i så många färgvarianter."

              om jag googlar på bilder så ser indianplaty ut precis som mina och det stod Indianplaty på lappen
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Denna texten hittade jag när jag googlade, för att få reda på varför den kallas variatus Är det två olika arter?
                Kjell rätta mig gärna om detta är fel men här kommer ett utdrag från texten.


                "Det finns två stycken platy arter X. maculatus och X. variatus (Indian platy)den sistnämnda blir lita större och finns inte i så många färgvarianter."

                om jag googlar på bilder så ser indianplaty ut precis som mina och det stod Indianplaty på lappen
                Man kan säkert diskutera artnamnet eftersom det finns avelsformer av arten och jag antar att de som finns i handeln kanske också är korsningar (som i stort sett alla X. maculatus och X. helleri är).
                Men jag tror nog att det är rätt Ok att kalla dom för X. variatus. de jag har är i alla fall klart större än X. maculatus
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ok, då kallar jag mina med för detta. De är större och smäckrare än "vanliga" platysar i kroppsformen med tycker jag
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Ok, då kallar jag mina med för detta. De är större och smäckrare än "vanliga" platysar i kroppsformen med tycker jag
                    Nja - mina honor är ena riktiga klunsar
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Om, mina är inte det... än...
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        YT-ade lite och sökte på Xiphophorus variatus för jag ville hitta filmer från det vilda
                        här är lite axplock av det jag hittade

                        Wild-type Xiphophorus helleri (swordtails) in KC, 2010, part 2www.xiphophorus.net

                        Wild-type Xiphophorus variatus (Platyfish) in TWSDT, 2010xiphophorus.netThe water there is seriously polluted and smelly. After a sudden rain, many kinds of ...




                        sen kommer min lilla film från karet här hemma, det är bös i det vattnet med och inga växter, då borde de känna sig som hemma
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Micke L
                          • December 2013
                          • 456

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          YT-ade lite och sökte på Xiphophorus variatus för jag ville hitta filmer från det vilda
                          här är lite axplock av det jag hittade

                          Wild-type Xiphophorus helleri (swordtails) in KC, 2010, part 2www.xiphophorus.net

                          Wild-type Xiphophorus variatus (Platyfish) in TWSDT, 2010xiphophorus.netThe water there is seriously polluted and smelly. After a sudden rain, many kinds of ...




                          sen kommer min lilla film från karet här hemma, det är bös i det vattnet med och inga växter, då borde de känna sig som hemma
                          https://www.youtube.com/watch?v=h3gXJEcqqM0
                          Snygga fiskar, först o främst! Av filmerna framgår väl att du borde ta bort alla rötter, tillsätta mycket mer cirkulation samt massor av stenar fulla med alger, för det verkar de ju gilla Själv har jag någon konstig "måste ha" gen som gör sig påmind varje gång jag ser intressanta fiskar jag inte haft, nu satte den in... Hur går det i karet?

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Det är så läckert att se filmer om levandefödare från deras naturliga miljö. Gillar att du lyfter fram dem här i forumet. Det är få som gör det annat än som nybörjare. Tycker de är charmiga och orädda på ett sätt som verkligen passar i våra akvarium. Vad är det som gör att just du ofta fastnar för levandefödare då?
                            Din vackra guppyhona (från ett tidigare foto) har fått mig att spana efter något liknande nu ett tag.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Micke L
                              Snygga fiskar, först o främst! Av filmerna framgår väl att du borde ta bort alla rötter, tillsätta mycket mer cirkulation samt massor av stenar fulla med alger, för det verkar de ju gilla Själv har jag någon konstig "måste ha" gen som gör sig påmind varje gång jag ser intressanta fiskar jag inte haft, nu satte den in... Hur går det i karet?
                              tack! Jag lider av den där genen med så du är inte ensam..

                              Det puttrar och går, händer inte så mycket. Karen har gått i "sommarvila" då är det vara det nödvändigast som görs. Men jag tror att den grönbågfenshonan har nåt i gömmorna för hon kommer inte fram till maten utan bara hovrar över en punkt längst bak i karet så jag ser inte nåt än. Lite roligt
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Det är så läckert att se filmer om levandefödare från deras naturliga miljö. Gillar att du lyfter fram dem här i forumet. Det är få som gör det annat än som nybörjare. Tycker de är charmiga och orädda på ett sätt som verkligen passar i våra akvarium. Vad är det som gör att just du ofta fastnar för levandefödare då?
                                Din vackra guppyhona (från ett tidigare foto) har fått mig att spana efter något liknande nu ett tag.
                                Visst är dessa naturfilmer helt underbara, har kollat på många
                                Jo, jag gillar ungfödare för de finns så många fina, orädda och inte för stissiga utan utforskar i lugnt tempo, den som har gjort mig nyfiken på ungfödare till största delen är Ansjo-Anders.
                                Dessa vackra oranga guppysar är vanliga hederliga guppysar som jag köpte på Arken du kommer garanterat hitta några vackra du med.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...