Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Halloj Christian, Johnny och Munin!
    Kul att ni gillar grejerna!
    Munin, de växter som "ploppat" upp lite här och var i baljan kommer från mycket små fragment som jag bara har tryckt fast i inredningen vid uppstart.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Jenny_E
      Jag gillar känslan när saker verkar leva sitt eget liv i ditt kar
      När jag var liten hade vi ett stort saltvattensakvarium i källaren, som vi kunde sitta vid vissa kvällar bara för att se om en viss fisk vågade sig fram. Det tilltalar mig mer och mer! Har sen mest haft orädda fiskar.
      Fastnade för övrigt i din gamla tråd från 2009 som blivit upp-puttad, undrar om den inte var en inspiration när jag drog igång mitt 375liters i samma veva.
      Halloj Jenny!
      Ja, man går igenom olika faser med sina akvarium. Just nu tycker jag det är riktigt gôtt att bara betrakta karets utveckling och pilla med det så lite det bara är möjligt.
      Jag blir 60 bast om ett par tre månader, så att ha ett, eller flera, akvarium är för min del ett sätt att koppla av.


      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        Halloj i stugan!
        Hur går det med 720 akvariumet nu? Vilka fiskar har du i? Sist jag var aktiv, om jag minns rätt var det platys på tapeten?

        Nu måste all anubias vuxit till sig riktigt ordentligt

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Superpescado
          Halloj i stugan!
          Hur går det med 720 akvariumet nu? Vilka fiskar har du i? Sist jag var aktiv, om jag minns rätt var det platys på tapeten?
          Nu måste all anubias vuxit till sig riktigt ordentligt
          Halloj! Kolla bakåt några sidor.

          Kommentar

          • Superpescado
            • March 2020
            • 715

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Klicka på bilden för större version

Namn: D47F7EC8-115D-4C2F-A7FE-D59E1EBE54D2.jpg
Visningar: 592
Storlek: 387,1 KB
ID: 2434538 Det här är 720-baljan. 540-burken står tom.
            Din 720 balja är fantastisk. Det finns ett sånt stort djup i det, som du får till så bra med rätt ljus/mörker samt dina stora anubias som bryter av med färg.
            trist att dina platys dött av, dom var väldigt fina dom du hade.

            Om eller snarare när du drar igång 520 karet, vad är planen då?

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Superpescado
              Din 720 balja är fantastisk. Det finns ett sånt stort djup i det, som du får till så bra med rätt ljus/mörker samt dina stora anubias som bryter av med färg. trist att dina platys dött av, dom var väldigt fina dom du hade.
              Om eller snarare när du drar igång 520 karet, vad är planen då?
              Halloj Superpescado!
              Gôtt att du gillar karet. Det är verkligen en härlig burk att spendera tid framför, om jag får säga det själv.

              Det finns många tänkbara varianter av inriktningar som skulle vara kul att realisera i 540-burken.
              En variant är att göra en dunkel, snårig miljö - helt anpassad för Ivanacara adoketa, en fantastisk ciklid jag har haft förr (kan även ses i min avatar).

              En helt annan inriktning som jag är sugen på är att göra ett kar med Caridina dennerli och
              Tylomelania sp.


              Film från ett av mina tidigare kar.



              Kanske blir det något helt annat, vi får se.
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 February 2022, 16:49.

              Kommentar

              • Superpescado
                • March 2020
                • 715

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                Halloj Superpescado!
                Gôtt att du gillar karet. Det är verkligen en härlig burk att spendera tid framför, om jag får säga det själv.

                Det finns många tänkbara varianter av inriktningar som skulle vara kul att realisera i 540-burken.
                En variant är att göra en dunkel, snårig miljö - helt anpassad för Ivanacara adoketa, en fantastisk ciklid jag har haft förr (kan även ses i min avatar).

                En helt annan inriktning som jag är sugen på är att göra ett kar med Caridina dennerli och
                Tylomelania sp.


                Film från ett av mina tidigare kar.



                Kanske blir det något helt annat, vi får se.
                Ivanacara adoketa är väldigt vackra, det tycker jag vore ett spännande kar att få följa.
                även ett 540 liters kar till räkor och snäckor hade varit roligt, tror dock att det kanske inte var 540 liters som var aktuellt då.
                Fin film

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  Ja det är otroliga grejer du serverar här Mats och 720 baljan går ju inte av för hackor, varenda liten bit av karet är genomtänkt och harmoniskt, finns liksom inga svaga partier i det!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Superpescado
                    Ivanacara adoketa är väldigt vackra, det tycker jag vore ett spännande kar att få följa.
                    även ett 540 liters kar till räkor och snäckor hade varit roligt, tror dock att det kanske inte var 540 liters som var aktuellt då.
                    Fin film
                    Ivanacara adoketa är nog en av de häftigaste ciklider jag någonsin haft i mina akvarium de femtio år jag pysslat med denna hobby.
                    Det har funnits en mängd ciklider i mina kar som facinerat mig och tagit min tid i anspråk, men jag återkommer ständigt i tankarna till Ivanacara adoketa.
                    Varför, undrar kanske några få..?
                    Jo, det har att göra med det väldigt annorlunda beteende denna endemiska ciklid i omgivningarna av rio Paraná Atauí uppvisar.
                    Jag har beskrivit Ivanacara adoketa tidigare i tråden (massor av bilder och filmer) så jag skall inte vidare uppehålla mig i ämnet.
                    Men, denna ciklid hålls, i de flesta kar, helt felaktigt - fel miljöer och betingelser. Ledsamt, men så är det, de facto.
                    Skall jag ta mig an denna ciklid, skall det göras så "riktigt" det bara är möjligt. Vi får se vad som händer.

                    De Sulawesi-räkor jag hade förr gick i ett kar på 112 liter. Det makalösa skådespel dessa räkor uppvisar (i symbios med Tylomelania sp.) skulle jag utan vidare kunna tänka mig att låta blomma ut i en 540-burk.


                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av åheim
                      Ja det är otroliga grejer du serverar här Mats och 720 baljan går ju inte av för hackor, varenda liten bit av karet är genomtänkt och harmoniskt, finns liksom inga svaga partier i det!
                      Gôtt!

                      Det läskiga, åheim, är att karet inte är genomtänkt alls...

                      (Jag vet att du hajar precis vad jag menar...)

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13123

                        Nä det har du rätt i, både du och jag låter väl det mesta sköta sig själv så att säga MEN vi kanske sätter grundramen
                        Senast redigerad av åheim; 06 February 2022, 07:13.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av åheim
                          Nä det har du rätt i, både du och jag låter väl det mesta sköta sig själv så att säga MEN vi kanske sätter grundramen
                          Absolut, så är det.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6054

                            Tjena Mats! Hur är det med dig och karet?

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Tjena Mats! Hur är det med dig och karet?
                              Jodå, det puttrar på fint!
                              Jag har planerat ett litet zoo-rejs på tisdag, kanske kan det bli någon kul uppdatering inom kort.
                              Annars har jag endast adderat lite mer grenverk av Plommonträd, mestadels i ytskiktet av karet.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6054

                                Zoo-rejs låter skoj!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...