Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av bossep
    Låter som om vi gjorde samma saker back then. Men för mig blev det resor i stället för gitarrer! Visst blev det häftigt att bygga stenröse mot ett hörn!
    Sessor, varför ar inte dessa nutidens guppy? Jag vet inte om dessa inte tar priset som världens mest intressanta fiskar.
    Jag såg i tanga tråden att du inte gillar att mixa olika arter och håller nog med. Men tror du inte att man kan skapa 2 eller 3 lite olika ”biotoper” i ett kar?
    Njoo, finns det bara utrymme så går det nog. Jag hade gracilis, marlieri och transcriptus samtidigt i 960-burken och det funkade faktiskt hyfsat.
    Prinsessorna är oerhört intressanta. Klippet; Gracilis - innan man hade en hyfsad kamera.

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      Vilket häftigt klipp!
      Undrar om de skulle gå bra i mitt kar tillsammans med Altos?
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Njoo, finns det bara utrymme så går det nog. Jag hade gracilis, marlieri och transcriptus samtidigt i 960-burken och det funkade faktiskt hyfsat.
        Prinsessorna är oerhört intressanta. Klippet; Gracilis - innan man hade en hyfsad kamera.
        Nu får du sluta med video klipp! Jag kan inte få tag på sådana juveler här!
        Tror du man kan köra exempelvis gracilis och marlieri tillsammans med någon munruvare kanske hästnos av något slag, i ett 225 l akvarium?
        Jag funderar på VD's projekt. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141795
        Han har ju 2 burkar så compressicepsen han skall envisas med kan gå för sig själva i den andra burken!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          Ursprungligen postat av VisualDarkness
          Vilket häftigt klipp!
          Undrar om de skulle gå bra i mitt kar tillsammans med Altos?
          Där ser du!
          Du får försöka lura över Mats i din tråd så vi inte kidnappar den här!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            Det hans eget fel när han postar sådana här fantastiska klipp.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Att gracilis och marlieri kan gå med sina respektive yngelsvärmar, hyfsat bra ihop och ganska nära varandra revirmässigt ser vi exempel på här (samma kassa gamla kamera tyvärr - förr i tiden...) ;


              Comp. skiljer sig dock en aning åt i beteende och "blandningsmässighet" - men kan man skapa ytrymme och "spejs" nog för dessa så är det klart att det funkar - men det finns, helt klart, en grupp Tanganyikaciklider som lämpar sig bättre tillsammans i trängre miljöer!

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Att gracilis och marlieri kan gå med sina respektive yngelsvärmar, hyfsat bra ihop och ganska nära varandra revirmässigt ser vi exempel på här (samma kassa gamla kamera tyvärr - förr i tiden...) ;


                Comp. skiljer sig dock en aning åt i beteende och "blandningsmässighet" - men kan man skapa ytrymme och "spejs" nog för dessa så är det klart att det funkar - men det finns, helt klart, en grupp Tanganyikaciklider som lämpar sig bättre tillsammans i trängre miljöer!
                Underbart! Var det i den stora burken?
                Jag är minst sagt rostig när det kommer till Tanganyika. På min tid var det bara art akvarier som gällde.
                Nu borde folk som du ha mer erfarenheter av att blanda. Vad skulle du ha ihop med sessor och jullar i ett relativt litet akvarie?
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av bossep
                  Underbart! Var det i den stora burken?
                  Jag är minst sagt rostig när det kommer till Tanganyika. På min tid var det bara art akvarier som gällde.
                  Nu borde folk som du ha mer erfarenheter av att blanda. Vad skulle du ha ihop med sessor och jullar i ett relativt litet akvarie?
                  Japp, det är ofta artakvarier man tillämpar när Tanganyikaintresset blir allvarligt - det är då det händer grejer (Bosse, det finns fler trådar... vissel, vissel...). Jag skulle nog inte ha fler arter än dessa i ett mindre kar - men, kunde man ordna så att det blir en godartad "terror"-balans mellan dessa arter och att plats finnes så kanske någon sand eller snäcklekande art i mitten... kanske...
                  Sessorna har ju en tendens att ta över helt och Jullar skall man inte underskatta i agressivitet, även om de är ganska "revirtäta" och egentligen bara gör kortare utfall - förutom mot artfränder och stora yngel - där är det klippt!

