Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Du får min röst på bild nr 2.
    Ja, den blev ganska mättad och fin - en manuell inställning som jag har sparat. Hmmm... jag skall labba vidare och lära mig!

    Kommentar

    • lillfrasse
      • February 2002
      • 2228

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Ja, den blev ganska mättad och fin - en manuell inställning som jag har sparat. Hmmm... jag skall labba vidare och lära mig!
      Tror det spelar stor roll med vit balansen prova lite olika där. Långa slutartider blir det men antar du har ett stativ.
      Simma lungt..
      Lillfrasse..

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av lillfrasse
        Tror det spelar stor roll med vit balansen prova lite olika där. Långa slutartider blir det men antar du har ett stativ.
        Japp, stativ! Det var just vitbalansen som jag labbade med på själva filmen, som kommer senare! Fasen, man får helt enkelt försöka att komma ihåg och lära sig de olika sätten att jobba på med kameran!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Japp, stativ! Det var just vitbalansen som jag labbade med på själva filmen, som kommer senare! Fasen, man får helt enkelt försöka att komma ihåg och lära sig de olika sätten att jobba på med kameran!
          jag gillade faktiskt bild 1 och 3... lite kallare ljus på dom, men samtidigt är texturen på allt i karet lite naturligare.
          De varmtonade bilderna är lite för "fluffiga" eller hur man ska förklara
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            Mats, ditt kar är skitläckert oavsett inställning.
            Dina diskus verkar ha ett ett lite annat beteende i din burk än vad jag sett diskus ha. De kommer mer till sin rätt sådär dunkelt smygandes.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av karrokaja
              jag gillade faktiskt bild 1 och 3... lite kallare ljus på dom, men samtidigt är texturen på allt i karet lite naturligare.
              De varmtonade bilderna är lite för "fluffiga" eller hur man ska förklara
              Ursprungligen postat av VisualDarkness
              Mats, ditt kar är skitläckert oavsett inställning.
              Dina diskus verkar ha ett ett lite annat beteende i din burk än vad jag sett diskus ha. De kommer mer till sin rätt sådär dunkelt smygandes.

              Japp, de ljusare bilderna blir ju lite tydligare, men kallare.

              Discusarna i 540-karet har verkligen kommit till sin rätt med det här lite dunkla ljuset - men de far omkring ibland och gnabbas också. Sedan är det ju en helt annan miljö än den som de stora blå går i, där är det ju kalt och oinrett, och jag tror de trivs allra bäst just så.

              Nåväl, här är en snutt som är lite ljusare;

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                Detta var bra!! skarpt och lite "kyligt"!

                Gillar diskusar att gå i oinredda kar?? varför??

                edit: fan vad korkad jag är... trodde du menade att alla diskusar generellt vill ha oinrett, men du snackade ju om ditt fetpar...
                Senast redigerad av karrokaja; 03 January 2011, 22:01.
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • stigson
                  • February 2009
                  • 522

                  Hur ofta matar du dina dirrar? Lite nyfiken bara =)

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av stigson
                    Hur ofta matar du dina dirrar? Lite nyfiken bara =)
                    Dom brukar få mat (fryst artemia främst - men även räkmix) en gång om dagen, oftast på eftermiddagen/kvällen. Jag försöker portionera ut maten så gott det går. Bland de vita diskusarna är det två, tre som är dominanta och dessa skuffar undan de andra ganska rejält. Blir det så att ett eller kanske två par bildas, så ligger nog de sista som "blir över" hyfsat risigt till i rangordningen. Ibland ger jag en pytteliten extra dos mat ett par timmmar efter det att de käkat dagens ranson - och det brukar gå hem.

                    Faktum är att jag har haft lite bekymmer med den här gruppen - de blev väldigt svullna om magarna och sket stora vitfärgade skitkorvar, alltså inga trådiga långa grejer utan rejält feta vita korvar. Jag fick reda på att detta kunde vara Tapeworm - en typ av binnikemask tror jag att det är - och medicinerade mot detta. Nu verkar det som att de har klarat sig ganska bra - tre av dom har börjat käka och skita brunt, och det är dessa tre som är de mest dominanta - tre är fortfarande inte riktigt kurranta, tvärr...
                    Jag skall hålla ögonen på dom ett tag till och se om jag eventuellt kanske skall ge dom en kur mot flagellater också, kan ju vara något sådant som spökar också.
                    Men i nuläget ser det riktigt bra ut!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av karrokaja
                      Detta var bra!! skarpt och lite "kyligt"!

                      Gillar diskusar att gå i oinredda kar?? varför??

                      edit: fan vad korkad jag är... trodde du menade att alla diskusar generellt vill ha oinrett, men du snackade ju om ditt fetpar...

                      Ja, det var så jag menade - jag var en aning otydlig där. Det är bara de där avelsparen, som är uppvuxna på det sättet, som jag faktiskt tror funkar bäst i oinredda kar och trivs bäst så.

