Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Hej igen Mats

    Nu är jag riktigt trötter efter en tripp till vårdcentral 14:45 och sedan till sjukhus för att övernattna på sjukhuset, detta då alltså sedan igår med dottern som har förkylningsastma. Usch så jobbigt det var, samtidigt har både jag och sambon blivit förkylda så dags att sussa nu.

    Men får kortfatta mig sålänge WOW!!! Vilka firrar, kul med lek, hoppas rommen får leva vidare och utvecklas.

    Väntar med spänning på update.

    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av ApeviaX
      Hej igen Mats
      Nu är jag riktigt trötter efter en tripp till vårdcentral 14:45 och sedan till sjukhus för att övernattna på sjukhuset, detta då alltså sedan igår med dottern som har förkylningsastma. Usch så jobbigt det var, samtidigt har både jag och sambon blivit förkylda så dags att sussa nu.
      Men får kortfatta mig sålänge WOW!!! Vilka firrar, kul med lek, hoppas rommen får leva vidare och utvecklas.
      Väntar med spänning på update.
      Nicke

      Ja, jag kan ju lugnt säga att jag har spenderat några timmar framför discusburken idag. De är jätteduktiga föräldrar (än så länge). Det är ganska många korn som vitnat, antagligen obefruktade, och de är jättenoga med att plocka bort dessa romkorn. Dom nappar så försiktigt och precist så att de levande äggen sitter kvar men det dåliga avlägsnas - vackert att titta på.
      Jag skall uppdatera så fort det blir "wrigglers" och frisimmande yngel!

      Det här är ju liksom anledningen till att jag köpte ett etablerat par - att få studera rom- och yngelvård på nära håll - och med lugna harmoniska fiskar. Men de blir redigt sura på mig när jag kommer för nära rutan - då står de och hugger mot mig.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Ett gott tecken, goda föräldrar det där. Var det rätt kön vi anade på dem, redan på mässan?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • O-Jonsson
          • October 2010
          • 262

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ja, det blir ju ett "långsamt" projekt, då jag brukar ta ganska god tid på mig och planera väl.
          Jag har börjat att skissa på lite sköna placeringar av rötterna i kuberna - och detta att bara flytta runt och kolla olika lösningar innan vatten och fisk kommer i är jäkligt kul tycker jag. Här är några bilder på hur man möjligtvis skulle kunna sätta rötterna... vi får se vad slutresultatet blir!

          Tjena!

          Riktigt snygg arbete du har gjort med stuga och allt! Undrar bara vad det är för rötter du har och var du har fått tag i dom?

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            Kul med discusarna, så spännande att kunna följa dom på detta viset och få första parkett vid karet
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ansjo
              Ett gott tecken, goda föräldrar det där. Var det rätt kön vi anade på dem, redan på mässan?
              Japp, det är honan som har den lite mer markerade svarta randen runt rygg- och analfenan (heter den så...? Den som sitter mellan analöppningen och stjärtfenan?).

              Honan till vänster. (men jösses vad bleka de ser ut på den här bilden från mässan - de har mycket starkare färg nu...)
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av O-Jonsson
                Tjena!

                Riktigt snygg arbete du har gjort med stuga och allt! Undrar bara vad det är för rötter du har och var du har fått tag i dom?
                Det är mestadels redmoore-rötter uppblandat med några mopani - dessa finns i de flesta välsorterade zooaffärer.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av solis
                  Kul med discusarna, så spännande att kunna följa dom på detta viset och få första parkett vid karet
                  Ja, det är riktigt spännande. Som sagt, det är ganska många ägg som vitnat, och de är duktiga på att plocka bort dessa, så vi får se hur många yngel det blir (om det blir några - vågar inte ta ut något i förskott...).
                  Det är första gången de leker i den här miljön och jag ser ju att de gjort det massor av gånger förut - men, skulle de av någon anledning misslyckas så tror jag nog inte att det dröjer länge tills nästa lek!

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    Skoj skoj skoj detta, tjohoo.

                    Hoppas hoppas hoppas, så kul att se bra föräldrar när de gör sitt jobb.

                    Nicke
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ja, jag tror inte vi skall hoppas för mycket på just denna leken.... rommen var borta igår kväll och jag kan inte se något annat heller, så tyvärr...
                      Men, så här är det, man får plocka fram sitt tålamod och bara låta fiskarna göra sin grej.
                      Jag måste säga att jag blev förvånad att de överhuvudtaget lekte, bara efter en vecka i karet. Synd bara att jag inte var hemma och kunde se vad som var orsaken, för de vaktade väldigt noga och omsrgsfullt båda två. Det kan ju ha varit så att de flesta kornen inte var befruktade och möglade bort... men, men. Dom leker snart igen!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Som du säger, de är nog fortfarande lite stressade efter bara en vecka här i Sverige och att de skulle leka över huvud taget var gott kämpat bara det. Där sitter nog en ny kaka inom ett par veckor!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Som du säger, de är nog fortfarande lite stressade efter bara en vecka här i Sverige och att de skulle leka över huvud taget var gott kämpat bara det. Där sitter nog en ny kaka inom ett par veckor!
                          Ja, det tvivlar jag inte på!

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Njae, kanske va rlite mkt begärt av de att hoppas så.

                            Men jag hoppas långsamt till de klarar de i sin takt iställe nu


                            Gillar eran inställning: "Det sitter snart en ny kaka om ett par veckor"

                            Jag blir överlycklig så fort mina fiskar leker, tänker alltid att sånt klarar jag inte av, det är omöjligt med såna firrar som scalare o discus.

                            Nicke
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ApeviaX
                              Njae, kanske va rlite mkt begärt av de att hoppas så.
                              Men jag hoppas långsamt till de klarar de i sin takt iställe nu
                              Gillar eran inställning: "Det sitter snart en ny kaka om ett par veckor"
                              Jag blir överlycklig så fort mina fiskar leker, tänker alltid att sånt klarar jag inte av, det är omöjligt med såna firrar som scalare o discus.
                              Nicke
                              Ja, jag förstår precis hur du menar - men, scalarer och discus är som vilka ciklider som helst - de leker som grisar bara man ser till att de har lite sköna förutsättningar. Då har det varit mycket krångligare att få vissa Apistogramma att komma till skott, kan jag säga!

                              Btw - discusarna står och putsar konen nu, och blåser upp sig inför varandra... typiskt lekbeteende...

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Då tog det inte ett par veckor...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...