Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Vad karet ser naturligt ut nu med allt grönt

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      Otroligt vackert det här karet. Det är ju nästan lite sorgligt att du ska avveckla det när det är som vackrast.

      Hur många yngel upplever du överlever per kull?
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Vad karet ser naturligt ut nu med allt grönt

        //Inger
        Åh, jädrar - om du bara kunde se det i verkligheten, Inger...
        Jag startade upp detta kar i slutet av augusti 2013 - snart ett år sedan alltså, och fick en dust med cyano ganska tidigt. Cyanon väntade jag ut med mycket svag belysning under någon månad (tror jag det var). Cyanon försvann och har inte återkommit. Istället har nu dessa fina alger sakta men säkert fått fäste i karet.

        Jag vet inte hur det är med andra, men att vänta in ett kar på detta vis, under ganska lång tid, är en metod jag gärna använder mig av. Att påskynda olika förlopp som man sedan inte kan hålla ordning på är inte min grej alls - det får istället ta lite tid, bli balanserat, vara balanserat och hålla sig balanserat.

        Jag har i tråden här velat lite fram och tillbaka om jag skall riva det här karet eller inte, men jag släpper den grejen nu, karet får stå så länge det fungerar.

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          Mats, det du skriver är som ljuv musik för mina öron!

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Att sesskaret har utvecklats som det har gjort nu, det var väl den bilden du hade i huvvet redan under inredningsfasen om jag "känner" dig rätt . Tänk ett år framåt, då kommer sessorna vara i sitt esse med den biotopen - fast dom är ju redan i sitt esse förstås .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av HWH
              Otroligt vackert det här karet. Det är ju nästan lite sorgligt att du ska avveckla det när det är som vackrast.

              Hur många yngel upplever du överlever per kull?
              Som jag skrev i svaret till Inger, så låter jag karet stå tills vidare - det är ju inte i vägen på något sätt.

              Det är lite svårt att svara på hur många som överlever i varje kull. De första kullarna har haft väldigt hög överlevnadsprocent, men efter ett tag, när kolonien blir större och tajtare, så tycks allt färre yngel per kull klara sig.
              Det verkar på något sätt som att en självsanerande mekanism slår till och antalet individer i karet (som ju trots allt har sina begränsningar) hålls på en jämn nivå. Eller så är det något helt annat som är anledning till att de senaste kullarna har haft färre överlevare... jag är osäker på vad det kan vara.

              Senast redigerad av Mats Bryzell; 25 June 2014, 10:40.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Erikderek
                Mats, det du skriver är som ljuv musik för mina öron!

                EK
                Härligt att höra!
                Jag antar att du håller en liknande approach i ditt Malawikar - som ju kommer att bli stenfränt med lite algväxt.
                Såg din nya layout och det var redigt snyggt!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Att sesskaret har utvecklats som det har gjort nu, det var väl den bilden du hade i huvvet redan under inredningsfasen om jag "känner" dig rätt . Tänk ett år framåt, då kommer sessorna vara i sitt esse med den biotopen - fast dom är ju redan i sitt esse förstås .

                  //Inger
                  Japp, jag hade en hyfsat klar bild i skallen när jag satte sten- och rotinredningen. Jag visste på ett ungefär hur det skulle utveckla sig, med tanke på att 960-T-karet var liknande uppbyggt - och alla andra mindre T-kar jag haft genom åren.

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Härligt att höra!
                    Jag antar att du håller en liknande approach i ditt Malawikar - som ju kommer att bli stenfränt med lite algväxt.
                    Såg din nya layout och det var redigt snyggt!
                    Tack!

                    Precis Mats, det försöker jag göra. Det enda jag gjort är att möblera om efter jag var tvungen att ändra lite i Mbuna beståndet. När det gäller alger så går det två Ancistrus Sp. i akvariet, de alger som finns är i vecken bland stenarna, de syns på yngel bild 3 och bild 4. Ikväll skall jag försöka mig en svårare utmaning, min Labidochromis Carealus grupp skall utökas med tre nya honor, jag var inne på Herkules Zoo under lunchen idag och rekade efter lämpliga objekt. Efter jobbet tar jag (om)vägen förbi och inhandlar de utvalda. Senast jag utökade med nya honor gick bra, men nu är befintliga Labidochromis Carealus äldre och större...

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Erikderek
                      Tack!

                      Precis Mats, det försöker jag göra. Det enda jag gjort är att möblera om efter jag var tvungen att ändra lite i Mbuna beståndet. När det gäller alger så går det två Ancistrus Sp. i akvariet, de alger som finns är i vecken bland stenarna, de syns på yngel bild 3 och bild 4. Ikväll skall jag försöka mig en svårare utmaning, min Labidochromis Carealus grupp skall utökas med tre nya honor, jag var inne på Herkules Zoo under lunchen idag och rekade efter lämpliga objekt. Efter jobbet tar jag (om)vägen förbi och inhandlar de utvalda. Senast jag utökade med nya honor gick bra, men nu är befintliga Labidochromis Carealus äldre och större...

                      EK
                      Då önskar jag dig lycka till med Malawibesättningen.
                      Jag har inga tips (om du nu mot all förmodan skulle behöva några) att ge dig angående Malawiciklider, då jag inte har någon som helst erfarenhet av dessa. Hoppas det löper på väl!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        540-liter. Tanganyika. Neolamprologus gracilis (koloni).
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Bland det vackraste jag sett med alger som huvudattraktion istället för växter. Har alger varit så här vackert förut? Mixen med Prinsessorna och denna miljö är urläcker.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Bland det vackraste jag sett med alger som huvudattraktion istället för växter. Har alger varit så här vackert förut? Mixen med Prinsessorna och denna miljö är urläcker.
                            Tack skall du ha!
                            Jag hade inget för mig och tog ett par pix, liksom bara för att kolla hur jag fick plats mellan nya burken och 540-baljan.
                            Ja, det börjar gotta till sig nu, det här karet.

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Finfint!

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                Så jäkla snyggt med alla alger
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...