Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ja, det är nästan lite läskigt "för bra för att vara sant"-läge... Bågfenorna hade ju en liten överraskning med sina yngel - Discusarna tog sina första matbitar idag (Stendker menade att det kan ta upp emot sex veckor för fullvuxna individer att acceptera sin nya omgivning - och de här rackarna är vuxna, kan jag säga), Fjärilarna är redigt på G, de superröda räkorna trivs - och... prsiet i stugan... adoketorna, är hur sköna som helst i sitt egna kar. Jag skall givetvis dokumentera detta med bilder och filmer så småningom!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Gott att höra! Bara fattas att plattisarna börjar putsa på konen med...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Faltaren
        • July 2005
        • 1453

        Riktigt fina fiskar. Vad gick diskusen på?
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Faltaren
          Riktigt fina fiskar. Vad gick diskusen på?

          Halloj! 300€

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av ansjo
            Gott att höra! Bara fattas att plattisarna börjar putsa på konen med...
            Ja, man hoppas ju på att det kommer att bli lite sköna lekar... Dom ser jättepigga och fina ut!

            Kommentar

            • lillfrasse
              • February 2002
              • 2228

              Jag kollar in era trådar med lite skräckblandad förtjusning. Hoppas walsumer pilsner var lika bra i år.
              Simma lungt..
              Lillfrasse..

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av lillfrasse
                Jag kollar in era trådar med lite skräckblandad förtjusning. Hoppas walsumer pilsner var lika bra i år.
                Ja, det var hur gott som helst! Och man fick ju med sig ett par sköna flaskor hem också! Mums!

                Här kommer en liten film som man också kan titta på med skräckblandad förtjusning! Det "skräckiga" skulle väl då vara priset på det här koboltblå paret med yngel... 500€ Förjädra snygga var de iallafall!

                Kommentar

                • Faltaren
                  • July 2005
                  • 1453

                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Halloj! 300€
                  Överlever man väl
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    Ursprungligen postat av MaxB
                    Ja, det var hur gott som helst! Och man fick ju med sig ett par sköna flaskor hem också! Mums!

                    Här kommer en liten film som man också kan titta på med skräckblandad förtjusning! Det "skräckiga" skulle väl då vara priset på det här koboltblå paret med yngel... 500€ Förjädra snygga var de iallafall!


                    Holy...!!! 500 euro mycket nytt skoj kan man få, men de kobolt blå härliga discusarna var inte fy skam.

                    Går det bättre på jobbfronten här snart så man kan börja spara och förverkliga drömmar så kanske jag kan starta med discus jag med, vore inte fel om dina blå härligheter skulle leka som sagt lagom till jag har ett kar i framtiden.

                    Nicke
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Jag köpte mina discusar ungefär 20 minuter efter ingång på mässan första dagen. Vi trodde att Jörg Stendker skulle sätta in fler par allt efter som han sålde de han hade i montern.
                      Kjell kom fram till mig och sa; Skall du ha med dig ett discuspar hem, så får du snabba på - Jörg har bara med sig de han visar nu och fyller inte på...!
                      Så det var bara att springa bort till honom och peka. Det fanns givetvis några andra riktigt läckra par som redan var sålda, bland andra ett Santarem-par som var fruktansvärt snyggt - de var dessuton 50€ billigare än mina, men jag var ute efter ett blått par, så mina var klockrena för min del.
                      Nu, till saken; hade jag inte klippt mitt par just där och då hos Stendker, så hade jag faktiskt kunnat tänka mig att lägga till lite deg och ta det kobolt-blå paret man ser i filmen - dessa upptäckte jag långt senare på mässan.
                      Jag tror, men är inte säker, att de man ser på filmen faktiskt är Stendker - för det var Jörg som plockade ur dom mot slutet av mässan - om de skulle tillbaka eller hade blivit sålda vet jag inte!

                      Vi får väl se hur det går för det par jag fick hem - de ser pigga och fina ut, och har börjat käka - inte mycket, men iallafall. Puuuooh!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Jepp, det mäktiga paret var Stendkers, maken till ilsken hanne har jag bara sett en gång och det var en skalarhanne hemma hos Kaj.
                        Han var så ilsken så den hoppade ur karet när den skulle anfalla Kaj som gick förbi!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Jepp, det mäktiga paret var Stendkers, maken till ilsken hanne har jag bara sett en gång och det var en skalarhanne hemma hos Kaj.
                          Han var så ilsken så den hoppade ur karet när den skulle anfalla Kaj som gick förbi!
                          Haha! Jag minns detta - vi hade ju avkommor från det paret senare. Förjädra granna Scalarer!

                          Kommentar

                          • Saturnus80
                            • October 2009
                            • 943

                            Kan du inte försöka filma ditt adoketa-par, är väldigt nyfiken på den där parningsdansen du har skrivit om, hur går det med Sulawesii-karet?
                            //Daniel

                            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                            23l aqualandscape med dvärgkulor

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Jo, det skall jag göra! Nu är det mer ett raskt skakande - de liksom vibrerar när de är nära varandra. Fasen, det är ett ganska annorlunda beteende, som inte direkt påminner om dvärgciklider i övrigt... (bland de få jag kollat in). Jag skall filma dom.

                              Nu väntar man bara att få inhandla räkorna - det blir filmer på det också!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Daniel! Jag försökte filma adoketorna igår kväll, men det blev inte bra - de kom liksom bara fram till rutan och var nyfikna på kameran istället...
                                Det där beteendet som jag beskrev för några inlägg sedan har de slutat med. Jag tror det var någon form av "kolla in varandra"-beteende. Nu darrar de med skallarna och liksom småkryper framför varandra istället - ungefär så som Lejonhuvudsciklider gör. Jag fick några halvbra bilder, men det syns ju inte på stillbilder.
                                Ja, vi får se vad de hittar på - snygga är de iallafall!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...