Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Usch. Ser att jag sjunger i en Shure-mic på min avatar åxå, får ta och byta den bilden...

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5972

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Ja, fy fasen vad slö man har blivit med uppdateringar. Men, det händer inte så mycket att skriva om just nu.
      Jag skall ta lite bilder när nya filtret är på plats!
      Lång leveranstid på filter numera?

      Eller glömde du posta bilderna?
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6032

        Jag längtar efter en uppdatering i den här tråden!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6032

          Tjena Mats! Hoppas allt är bra! Det vore jätteroligt om du kunde posta en bild på hur karet ser ut nu. Jag är nyfiken!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Nando
            Tjena Mats! Hoppas allt är bra! Det vore jätteroligt om du kunde posta en bild på hur karet ser ut nu. Jag är nyfiken!
            Halloj Nando!
            Jag har varit förjävla kass på uppdateringar det senaste halvåret.
            Jag har spelat massor och dessutom renoverat fasaderna på kåken samt lagt ett nytt tak.
            Karet puttrar på fint. Jag skall inom kort dra in lite nya bilder!

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6032

              Det låter bra!

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11203

                Det ser vi fram emot!
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Halloj!
                  Jag blev inspirerad av Nandos senaste uppdateringar och kände att det är dags för några nya bilder på 720-burken.
                  Egentligen har det inte hänt så mycket det senaste halvåret - eller hur länge sedan det nu var jag var inne här i tråden och skrev något..?

                  Jo, jag köpte det stora fina ytterfiltret; EHEIM 2260, och körde detta i några veckor.
                  Men, det ytterfiltret är så vansinnigt effektivt och bildar en vattenrörelse som jag inte tycker passar i ett så här snårigt och "djungligt" inrett kar.
                  Så, jag tog faktiskt bort 2260-filtret, ställde undan det och sparar detta till något annat projekt i ett annat kar - Tanganyika, kanske?

                  Jag kör nu tre luftdrivna innerfilter, två stora, runda filter - sådana som Åheim ofta skriver om i sina trådar - och ett egentillverkat filter bestående av en stor, blå bit grovporigt filltermaterial som jag stuckit ned ett perforerat rör i, med böj upptill. Luftslangen har jag kört ner i röret via ett litet uppborrat hål. Det fungerar fantastikt bra.
                  Sedan köpte jag ett litet hang-on-filter som jag fyller med vanligt filtermaterial, och detta pumpar på fint.

                  Fiskmässigt har det inte hänt så mycket. Det går ett 50-tal Panda-corysar, tre "Golden Nugget"-malar, tre vanliga "häxmalar", ett mindre antal Diamanttetror samt ett antal Kolglödstetror. Hur många Amanoräkor som går i karet vet jag inte... 10-15 stycken kanske.
                  Jag väntar ut Diamanttetrorna och tänker inte fylla på med fler. Det blir inriktning på små teror och rasboror. Jag funderar även på att dra i ett större antal räkor av någon fin sort.

                  Jag kör på mitt gamla vanliga vis. Jag rör, i stort sett, ingen inredning och låter de växter som finns i karet utvecklas som de vill. Cryptocorynen har vuxit ohejdat vid frontrutan och är kanske lite i vägen, men jag låter den vara tillsvidare.
                  Jahapp, det här får väl räcka som "uppdatering" för tillfället.
                  Ha det bäst, alla Zoopetare!​

                  (Sorry för alla dagsljusreflektioner i frontrutan. Det ser taskigt ut på bilderna, men det blir bättre bilder när mörkret faller till hösten.)

                  Click image for larger version  Name:	IMG_1805.jpg Views:	0 Size:	302.5 KB ID:	2440060

                  Click image for larger version  Name:	IMG_1806.jpg Views:	0 Size:	567.2 KB ID:	2440061

                  Click image for larger version  Name:	IMG_1809.jpg Views:	0 Size:	653.7 KB ID:	2440062

                  Click image for larger version  Name:	IMG_1811.jpg Views:	0 Size:	520.1 KB ID:	2440063
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 August 2023, 19:01.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13108

                    jätte härligt Mats!!!
                    Kul att se ett riktigt stort kar som du fyllt med små djur för det får en supercool effekt istället för att man stoppar i massa bjässar som gör att proportionerna gör det trångt och tråkigt men du har mycket luft i karet och så pass mycket att det räckte till några spongefilter också
                    Visst är det väl härligt när det inte finns en destruktiv kraft som drar runt vattnet och hindrar växter från att få en mer naturlig och vacker utbredelse, dem får liksom boa in sig nu och det infinner ut sig ett lugn i hela karet
                    Sen slipper man se fiskar som står likriktade och simmar mot en ström...
                    Det var kul att se!

