Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Hej Mats. Tittar in lite för att se hur läget är på Zoopet och fylls med glädje när jag ser att din underbara tråd alltjämt är lika aktiv. Hoppas att allt är toppen med dig och att ditt intresse för denna underbara hobby fortfarande puttrar på
    Halloj Johnny!
    Det var länge sedan vi hördes av. Vad kul att du tittar in här.
    Jodå, allt är toppen och intresset för hobbyn puttrar på, dock med en mindre intensiv närvaro här på forumet.
    Hur står det till med dig, Johnny, har du något kar igång eller softar du lite på den fronten?
    Som sagt, väldigt roligt att höra av dig!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Halloj Johnny!
      Det var länge sedan vi hördes av. Vad kul att du tittar in här.
      Jodå, allt är toppen och intresset för hobbyn puttrar på, dock med en mindre intensiv närvaro här på forumet.
      Hur står det till med dig, Johnny, har du något kar igång eller softar du lite på den fronten?
      Som sagt, väldigt roligt att höra av dig!
      Det är ömsesidigt Mats Det som är kvar i karen är mitt Lido200 med lite tetror och brun bågciklid. Sköter det som det verkar må bäst av. Dvs. Stör så lite som möjligt. Vattenbyte varje vecka. 3 rejäla Catappablad var 2-3 veckor. Enkla växter. Njuter av det varje dag. 70 amanoräkor slukar ALLT som blir över men måste stödmatas med Catappabladen. Annars försvinner Java, anubias och annat på nolltid. Egentligen lika intresserad som förr. Men är ännu mer intresserad av mina 5 barnbarn numera. Är pensionär men kan inte sluta jobba egentligen. Så problemet är mera tiden. Längtar efter ett större kar. Tänker var och varannan vecka på diskusperioden och mitt umgänge med dig och alla andra här. En all time high period i mitt liv. Så allt är toppen egentligen, men skulle ju sluta jobba var det tänkt
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        Vad roligt Bluewing att du hörs av hos Mats! Jag håller precis på att läsa din Discus-tråd på nytt nu. Har läst ca 300 sidor så det är en del kvar . Anledningen är att jag själv har drabbats av känslan att jag kanske vill ha Discus någon gång och din tråd minns jag som en perfekt guide in i Discusens märkliga värld. Det är verkligen en toppentråd!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Redan oktober... Hösten närmar sig med stormsteg!
          Har hittat några fina kvistar att binda upp lite fler Anubias för placering längst bak i karet - bilder på detta kommer senare i höst/vinter.
          Just kollar jag in hur de små plantor jag placerat ut tar sig, och det går långsamt men säkert framåt. Alla små plantor får sitta där de ursprungligen är satta, jag flyttar inte runt någonting levande en endaste millimeter. Det hela får ta sig och utvecklas på egen hand.
          Slänger in några bilder på några av de Anubias, Javaormbunkar, Cryptocoryne och "sötvattenstång" som finns i karet.


          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1068.JPG Visningar:	0 Storlek:	793.3 kB ID:     	2431964

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1084.JPG Visningar:	0 Storlek:	894.6 kB ID:     	2431965

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1086.JPG Visningar:	0 Storlek:	808.7 kB ID:     	2431966

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1095.JPG Visningar:	0 Storlek:	664.1 kB ID:     	2431967

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1099.JPG Visningar:	0 Storlek:	710.3 kB ID:     	2431968

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1100.JPG Visningar:	0 Storlek:	674.2 kB ID:     	2431969

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1102.JPG Visningar:	0 Storlek:	816.1 kB ID:     	2431970
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 October 2021, 17:50.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Det är ömsesidigt Mats Det som är kvar i karen är mitt Lido200 med lite tetror och brun bågciklid. Sköter det som det verkar må bäst av. Dvs. Stör så lite som möjligt. Vattenbyte varje vecka. 3 rejäla Catappablad var 2-3 veckor. Enkla växter. Njuter av det varje dag. 70 amanoräkor slukar ALLT som blir över men måste stödmatas med Catappabladen. Annars försvinner Java, anubias och annat på nolltid. Egentligen lika intresserad som förr. Men är ännu mer intresserad av mina 5 barnbarn numera. Är pensionär men kan inte sluta jobba egentligen. Så problemet är mera tiden. Längtar efter ett större kar. Tänker var och varannan vecka på diskusperioden och mitt umgänge med dig och alla andra här. En all time high period i mitt liv. Så allt är toppen egentligen, men skulle ju sluta jobba var det tänkt
            Hoppas att få se dig här snart igen, kanske i någon egen ny eller gammal tråd?
            I vilket fall som helst är det gôtt att du är i denna tråd och skriver lite igen.
            Jag tänker ofta på dig (lavalampan lyser fortfarande fint) och allt vi delat här på forumet och irl.
            Allt gott, Johnny!

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              Vilka fina bilder på vackra plantor! Det är så kul när du lägger in bilder - jag vill bara se mer!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Nando
                Vilka fina bilder på vackra plantor! Det är så kul när du lägger in bilder - jag vill bara se mer!
                Det skall du få!
                Det börjar bli mörkare om dagarna och lite lättare att få till hyfsade bilder.
                Nu flyter det omkring lite trämaterial i karet som skall vattenmättas. När den processen är klar och nya plantor är bundna på "pinnarna" blir det nya foton, var så säker!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6054

                  Det låter lovande!

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    Hörde att du har eller har haft bilbukar, är själv lite sugen och tänkte höra om du har några tips eller allmänna rekommendationer kring dessa? Simmar de exempelvis runt något i akvariet eller ligger de vid ytan hela tiden?

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11217

                      Mats Bryzell - Jag tror jag fått tillbaka alla Youtube-länkar i artbeskrivningar som jag haft innan. Kan du kolla så det stämmer?
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        förlåt om OT.... men admin såg du länken jag la i inlägget på fb om mina Apistogramma Mendezi?
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          förlåt om OT.... men admin såg du länken jag la i inlägget på fb om mina Apistogramma Mendezi?
                          Ja, dom måste ju in!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Munin
                            Hörde att du har eller har haft bilbukar, är själv lite sugen och tänkte höra om du har några tips eller allmänna rekommendationer kring dessa? Simmar de exempelvis runt något i akvariet eller ligger de vid ytan hela tiden?
                            Halloj Munin!
                            Jodå, det stämmer, jag har ett litet gäng bilbukar i baljan. De hänger mestadels vid vattenytan, men tar korta svep nedåt i karet någon gång då och då.
                            Mina har lekt ett flertal gånger och nu finns det yngel som blivit vuxna.
                            Maten består av fryst Artemia, olika frysta mixar samt mycket levande foder. Jag har dessutom märkt att de gärna äter ytterst små rivna flarn av det mjuka, vita från Zucchini/Squash. Jag gör iordning en liten mängd av detta då jag lägger Z/S i karet till goldnuggarna.
                            Bilbukarna är verkligen trevliga att kolla in med sina små refirfajter och lekar.


                            Kommentar

                            • admin
                              Christian Alfredsson

                              • November 2004
                              • 11217

                              Maila gärna länkar till bra Youtubeklipp till christian@zoopet.com

                              Då missar jag garanterat inte att lägga in dem.
                              Christian Alfredsson
                              Tekniskt ansvarig Zoopet

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av admin
                                Maila gärna länkar till bra Youtubeklipp till christian@zoopet.com

                                Då missar jag garanterat inte att lägga in dem.
                                Japp!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...