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Hallå i stugan

                        Nu har jag varit offline från Zoopet alldeles för ohälsosamt länge, har sett mail om massor spännande svar på alla roliga projekttrådar jag har hittat.

                        Satt i (förrgår tror jag det var) igång att färdigställa projektet att byta ut akvariet 160 L mot ca: 180 L efter tapetseringen som skedde i slutet av November 2010. (Rotjävel som flyter därav den långa tiden, firrarna går o magraar de stackarna i 160 L i köket fick ner en lite större rot med lite grönt på häromdagen så de kan stressa ner lite, måste mata bättre än jag har gjort.

                        Så magra o stackars Paletthanen har fått popeye men ser ok ut, får se... My bad usch


                        Växterna har efter omgångar i hinkar o akvarium med olika temp o ibland för torrt (i hinakrna) ruttnat bort eller på annat sätt dött på tok för mkt, framför allt cryptosarna, men de repar sig hyfsat tror jag de flesta av de iaf... (De är i 180 L med sand pump rötter etc o ljus o näring så de får ta igen sig)

                        Ska låta de som klarar sig växa till sig lite medan jag väntar på att rotjävlen som följde med karet ska sjunka (nertyngd med stenar, flyter dock inte så pass att jag är orolig att den ska skjuta upp o spräcka täckglaset men tillräckligt med flytkraft för att vända upp och ner o inte stå still).

                        Blev mkt deppad när jag insåg hur jag hade misshandlat mina växter och fiskar med för den delen, eller mest växterna fiskarna går att mata ikapp de är vid ganska god fysisk hälsa och trimmade innan flytten mellan karen i förebyggande syfte för att de skulle klara denna pärs.

                        Nu undrar nu vad detta har att göra med akvariestugetråden, jo jag blev som sagt så deppad över hur uruselt rötterna passara in egentligen, o hur fult det blev när jag slet loss all javarombunke och anubias för att rensa och binda de på nytt vid rötterna, detta i ett försök att få en så snygg scape som bara Mats & Anders har klarat (i den stil jag söker...) nog för att jag ser mig som en ok inredare men fufan jag vile bara slänga all skit o trycka ner sten o flytta hit mina malawi från mamma och pappa för det ser så fult ut...

                        Läste sedan ikapp alla trådar jag följer, lusläste och blev både lite avundsjuk men samtidigt mkt inspirerad av alla fina bilder och idéer, beslutade mig innan jag lade mig i förrgår att nej ja ska inte ge upp, va fan ja ska ju börja med aquascape när cashen tillåter så ja kan ju inte ge upp över detta ja älskar ju växter både i och utanför vatten. Så lade mig lite gladare och beslöt igår att låta växterna komma ifatt och sedan besluta vad för fiskliv som ska komma senare framöver för att planera kompletterande inköp av just b.la. växter så jag vet vad jag ska spara till.


                        Så i denna vända vill jag tacka för all inspiration som lyfte mitt självförtroende lite inom inredning i kar, och jag ska bli kung precis som ni that's it. det får ta lite tid men man lär sig, vafan ja är ju bara 20 bast ju livet ligger framöför mig inte bakom, men ibland (hela tiden) vill man ha allt igår, samtidigt som man inte vill det för då har man inget att se fram emot och längta till, så jag tar det slow, söker jobb letar cash och planerar i lugn och ro, inte bara för detta sällskapskar men för kommande malawi och tanganyika som jag funderade på när jag trodde det var kört med växterna.


                        Så tack för en fin tråd, nu ska jag lämna ordet åter till Mats och önska en bomb av spännande info. och bilder


                        MVH Nicke
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ape...!
                          Kom precis hem från ett fullständig vansinnigt skönt gig på Jazzhuset här i stan... Fan, klockan är halvfem, men ändå kollar man zoopet innan man drar av kallingarna från huvudet... och typ somnar - ser att nån petat in en kommentar i stugtråden.
                          Jag svarar på ditt inlägg imorrn... - om det är nåt jag kan svara på. Ser att du skrivit ett jädra skönt, långt inlägg men har inte ögon att se med just nu - kan faktiskt inte läsa de små bokstäverna... men gör ett tappert försök imorgon... OK?

                          Kommentar

                          • 022helpek
                            • November 2010
                            • 626

                            Vad trevligt litet projekt och jag som tycker att mitt 480L amasontema är ett projekt -
                            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                            Kommentar

                            • Albinfiskare
                              • November 2007
                              • 1399

                              Oj vad man missat här! Blir mycket läsning på lediga stunder framöver ^^

                              Dessutom börjar jag inse att jag kanske är lagd mera åt sydamerikahållet istället för afrika som varit i fokus ett tag nu:P

                              Såg att du hade kamerabry på näst sista sida, Vad är det för modell och märke du har på kameran?

                              Referens: http://www.flickr.com/photos/53976321@N02/

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av 022helpek
                                Vad trevligt litet projekt och jag som tycker att mitt 480L amasontema är ett projekt -
                                Kul med lite sköna projekt - har du någon tråd om ditt kar?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...