Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Det är just det, de ska ur karet med...men fräckt att även de har lekt!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av ApeviaX
      Wohooo! That's what I'm talkin' about!!!

      Jisses vilka fiskar, inte bara discusarna utan adoketorna var ju helläckra. Men undrar precis som Mtas varför de är så dyra? Sällsynta (kan tänka mig det då jag aldrig hade sett de...) skulle jag haft ett till kar nu så skulle gärna ett par adoketor få husera det...

      Här hemma har mina paletter dragit fram kull nummer 3 tror jag det är... eller 4? Nej 3 tror jag bestämt hmm...

      I alla fall så vaktar de sina småttingar fintr trots att jag störde de rejält vid VB idag. Men tänkte att eftersom jag har så fina småttingar sedan sommarens lek så får naturen bestämma lite mer denna gång huruvida de klarar sig eller ej. (dvs jag störde aldrig paletterna sist med VB utan lät småttingarna bli frisimmande utan föräldrar först) men måste få igång växter samt tillväxt på andra fiskar så VB är nu ej att avbryta pga yngel... SVärdbärarhonan släppte sitt lass idag, har sett ett yngel men räknar med att det blir levandefoder

      Hur som haver, shit vad fuskigt, vill ha din stuga Max, nu nu nu

      Nicke


      Var glad! Min stuga är inte mycket att trakta efter - det är bara ett rum med akvarium i...
      Vattenbyte är en grej med modifikation, sannerligen. I 70-kuben, där det händer en hel del just nu - med bångstyriga bågfenor och ett par fjärilsciklider som är på jätte-G - har jag inte bytt vatten sedan uppstart - det är väl över en månad nu, om inte mer. Jag tänker då rakt inte byta heller, möjligtvis en spann eller två om några dagar. Det är perfekt balans i karet nu - det ser jag på vattnet och känner på lukten - kristallklart och luktar gott, jordigt - som nyregnad mylla!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ansjo
        Det är just det, de ska ur karet med...men fräckt att även de har lekt!

        Japp, när chefshonan började valla runt sina små i karet vaknade den andra honan upp direkt och drog sig bakåt bland rötterna, blev kolsvart rutig och "höll på" med en av hanarna - jag är mer eller mindre övertygad om att det var den "andra, väntande hanen" hon körde med.
        Hon visar upp exakt samma beteende som den första honan - kilar in och ut under en rot och är redigt sur. Jag kan inte se om hon har ett äggrör ute, men det är helt klart lekbeteende - som om hon väntat på sin tur.
        Vågar jag nämna att fjärilarna är på gång också...? Nej, det kanske är att dra det hela lite hårt - men det här paret skulle jag kunna tänka mig att placera i ett annat kar - just för att de skall få vara lite ifred - vilket de inte tycks bry sig om, alltför mycket...

        Men, nu var det det där med att få ur ditt bågfenspar... det blir snart läge för det, när de inte håller på, då kan man ta dom vid matdags då de står vid ytan och väntar!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Har du kollat upp den andra grejen i Kungsbacka? Eller det blir till helgen, kanske?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av ansjo
            Har du kollat upp den andra grejen i Kungsbacka? Eller det blir till helgen, kanske?
            Jag skall fanimej ringa killen imorgon! Först måste jag bara ladda ut ett par ton "avfall" som blivit när vi renoverat källarvåningen - vi åker kl.9.00 imorgonbitti till sopstationen. Sedan, när vi kommer hem skall jag styra upp karet med karlen - hämtar du det...?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Jadå, det är lugnt!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ansjo
                Jadå, det är lugnt!
                Du är då en Guldpuck!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Har du kvar ditt Mollyhotell? Kanske det skulle funka till fjärilarna isf?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • SuperAquaMan
                    • August 2009
                    • 245

                    Tjanre MaxB!

                    Gillar dina bilder på bågfenciklid honan med yngel. Denna dvärgciklid är klart underskattad, kanske för att den inte är lika färgglad som alla andra men det gör den mera "clean" i mina ögon.

                    Här är en liten video från förra året när en av mina honor gick med yngel http://www.youtube.com/watch?v=7rWAZltDfNs

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Har du kvar ditt Mollyhotell? Kanske det skulle funka till fjärilarna isf?
                      Nej, Mollyt gav jag bort vid flytten - men jag har ett 112-liters, till ställningen, som står tomt...

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                        Tjanre MaxB!

                        Gillar dina bilder på bågfenciklid honan med yngel. Denna dvärgciklid är klart underskattad, kanske för att den inte är lika färgglad som alla andra men det gör den mera "clean" i mina ögon.

                        Här är en liten video från förra året när en av mina honor gick med yngel http://www.youtube.com/watch?v=7rWAZltDfNs
                        Halloj Super A M.
                        Skön film - ja, man ser ju hur snea dom är när det vaktas yngel!

                        Kommentar

                        • sara s
                          • November 2009
                          • 77

                          26 sidor trevlig läsning, vad läckert med en stuga fylld med burkar!

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Joo då den stugan vore perfekt, jag menar utrymmet som HSB inte hävdar finns inne skulle ju då kunna användas där precis så som du gör

                            Men angående VB så vet jag att det funkar bra om man har fin balans att vänta längre tid etc. men med den klena filtreringen jag har samt att växterna blir glada och balansen i PMDD blir mer "rätt" när jag byter lite varje vecka så fortsätter jag nog med det. Men har precis det klara fina välluktande vattnet som det skall vara.

                            Inga tester utöver näsan och fiskarnas beteende här och det funkar kanon.


                            Men som sagt skoj med dina bågfenor vilka firrar oj oj oj.


                            Nicke
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Visst, Nicke! VB är viktigt och jag är den förste att tycka att man skall sköta detta noga! Grejen med kuben är att den är så nystartad att jag har velat vänta lite med större VB. Vad jag menade i inlägget (som var lite "virrigt") är att om man har några fiskar som t.ex. har yngel och att man inte vill störa dom, så är det ingen fara att vänta med att byta vatten.

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                Ursprungligen postat av MaxB
                                Visst, Nicke! VB är viktigt och jag är den förste att tycka att man skall sköta detta noga! Grejen med kuben är att den är så nystartad att jag har velat vänta lite med större VB. Vad jag menade i inlägget (som var lite "virrigt") är att om man har några fiskar som t.ex. har yngel och att man inte vill störa dom, så är det ingen fara att vänta med att byta vatten.


                                Nejdå inte så virrigt, snarare jag som inte kanuttrycka mig så att man förstår tror jag

                                Jag är helt och hållet på saa spår att inte byta vatten för snabbt vid uppstart av kar, och att man kan vänta vid ex. starten på livet för en kull fiskar det är jag med på då jag gjord edetta i somras, men ville trigga igång växterna och det funkar bra nu.


                                Mer bilder vore skoj, mer discusar, hur mår alla efter resan sååå nyfiken.


                                Nicke
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...