Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Albinfiskare
    Oj vad man missat här! Blir mycket läsning på lediga stunder framöver ^^

    Dessutom börjar jag inse att jag kanske är lagd mera åt sydamerikahållet istället för afrika som varit i fokus ett tag nu:P

    Såg att du hade kamerabry på näst sista sida, Vad är det för modell och märke du har på kameran?

    Referens: http://www.flickr.com/photos/53976321@N02/

    Fantastiskt fina bilder!

    Ja, det är väl inte så mycket kamerabry egentligen, utan mer att jag har svårt att riktigt lära mig kameran, en Canon SX1 IS, som jag nästan uteslutande använder fär att filma HD-filmer med... Snackade med en kompis igår som är duktig fotograf och han skall ta en session med mig och liksom gå igenom grejerna så att jag får in det i skallen.

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Fantastiskt fina bilder!

      Ja, det är väl inte så mycket kamerabry egentligen, utan mer att jag har svårt att riktigt lära mig kameran, en Canon SX1 IS, som jag nästan uteslutande använder fär att filma HD-filmer med... Snackade med en kompis igår som är duktig fotograf och han skall ta en session med mig och liksom gå igenom grejerna så att jag får in det i skallen.
      Tack

      Okej, då ska jag inte försöka skriva en instruktionsbok här ;P Lättare att lära sig "hands-on"

      Lyckat till!

      Riktigt mysiga plattfiskar by the way!

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Ape...!
        Kom precis hem från ett fullständig vansinnigt skönt gig på Jazzhuset här i stan... Fan, klockan är halvfem, men ändå kollar man zoopet innan man drar av kallingarna från huvudet... och typ somnar - ser att nån petat in en kommentar i stugtråden.
        Jag svarar på ditt inlägg imorrn... - om det är nåt jag kan svara på. Ser att du skrivit ett jädra skönt, långt inlägg men har inte ögon att se med just nu - kan faktiskt inte läsa de små bokstäverna... men gör ett tappert försök imorgon... OK?

        Nu så, efter ett driftstopp?! Av zoopet kan jag äntligen besvara dig.


        Givetvis så är det ok att du svarar imorgon, kommer du hem halv fem o knappt ser så trött som du var så kan ja inte kräva ett svar, herrejössenamen. Kul att du uppmärksammade inlägget dock, ser fram emot svar.

        MVH Nicke
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ApeviaX
          Nu så, efter ett driftstopp?! Av zoopet kan jag äntligen besvara dig.


          Givetvis så är det ok att du svarar imorgon, kommer du hem halv fem o knappt ser så trött som du var så kan ja inte kräva ett svar, herrejössenamen. Kul att du uppmärksammade inlägget dock, ser fram emot svar.

          MVH Nicke

          Halloj!
          Jag har varit så hänförd över att par andra trådar här på zoopet på sistone att jag inte ens har kollat i min egen.
          Läste ditt förrförra inläg - har du en tråd, eller en länk till tråden om detta/dessa kar?

          Angående inredningar och inspiration, så är det en av de saker inom akvaristiken som jag tycker är mest spännande - att skapa inredningar. Tycker någon att det jag gör i mina burkar är snyggt, eller känns "rätt" så är det bara kul. Titta på bilder och filmer och bli inspirerad - det är grejen!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Jag funderade på att inte fokusera så mycket på det blå discusparet ett tag här i tråden - men hade liksom inget annat att göra för en stund sedan, så jag tog ett par bilder på den dygnsgamla leken. Jag "bloggar" lite om leken ändå, det är ju svårt att låta bli.
            Det verkar som att rommen är hyfsat bra befruktad - efter ett dygn brukar ju en hel del korn visa sig vara vita, men här är det endast ett fåtal. Nåväl, slår leken väl ut skall jag testa att denna gång ta bort konen så att inte honan triggas att leka medans ynglen är kvar (det hände ju senast med trist resultat...) - så får vi se vad som händer!
            Bifogade filer

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              hur många ägg är det?
              hoppas det funkar med att ta bort konen...
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av karrokaja
                hur många ägg är det?
                hoppas det funkar med att ta bort konen...
                Ja, det är jädrigt svårt att säga - kakan sträcker sig en bra bit bak på konen också, men där är ju iallafall hundratals... Jo, vi skall se om konens försvinnande kan göra susen - annars kanske man skall plocka bort honan ett tag om hon visar lektendenser, och låta hanen, som är extremt yngelvårdande, gå själv med ynglen en tid.

                Bilder finns i slutet på förra sidan.

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  ånej! jag knäckte sidan!! förlåt...