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Japp, det är ofta artakvarier man tillämpar när Tanganyikaintresset blir allvarligt - det är då det händer grejer (Bosse, det finns fler trådar... vissel, vissel...). Jag skulle nog inte ha fler arter än dessa i ett mindre kar - men, kunde man ordna så att det blir en godartad "terror"-balans mellan dessa arter och att plats finnes så kanske någon sand eller snäcklekande art i mitten... kanske...
                    Sessorna har ju en tendens att ta över helt och Jullar skall man inte underskatta i agressivitet, även om de är ganska "revirtäta" och egentligen bara gör kortare utfall - förutom mot artfränder och stora yngel - där är det klippt!
                    Håller med till 100% men det kittlar lite att se om dom kan revira in sig...
                    Å andra sidan blir det så oändligt vackert och intressant med ”bara” ett gäng med exempelvis prinsessor i ett relativt litet akvarium!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av bossep
                      Håller med till 100% men det kittlar lite att se om dom kan revira in sig...
                      Å andra sidan blir det så oändligt vackert och intressant med ”bara” ett gäng med exempelvis prinsessor i ett relativt litet akvarium!
                      Ja, så hade jag kört - det betalar sig i längden; att se en svulstig koloni, helt utan andra arter, när ungarna tar hand om de mindre ynglen och sedermera bildar egna revir - som accepteras av huvudföräldrarna - och yngelsvärmarna blandas - det är vad jag kallar akvaristisk magi på hög nivå!

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        Jag behöver inte ens ställa frågor och sno din tråd mer, det bara rullar på!
                        När tittar du förbi min tråd så man inte är totalt OT här?

                        Nu har man tappat lite koll här. Vad har du alltså i stugan nu, sammanfattat? Tror snart den är full av Tanganyika!
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Jag behöver inte ens ställa frågor och sno din tråd mer, det bara rullar på!
                          När tittar du förbi min tråd så man inte är totalt OT här?

                          Nu har man tappat lite koll här. Vad har du alltså i stugan nu, sammanfattat? Tror snart den är full av Tanganyika!
                          I mina trådar OT:ar vi aldrig, utan vi gaggar och har det kul!
                          Jag är inne och kollar i din tråd, men har lite svårt att hänga med på ett bra sätt vad som händer där - men jag är beredd att haka på så fort det sker något jag kan vara behjälplig med, eller bara "chima in", lita på det!
                          I stugan har jag i nuläget enbart "amazonas"-grejer och lite räkor - inte ett enda Tanganyika-kar - men vem fan vet, snart så...?

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            Jag kom på en bra fråga....men så glömde jag den lika snabbt.
                            I butiken blev jag rekommenderad jullar (tror det var marlieri och någon annan de hade då) eller apelsiner som sällskap, då båda kan säga ifrån och Altos tål eventuellt gnabb.
                            Men vi får se hur det artar sig då jag vill "lära känna" altosarna först och sedan spana eventuellt sällskap. Vem vet, kanske blir jag nöjd med bara de två?

                            Har du några planer för vad som blir nästa projekt i stugan?
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Här är det calvus och apelsiner - har haft dom både i 960-L. (filmen) och 600-L. Bra kombo!;


                              Jag vobblar lite om vad som blir nästa projekt i stugan - men lite dvärgkulor är på väg... Åtminstone i ett av karen som står på vänt!

                              Kommentar

                              • VisualDarkness
                                • February 2010
                                • 7417

                                Assar på Zoohoo i Västerås kan sina grejer! Inte vill han heller sälja troffar eller "långfenade tanganyika" till kar på 222l, utan försöker få in en på andra mer säkra spår. Otroligt seriös butik som det finns för få av.

                                Jag tror dock jag ska sluta titta på dina bilder och filmer då jag tycker mina kar ser ut som skräp efteråt.

                                Åh, kulfiskar! Har faktiskt bara sett en kulfisk en gång och det var på Akvarielagret. Precis som många andra lite stillsammare annorlunda fiskar gör de sig inte lika bra på bild och film som i verkligheten.

                                Funderat på något bräckt?
                                180l Sällskap:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                                60l Asien:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                                Kommentar

                                Arbetssätt...