Akvariestugan
Kollaps
X
-
-
Lysande, sparar och fyller min Dropbox med massor skoj.
OK, jag skall kika i din tråd igen!
Javisst är det härligt att gotta sig i intressanta trådar - det är inte så ofta man får tillfälle till det men guldstunder finns - hoppas det dyker upp några nya snart som har lite innehåll! Själv skall jag regga mig på något eller några andra forum som har lite mer inriktning på ciklider, beteende och inredning.
Ett malkar låter spännande - dra igång en tråd om det så får du massor av info!
Ja en tråd skall startas när det närmar sig lite, först ska jag fokusera på att få igång mitt sällskapskar innan firrarna i det mer eller mindre tomma karet i köket förgår.
Jag har ju endast en timanställning på Hi-Fi Klubben i Linköping och söker massor andra jobb men innan jag får mer jobb och kommer ifrån soc. så är det inte något ekonomiskt att jubla över, därav får det gå i lugn och ro minst sagt och jag har ju inte shift att jobba varje dag så mellan jobbsök och shift så kan ja nörda på Zoopet, underbart.
NickeKommentar
-
De är så rysligt fina att jag förlåter dig.
Lycka till!180l Sällskap:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
60l Asien:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663Kommentar
-
Thanx, VD!
Japp, Pia, tog mig faktiskt en söndagscognac där för en stund sedan - ren njutning!Kommentar
-
oh man!! wow! fyfasiken vad läckert!!!
som pia säger.. sitta där med nåt gott en kväll ♥♥♥ snacka om livskvalité!
karen i ställningarna har man inte sett så jättemkt av, men dom ser redigt fina utVad ska man ha en "guldfiskskål" till?
kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
Ursprungligen postat av SimonSaysBakaI skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskarKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Mats, Zoopetparty i stugan?180l Sällskap:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
60l Asien:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663Kommentar
-
Nice Mats!
Tänkte på ett par andra saker som kanske kan göra att de triggas lite mindre till lek.
Vissa som har diskus säger att man kan höja tempen en eller ett par grader för att förhindra lek. Nu vet jag ju inte vad du kör för temp och om detta kan vara nå´t för dig.
För mig brukar diskusarna bli triggade till lek vid relativt kalla vattenbyten. Kanske också nå´t att tänka på att försöka ha samma temp på nya vattnet som gamla när man byter.
En annan sak som jag märkt speciellt i mitt stora kar är att när jag vid något enstaka tillfälle varit bortrest och inte bytt vatten på två veckor så blir det ofelbart lek vid nästa vattenbyte. Ska man prova att byta lite tempererat vatten ofta för att inte stimulera till lek?
Ja, som du märker är det lite osorterade tankar som jag delar med mig av. Då det mesta handlar om temperatur och vattenbyte så är min teori att diskusen triggas till lek när man får till en förändring som kanske kan liknas vid regnperiod. Hmm lösa funderingar igen...
Hoppas att allt går bra den här gången!
//RogerDiscus for lifeKommentar
-
Nice Mats!
Tänkte på ett par andra saker som kanske kan göra att de triggas lite mindre till lek.
Vissa som har diskus säger att man kan höja tempen en eller ett par grader för att förhindra lek. Nu vet jag ju inte vad du kör för temp och om detta kan vara nå´t för dig.
För mig brukar diskusarna bli triggade till lek vid relativt kalla vattenbyten. Kanske också nå´t att tänka på att försöka ha samma temp på nya vattnet som gamla när man byter.
En annan sak som jag märkt speciellt i mitt stora kar är att när jag vid något enstaka tillfälle varit bortrest och inte bytt vatten på två veckor så blir det ofelbart lek vid nästa vattenbyte. Ska man prova att byta lite tempererat vatten ofta för att inte stimulera till lek?
Ja, som du märker är det lite osorterade tankar som jag delar med mig av. Då det mesta handlar om temperatur och vattenbyte så är min teori att diskusen triggas till lek när man får till en förändring som kanske kan liknas vid regnperiod. Hmm lösa funderingar igen...
Hoppas att allt går bra den här gången!
//Roger
Ah, det är gôtt med lite tips och input!
Dina iaktagelser tycker jag verka stämma bra med vad jag har erfarit med andra Discusar jag haft i sällskapskar.
Det är ju "angenäma bekymmer" när man vill att discusarna inte skall triggas till lek. Jag kör 30°C ganska exakt i det kar där de stora blå går, men pytsar i något kallare vatten vid byte - detta enbart för att jag får ta vatten till stugan från huset och inte riktigt kan mäta tempen exakt... men det funkar bra.
Om vi tar det blå lekparet som går själva i en 3x70 cm kub, så är det honan som är den drivande när det gäller att lägga rom - och sedan hanen som tar ett jättekliv framåt vid rom- och yngelvården. Honan är med hela tiden, fläktar och pysslar om både romkorn och frisimmande yngel, men hanen dominerar yngelvårdsbeteendet. Som sagt, jag skall testa att ta bort konen denna gång - om det blir frisimmande yngel, så får man kolla om honan kan låta bli att bli leksugen på ett tag (antagligen inte). Men, funkar inte detta kan man som jag skrivit tidigare, kanske tänka sig att ta bort honan en period - så får hon komma tillbaka om/när man tagit tillvara på ynglen som hanen får gå med själv en tid.
Vattenbyte i Discuskuben sker lite random sådär - ibland kan det gå ett par veckor mellan byte, beroende på vad de sysslar med.
Återigen, tack för tips och råd, Roger! Det är alltid bra med input, det behövs, speciellt som man inte är någon Discusexpert på något vis!Kommentar
-
Kommentar
Kommentar