Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    blir ett litet akvarierum hemma i huset
    Fasen va’ gôtt!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Fasen va’ gôtt!
      ja verkligen blir 4stycken 222liters i en ställning och sen en mindre ställning med 4 kar , typ 2 stycken 140 liters och 2 stycken 70 liters

      Just nu står det still för vi får inte tag på en murare som skall fixa väggarna och sen kakla. I värsta fall så får jag knö ihop fisken jag har på två kar och flytta undan så länge för där de står idag skall en värmepump in så är i lite knivigt läge men är ju bara väldigt temporärt så det får gå
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6058

        Pia - det låter som ett roligt projekt!

        Mats - har du lust att bjuda på några nytagna bilder?

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Nando
          Mats - har du lust att bjuda på några nytagna bilder?
          Halloj Nando!
          Lite som du skrivit nu senast i din tråd så skall även jag bara få igång lite feeling att lägga upp bilder här på forumet.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6058

            Hoppas du hittar känslan! Jag ska också försöka hitta den. Fick en knuff i rätt riktning idag när jag var på Akvarielagret och handlade levandefoder. Bara lukten när man går in där gör att jag får inspiration och lust att greja med karen. Mina minikulor blev också nöjda. De älskar levandefoder!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Nando
              Hoppas du hittar känslan! Jag ska också försöka hitta den. Fick en knuff i rätt riktning idag när jag var på Akvarielagret och handlade levandefoder. Bara lukten när man går in där gör att jag får inspiration och lust att greja med karen. Mina minikulor blev också nöjda. De älskar levandefoder!
              Fantastiskt! Det där med doften är väldigt intressant - jag brukar uppleva liknande känslor av härligt doftande akvarieaffärer.
              Jag håller ju kontinuerligt på med karet, det är massor av nya idéer och planer som skall realiseras. Jag hade en liten "trädgårdsmästarakvarieträff" här i stugan för ett litet tag sedan.
              Det finns ju en fenomenal monsterbuske av Ormhassel som jag skördar massor av fina grenar av. Dessa blev mycket uppskattade.
              Kinesiskt Tempelträd (Ginko biloba) är något vi tittar på just nu då det står ett sådant träd här i trädgården. Grenarna är makalöst vackra och det blir jag som testar detta träslag i torkad form i akvarium - kommer att bli mycket bra, är jag övertygad om!
              Jag skall hitta en bra, stor grupp Tucanoichthys tucano som skall introduceras i baljan, det kan ta lite tid, men det har jag gott om.
              Så, känslan finns, det är mycket på gång, och bilder skall jag verkligen lägga upp vad det lider.


              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6058

                Det låter som att du, som vanligt, har flera intressanta idéer på gång! Ska bli spännande att se hur grenarna av det kinesiska tempelträdet funkar i karet sedan.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Det låter som att du, som vanligt, har flera intressanta idéer på gång! Ska bli spännande att se hur grenarna av det kinesiska tempelträdet funkar i karet sedan.
                  Ja, om inte utseendemässigt så åtminstone de välgörande egenskaper detta träd besitter.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Vintertider innebär att man inte riktigt kan erbjuda fiskarna färskt levandefoder, och då menar jag sådant man fångar själv.
                    Under några månader får man köpa varan - helt OK.
                    Jag kör dock på med potenta mixar av "sjömat" i form av de alldeles excellenta wook-mixar bestående av diverse räkor, bläckfisk, musslor och massor av annat som finns att tillgå i mataffärernas frysdiskar.
                    Visst smular denna typ av foder av sig i vattnet och vid matning blir det en stunds "grummel" men det tar de fantastiska ytterfilterna, EHEIM-tunnorna, hand om på ett förtjänstfullt sätt.
                    Jag ser med glädje den senaste yngelkullen av Corydoras panda växa upp, det är väl ett tiotal småttingar som införlivas i gruppen. Fick filmat en av dessa ungdjur (film nr. 1.).
                    Sedan såg jag till min glädje att det tillkommit ytterligare en ny kull av pytte-pandor, fick korn på en av dessa (film nr. 2.).
                    Jag tycker dessa små pandayngel är så jädrans söta att jag inte kan låta bli att lägga in filmerna här.

                    720-karet snackar verkligen med mig just nu, och jag skall addera en hel del ny trä-inredning som ligger på tork i stugan.




                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6058

                      Jättefina filmer! Pandor är särdeles söta tycker jag. Hur är det med dig nuförtiden? Hoppas du haft en trevlig (och sjukdomsfri) jul!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Jättefina filmer! Pandor är särdeles söta tycker jag. Hur är det med dig nuförtiden? Hoppas du haft en trevlig (och sjukdomsfri) jul!
                        Halloj Nando!
                        Jodå, allt är toppen här.
                        Håller på med en rejäl bunt Ormhassel som legat på tork. Jag skall kolla om det går att ”smälta in” dessa vridna grenar i övrig miljö i karet, så att det inte ser så utpräglat ormhassligt ut.
                        Skall ta lite nya foton när jag blir klar.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6058

                          Vad roligt! Jag väntar tålmodigt (eller inte, men väntar gör jag )

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Vad roligt! Jag väntar tålmodigt (eller inte, men väntar gör jag )
                            Ja, jag tror det kommer att bli läckert. Skall även testa att knyta fast ett flertal Anubiasplantor i de slingrande grenarna och se hur det blir - jag har sett ett intressant ”beteende” hos flera Anubiasplantor som fått sitta helt ifred under lång tid i karet, men jag återkommer till detta (med bilder) lite längre fram.
                            Så, visst, Nando - du skall snart få se lite nya bilduppdateringar.

                            Kommentar

                            • ampe
                              • August 2007
                              • 1073

                              Åh man skulle ju ha er två i sin närhet nu när det ska inredas nytt kar!
                              Återfallsakvarist.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ampe
                                Åh man skulle ju ha er två i sin närhet nu när det ska inredas nytt kar!
                                Jag minns när jag var med och inredde ett av Discus-Thomas kar - hur kul som helst!
                                Bor du i Gbg?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...