                    Ha det gott Mats!
                    //Patrik aka Åheim
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Halloj Patrik!
                      "Stora kar kräver små fiskar" - Gammalt djungelordspråk.
                      Jag har ju kört mina gamla Eheim 2250 och 2260 i några större kar. Efter 15-20 år hade jag glömt hur jädra starka och effektiva dessa filter är, men också att de faktiskt efter att de använts 24/7 i några år blir lite lugnare och sävligare.
                      Nä, det gick ju bara inte att ha fiskarna ståendes i ett lugnt "hål" simmandes mot strömmen.
                      Nu kör jag de två stora fina svampfilterna (ja, du vet vilka) i de bakre hörnen. Dessa står så till att jag inte kan lyfta ut dom för regöring, men de har ingen excess-mulm på sig utan ser helt "rena" ut. Så har de stått några år nu och är självklart helt proppfulla med finfördelad mulm, men varför ändra något som fungerar.
                      Däremot har jag fått ändra rutin på rengöring på det blå grovporiga filtret och även på hang-on-filtret. Dessa får jag se över någon gång varannan vecka, krama ur och skölja rena.
                      Vattenrörelsen är lugn men helt klart i synlig rörelse. Detta passar perfekt för den inriktning jag har i denna 720-balja.
                      Jag kör tre stycken EHEIM luftpumpar (vet inte riktigt vad de heter) till de tre filtrerna och de låter väldigt lite, men nu har jag ju karet i en stuga bredvid kåken, så jag störs inte av eventuellt luftpumpsljud.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6032

                        Vad härligt med en uppdatering! Karet ser fantastiskt ut, som vanligt! Jädrar vad cryptosarna och anubiasen har vuxit och spridit sig. Det är som att dina växter är dopade (men jag gissar att du egentligen inte tillsätter någon extern gödning alls). Intressant att höra dina funderingar kring filter också, och bra att du hittade en lösning som passade.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13108

                          Psst.. Just ja Mats jag måste ju tipsa om hur du man kan fixa gratis "luftstenar" för luftstenar är ett aber som över tid sätter igen eller rasar i bitar. Efter lång tid kom jag till slut på att man kan ta luftslang och smälter och pressar ihop änden på slangen och sen värmer man en synål och gör små hål på änden så får får man bubblor i stället för glugg glugg, det funkar till viss del också att bara klippa fransar på slangänden
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Halloj Nando; Nä, jag tillsätter ingenting i vattnet, byter bara 25-30% vatten ungefär någon gång var tredje vecka.
                            Patrik; Tack för tipset. Mindre storlek på bubblorna ger ju ett skönare, jämnare flöde på vattnet. Skall testa!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Halloj!
                              Det här är ju en väldigt lång tråd med massor av olika inriktningar - Discus, olika andra ciklider, levandefödare, räkor, inredning och mycket mer. Ett pågående projekt med andra ord.
                              Det var ett tag sedan jag uppdaterade tråden, men fick lite feeling att skriva för några dagar sedan.

                              Kanske är det så att några nytillkomna på forumet tittar in och jag har full förståelse att man inte läser denna mastodonttråd från början - så, jag tänkte tipsa lite om mat till fiskar (igen...)

                              Jag kör mina kar på det där "gubbiga" sättet som innebär att jag inte rör någonting såsom inredning, växters placering och att, helt enkelt, låta "naturen" ha sin gång.

                              Just det här 720-karet har varit igång ett antal år nu och jag har inte en enda gång tömt det, börjat om från början eller på annat sätt joxat runt - utan enbart tillfört olika inredningsdetaljer och väldig försiktigt trimmat det som behövts tas bort eller fixas till.

                              På något underligt vis tycks det som att det uppstår mikro-organismer, och i någon mån högre stående levande organismer, i de mulmdepåer och multnande blad och grenar som hela tiden bildar en levande botteregion.

                              Det ovanstående beskrivna återspeglas även på det sätt jag utfodrar mina fiskar.
                              Från vår till tidig höst hämtar jag mat till fiskarna från en pytteliten damm och några vattentunnor. Där finns hur mycket toppenmat som helst, små vattendjur, mygglarver och en massa annat gott. Karet och fiskarna lever helt enkelt upp under sommarhalvåret. Det är då som tetror och malar är som mest aktiva och förökar sig i mängder.

                              När jag tillför ny inredning som pinnar och grenar av olika träslag låter jag alltid lavar, mossor och annat bôs sitta kvar - sköljer aldrig av eller rensar sådant som kan ge vattnet ytterligare en dimension av mikroskopisk "boost".
                              Några gånger under sommarhalvåret tar jag någon näve av förmultnande blad och annat som ackumulerats i dammen och helt sonika slänger ner i karet...
                              Detta tycks generera massor av matnyttigt som fiskarna kan äta av, såpass att jag kan vara borta några veckor utan att fiskarna går hungriga. När jag kommer hem och kollar karet är de runda och välnärda - dessutom finns oftast nya yngel som simmar omkring.

                              Jag drar in några filmer och bilder. Den längre filmen visar två Diamanttetror som leker i en Anubiasdunge. Den något kortare filmen visar hur jag utfodrar fiskarna med ett par håvdragningars fångst av "loppor" från dammen.

                              På bilderna kan vi se olika lavar och mossor (som vuxit ovan vatten) som håller sig ovanligt länge under vattnet. Detta blir efter tid uppätet av räkor och snäckor, samt en glimt av "mulmbotten".

                              Jaja, ville bara tipsa de som har tillgång till dammar, vattentunnor och andra sötvattensvarianter att det finns mycket matnyttigtatt hämta till fiskarna.






                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1816.jpg
Visningar: 202
Storlek: 390,3 KB
ID: 2440080

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1818.jpg
Visningar: 167
Storlek: 824,1 KB
ID: 2440081

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1820.jpg
Visningar: 163
Storlek: 843,3 KB
ID: 2440082

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1821.jpg
Visningar: 171
Storlek: 571,1 KB
ID: 2440083

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1822.jpg
Visningar: 166
Storlek: 991,6 KB
ID: 2440084

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6032

                                Intressant läsning och fina filmer! När maten läggs i ser diamanttetrorna nästan ut som pirayor! Man förstår att det är riktigt goda grejer de får att äta.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...