                  Synd om man måste ta bort honan, det är ju just att dom är 2 och vallar knösar som man vill åt.
                  Fast man ska inte snacka innan det händer nåt Som sagt tummar (och tår) hålles i lyckönskande grepp
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    ånej! jag knäckte sidan!! förlåt...

                    Synd om man måste ta bort honan, det är ju just att dom är 2 och vallar knösar som man vill åt.
                    Fast man ska inte snacka innan det händer nåt Som sagt tummar (och tår) hålles i lyckönskande grepp
                    Ja, nu har dom ju lekt typ 9-10 gånger sedan jag tog hem dom från tyskland. I början möglade väldigt stora delar av rommen och det blev inga resultat. Sedan blev det frisimmande yngel, men honan fick för sig att leka medan ynglen var kvar - varvid de försvann.
                    Självklart vill man att båda föräldrarna skall valla svärmen - därför skall jag kolla om borttagande av konen kan ha betydelse.
                    Jag har ju skrivit att jag inte direkt bryr mig om att ynglen försvinner - men märker att det är en sanning med modifikation. När ynglen blir "fiskar" så infinner sig någon slags instinkt om att man vill se dom växa upp. Jag har ju plats att låta en grupp få växa till sig om det blir läge - varför inte liksom..?

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Halloj!
                      Jag har varit så hänförd över att par andra trådar här på zoopet på sistone att jag inte ens har kollat i min egen.
                      Läste ditt förrförra inläg - har du en tråd, eller en länk till tråden om detta/dessa kar?

                      Angående inredningar och inspiration, så är det en av de saker inom akvaristiken som jag tycker är mest spännande - att skapa inredningar. Tycker någon att det jag gör i mina burkar är snyggt, eller känns "rätt" så är det bara kul. Titta på bilder och filmer och bli inspirerad - det är grejen!

                      Ja visst är det kul att spana runt i trådar, jag följer lite över 10 nya som jag har hittat (nya för mig) ex. läste jag klart den om Kjell's källarkar på 3000 L igår, visste om karet men inte tråden. Följer desutom tråden om Ansjo's nya badbalja som Gaffel startade etc. Så det är ingen fara, givetvis har jag en tråd om detta kar och vad som hända skall...

                      Senaste (dagens "nya" idé (har funderat på det förr) är ett malakvarium med massor L-malar och corydoras) så jag måste söka runt i vilka L-malar som går ihop av de jag önskar storlek på kar sedan bara att planera och spara cash i ett par år


                      Nicke
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Nu bryter jag med en annan fråga, kan du inte ta ett kort från dörren in i stugan så vi får en uppfattning om hur det ser ut?
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          En fråga dessutom, jag får ju som sagt så mkt inspiration i dina och andras trådar, men fårgan jag tänkte rikta till just dig i denna tråd är om det är OK att spara bilder som du lägger upp i min Zoopet, inspirationsmapp med bilder inför olika scape's och fiskval, har säkert frågat tidigare men kommer inte ihåg alla jag frågat så gör det i såna fall igen.

                          Nicke
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Nu bryter jag med en annan fråga, kan du inte ta ett kort från dörren in i stugan så vi får en uppfattning om hur det ser ut?
                            där sa du nåt bra
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ApeviaX
                              Ja visst är det kul att spana runt i trådar, jag följer lite över 10 nya som jag har hittat (nya för mig) ex. läste jag klart den om Kjell's källarkar på 3000 L igår, visste om karet men inte tråden. Följer desutom tråden om Ansjo's nya badbalja som Gaffel startade etc. Så det är ingen fara, givetvis har jag en tråd om detta kar och vad som hända skall...

                              Senaste (dagens "nya" idé (har funderat på det förr) är ett malakvarium med massor L-malar och corydoras) så jag måste söka runt i vilka L-malar som går ihop av de jag önskar storlek på kar sedan bara att planera och spara cash i ett par år


                              Nicke

                              OK, jag skall kika i din tråd igen!
                              Javisst är det härligt att gotta sig i intressanta trådar - det är inte så ofta man får tillfälle till det men guldstunder finns - hoppas det dyker upp några nya snart som har lite innehåll! Själv skall jag regga mig på något eller några andra forum som har lite mer inriktning på ciklider, beteende och inredning.
                              Ett malkar låter spännande - dra igång en tråd om det så får du massor av info!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ApeviaX
                                En fråga dessutom, jag får ju som sagt så mkt inspiration i dina och andras trådar, men fårgan jag tänkte rikta till just dig i denna tråd är om det är OK att spara bilder som du lägger upp i min Zoopet, inspirationsmapp med bilder inför olika scape's och fiskval, har säkert frågat tidigare men kommer inte ihåg alla jag frågat så gör det i såna fall igen.

                                Nicke

                                Du får självklart spara och använda bilderna som du vill!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...