Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    Coola filmer men är det en sked i sanden?

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jag minns när jag var med och inredde ett av Discus-Thomas kar - hur kul som helst!
      Bor du i Gbg?
      Nej tyvärr, bor på andra sidan. Huvudstaden…
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Munin
        Coola filmer men är det en sked i sanden?
        Skarpa ögon, på min ära!
        Ja, det är Succhini/Squash-skeden som jag använder som sänke. Goldnuggetarna äter denna föda med god aptit.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ampe
          Nej tyvärr, bor på andra sidan. Huvudstaden…
          Då skulle kanske den fenomenala Nando kunna vara till hands om tillfälle ges?
          Jag bodde i Sthlm under några år på 80-talet och trivdes som fisken. Fantastiskt fin stad!


          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Halloj alla Zoopetare!
            Såhär på nyårsafton, årets sista skälvande dag, tänkte jag avsluta med ett litet inlägg om Anubias.
            Tankarna jag har kring denna tacksamma och vackra växt är helt ovetenskapliga och är bara ett uttryck för det jag observerar i karet.

            Fäster man Anubias på diverse underlag, det kan vara trädetaljer, sten eller direkt i substratet - och låter plantan vara helt ifred och inte ständigt omplacerar den så blir man rikligt belönad.
            Om plantan får växa fritt från en punkt där den är fastsatt, och kanske inte har någon längre gren eller rotdel att "krypa" fram på, blir den ganska kompakt och buskig till en början. Efter en tid skjuter plantan dock utlöpare och förgrenar sig.

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1240.jpg Visningar:	0 Storlek:	721.9 kB ID:     	2434033

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1242.jpg Visningar:	0 Storlek:	522.4 kB ID:     	2434034

            En intressant del av Anubiasplantan är dess rötter som också tjänar som förankrare och, verkar det som, "känselspröt". Det tycks vara så att plantan känner sig fram på underlaget, exempelvis en gren eller rotdel, var det är gynnsamt att växa.

            Jag visar två exempel där plantorna under sin (långsamma) framfart stöter på hinder. Plötsligt blir rötterna inte bara förankringar, utan växer och lyfter plantan som för att korrigera den inslagna riktningen.

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1227.jpg Visningar:	0 Storlek:	557.2 kB ID:     	2434035

            Här ser vi att plantan har stött på en böj i grenen den växer fram på, och för att ta sig förbi och över hindret lyfter rötterna plantan i en ny växtriktning.
            Den här processen tar väldigt lång tid och pågår under månader, men det är riktigt kul att se förloppet även om det sker i extrem slow motion.

            Här är ett annat exempel; plantan vill förbi och över flera hinder och rötterna hjälper till att fästa och bana ny väg.

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1247.jpg Visningar:	0 Storlek:	933.5 kB ID:     	2434036

            Ja, det här var bara en stillsam betraktelse, inga vetenskapliga fakta.

            Forumet är späckat av nya deltagare vars kunskap om tekniska detaljer, biologi, kemi och akvariehållning i allmänhet vida överstiger mina.
            Det är sannerligen roligt och intressant att följa alla förklaringar, lösningar och tips på hur man lyckas med sina akvarium och fiskar. På Zoopet finns verkligen kunskap att ösa ur.

            Jag önskar er ett riktigt gôtt och tillfredställande 2022!

            Jag avslutar med en bild på "sötvattenstång".
            Från att bara varit en liten flaga som fäst sig på en trästam - har det nu, på något år, blivit en rejäl buske. Denna process sker på flera ställen i karet.

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1239.jpg Visningar:	0 Storlek:	622.8 kB ID:     	2434037
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 31 December 2021, 16:01.

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Då skulle kanske den fenomenala Nando kunna vara till hands om tillfälle ges?
              Jag bodde i Sthlm under några år på 80-talet och trivdes som fisken. Fantastiskt fin stad!

              Ja det är en härlig stad som jag efter nästan 20 år i ser som min hemstad på riktigt!
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                Underbara bilder och beskrivningar Mats! Jag är svag för sötvattentången!

