Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Nando
    Intressant läsning och fina filmer! När maten läggs i ser diamanttetrorna nästan ut som pirayor! Man förstår att det är riktigt goda grejer de får att äta.
    Halloj Nando!
    Ja, nu är det gott om röda mygglarver också, så de blir som galna när det är matdags.
    Var på Zoo-shopen idag och köpte tio räkor, "Bloody Mary". Riktigt röda och fina. Det fanns bara tio stycken, men jag skall fylla på med fler när det kommer nytt.
    Köpte också några dungar med Mayaca fluviatilis - hoppas dessa tar sig bra.​

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Jag brukar ju ha lite framförsikt och någon typ av fingertoppskänsla för vad som kommer att fungera, och inte, i karen.
      Tio röda räkor blev tio döda räkor…
      Jag borde ju fattat att Diamanttetrorna skulle klippa de små räkorna. Glömde helt bort att dessa tetror är formidabla matmaskiner. Det var bara titta på eländet och bli räkröd i fejan. Sicken grobian-goof!
      Men de nya växterna är tjusiga, alltid nå’t
      Jahapp, bara att vänta in räkplanen till ett senare tillfälle när D-tetrorna är borta.
      Så, nu åker grillen fram och senare måste jag nog dreja upp en trivsam och välförtjänt praktfylla!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jag brukar ju ha lite framförsikt och någon typ av fingertoppskänsla för vad som kommer att fungera, och inte, i karen.
        Tio röda räkor blev tio döda räkor…
        Jag borde ju fattat att Diamanttetrorna skulle klippa de små räkorna. Glömde helt bort att dessa tetror är formidabla matmaskiner. Det var bara titta på eländet och bli räkröd i fejan. Sicken grobian-goof!
        Men de nya växterna är tjusiga, alltid nå’t
        Jahapp, bara att vänta in räkplanen till ett senare tillfälle när D-tetrorna är borta.
        Så, nu åker grillen fram och senare måste jag nog dreja upp en trivsam och välförtjänt praktfylla!
        Så skoj med uppdateringar Mats, förstår din räkröda feja, men man kan trots allt ditt kunnande inte förutse allt. Dina kar ser som vanligt nästan ut som ute i det naturliga vattnen.. Japp jag följer någa trådar nästan varje dag. Saknar inte mina kar, men jag saknar surret med er
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H

          Så skoj med uppdateringar Mats, förstår din räkröda feja, men man kan trots allt ditt kunnande inte förutse allt. Dina kar ser som vanligt nästan ut som ute i det naturliga vattnen.. Japp jag följer någa trådar nästan varje dag. Saknar inte mina kar, men jag saknar surret med er
          Nämen, Inger! Va’ kul att höra av dig!
          Jag har ju knappt varit här på forumet sedan i höstas förra året, men tycker det är kul att skriva lite.
          Nä, ibland impulshandlar man utan att tänka sig för - men, bara göra om och göra rätt.
          Kul att du gillar den här ”gamla” baljan. Jag skall uppdatera lite mer frekvent framöver.
          Surra gärna på lite mer Inger - som sagt, kul att höra av dig.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6059

            Trist med räkorna. Det blev dyrt levandefoder trots att du har så god tillgång till sådant i dammen . Men fiskarna var säkert nöjda!

            Inger - kul att du dyker upp här ibland!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Nämen, Inger! Va’ kul att höra av dig!
              Jag har ju knappt varit här på forumet sedan i höstas förra året, men tycker det är kul att skriva lite.
              Nä, ibland impulshandlar man utan att tänka sig för - men, bara göra om och göra rätt.
              Kul att du gillar den här ”gamla” baljan. Jag skall uppdatera lite mer frekvent framöver.
              Surra gärna på lite mer Inger - som sagt, kul att höra av dig.
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Nando
                Trist med räkorna. Det blev dyrt levandefoder trots att du har så god tillgång till sådant i dammen . Men fiskarna var säkert nöjda!

                Inger - kul att du dyker upp här ibland!
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Det här karet vill man ju se irl. Portugal...