                Gott nytt år!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Underbara bilder och beskrivningar Mats! Jag är svag för sötvattentången!
                  Gott nytt år!
                  Gott nytt år Nando! Kul att du tittar in i tråden.
                  Ja, sötvattenstången (Monosoleum Tenerum) är verkligen fin. Den gör sig väldigt bra på de ställen där den får växa fritt - i mitt kar på ett flertal ställen.
                  Här är två bilder med sju månader mellan bilderna.


                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0780.jpg
Visningar: 242
Storlek: 851,0 KB
ID: 2434079

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1239.jpg
Visningar: 228
Storlek: 622,8 KB
ID: 2434080

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6054

                    Så vackert!

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      Vart får man tag på sådan? Ser cool ut hur som helst, hur går det med mossan som spontanuppstod?

                      Gott nytt!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Jaha, nu har det varit en krasch igen...
                        Jag skippar att lägga in de svar och bilder som försvunnit de senaste dagarna.
                        Vi syns och hörs längre fram.

                        Kommentar

                        • admin
                          Christian Alfredsson

                          • November 2004
                          • 11220

                          Krasch hos samma leverantör två gånger! Helt ofattbart. Nu är vi över hos Amazon och där bör vi inte krascha mer. Så glad att jag började med manuell backup varje söndag.

                          Ber så mycket om ursäkt att några dagar försvann.
                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av admin
                            Krasch hos samma leverantör två gånger! Helt ofattbart. Nu är vi över hos Amazon och där bör vi inte krascha mer. Så glad att jag började med manuell backup varje söndag.
                            Ber så mycket om ursäkt att några dagar försvann.
                            Du gör ett fantastiskt jobb, Christian!

                            Det var inget viktigt som försvann. De som fick svar från mig hann nog att läsa - och bilderna var helt oviktiga. Ingen fara skedd.

                            Kommentar

                            • admin
                              Christian Alfredsson

                              • November 2004
                              • 11220

                              Tack. Håller alla tummar att Amazon AWS är bra nu.
                              Christian Alfredsson
                              Tekniskt ansvarig Zoopet

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Halloj, ni som tittar in i tråden. Väl mött!
                                Håhå-jaja, det här är ju en gammal gisten tråd som jag i någon mening ändå vill återkomma till med inte alltför långa pauser.
                                Mitt arbete med det här 720-karet är i en fas som jag vet är ansedd som trist och långsam.
                                Men, trots att det säkerligen, för de flesta som råkar hamna här, känns flummigt och foliehattsliknande när jag beskriver att karet "talar" till mig så är det precis så processen går framåt.

                                Jag har flera inredningsdetaljer i form av grenar och grövre rotdelar (i blötläggning) som skall tjäna som underlag för uppbindning av Anubias.
                                Under det senaste året har jag kollat av hur de små skotten av denna växt jag placerat i miljön har reagerat i karet - och det ser verkligen hoppfullt ut. Jag skall fortsätta på denna bana.

                                Det fanns ett tjugotal långa slanor av Ormhassel som jag ville "väva" in i inredningen, nu är det gjort.
                                Ett problem som kan uppstå när man inreder med, eller adderar, Ormhassel i karet är att det ser "placerat" ut - som om man vill visa den nya grannlåten.
                                Jag går därför stick i stäv med gängse användning av Ormhassel i inredningssammanhang, alltså att man gärna sätter den lodrätt vilket kan se lite sökt ut.
                                Istället har jag "vävt" in Ormhasseln i övrig inredning liggandes i karets längdriktning. Detta gör att grenarna ser mer nedfallna ut, som om de lossnat från trädet ovanför ytan.

                                Ormhasselgrenarna är helt nya i karet och är således väldigt ljusa. De sticker ut rent färgmässigt, men det löser sig inom några månader då de blir mörka och bättre smälter in i miljön.

                                Det finns inte så många Platy kvar. Jag har gett bort de flesta och bästa och nu återstår ett fåtal som får gå kvar ytterligare en tid tills inga återstår.
                                Här är en bild.
                                Jag ber om ursäkt för de skitiga (på utsidan) rutorna.


                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1255.jpg Visningar:	0 Storlek:	388.0 kB ID:     	2434252
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 January 2022, 18:27.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...