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6059

                    Vad häftigt!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Jamen, halloj, igen liksom…
                      Jag skall inte störa forumets sköna flow, men tänkte bara skriva om att jag köpte ett litet gäng med "solfjädersräkor" Atyopsis moluccensis idag.
                      Fantastiskt fina att kolla på. De gillar att sitta i strömmande vatten och fånga in diverse partiklar att mumsa på.
                      Kör in några filmer och bilder.
                      Så, nu skall jag inte ta upp mer plats. Vi syns här på forumet framgent.​







                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1847.jpg
Visningar: 213
Storlek: 787,2 KB
ID: 2440139

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1861.jpg
Visningar: 208
Storlek: 716,7 KB
ID: 2440140

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1872.jpg
Visningar: 204
Storlek: 680,0 KB
ID: 2440141

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1874.jpg
Visningar: 207
Storlek: 824,8 KB
ID: 2440142

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6059

                        Haha, du är rolig du! Störa forumets sköna flow när ”flowet” mest består av stiltje. Men räkorna var tuffa! Låter diamanttetrorna dem vara?

                        Jag har varit på Mallorca den senaste veckan och sett en del stimfiskar i havet som jag dock inte vet namnet på. Man det är alltid kul att se fisk i sitt naturliga habitat!

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          De där räkorna kommer nog fungera bättre än dem små röda godbitarna! Rött är ju en bekant trigger för de flesta fiskar.. Kan du hoppas på lite förökning av dessa filterräkor?
                          Är det en sun sun stremax som hänger på akvariekanten månntro?
                          Du har inte funderat på att droppa ner några mindre svampfilter som du enkalt kan dra upp och serva istället för dina oåtkomliga supersize-filter? Svampfilter kan ju vara lite luriga för dem kan se helt rena ut men är helt proppade med mulm så dem är som lerklumpar när man tar upp dem och kramar ur dem så risken är att dina bara fungerar som syresättning, vilket är ju bra i sig men kan vara fördelaktigt att kunna krama ur dem för mer effekt
                          Jag köpte ett sånt där stort för flera år sen men jag upptäckte att den klarade inte av att leverera mer flöde än de mindre, eftersom stigarröret var av samma dimension som de mindre så det blev en liten besvikelse.

                          fortsätt smacka in grejer här Mats, smått som stort så vi får lite mer gott flow här i döda havet


                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Halloj Nando och åheim!
                            Faktum är att det finns några små röda räkor kvar, men de gömmer sig i växtligheten. Det är väl bara en tidsfråga innan D-tetrorna tar dessa också.
                            Jag kommer inte att fylla på med fler Kolglödstetror och Diamanttetror. När D-tetrorna är borta kommer jag att starta en jättegrupp med någon pytteliten rasbora, typ Boraras brigittae.
                            Då blir det även dags att dra på med räkor. Det blir ett, kanske lite, annorlunda 720-kar - men häftigt. Sedan skall jag kolla upp vad för småfisk som ytterligare kan passa.
                            Filterräkorna är större än Amanoräkor, så dessa klarar sig helt från angrepp av D-tetrorna. Det funkar inte att få räklingar från dessa räkor då de har samma förökningsstrategi som Amanoräkor - alltså att larverna behöver bräckvatten i sitt första stadie.

                            Hang-on-filtret är ett Resun Streamax SMX 1000, som fungerar väldigt fint.
                            Ja, åheim, de stora svampfiltren är nog duktigt knôkfulla av mulm, men jag får väl kolla om jag kan lyfta ur dessa vid tillfälle och tvätta ur dom.

                            Jag fortsätter att smacka in lite grejer titt som tätt - det blir väl lite flow, på nå'n vänster.


                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Åjo, det finns trots allt ett antal röda räkor kvar. Jag trodde ju i min gubbiga ångestfeber att D-tetrorna hade klippt hela högen.
                              Men, det här är bra, då vet jag att det går att köra räkor i det här karet när D-tetrorna har gjort sitt.
                              Atyopsis moluccensis​-räkorna trivs finfint där de sitter och viftar med sina filterklor.
                              Nu letar jag runt och kollar på fiskar som är mycket små till storleken, som skall gå i karet framöver. Angenäma "bekymmer".


                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1883.jpg
Visningar: 439
Storlek: 800,0 KB
ID: 2440198

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1894.jpg
Visningar: 452
Storlek: 653,2 KB
ID: 2440199

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Jodå, några bilder till och en film kan ni allt ha!



                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1904.jpg
Visningar: 449
Storlek: 761,2 KB
ID: 2440206
                                Mayaca fluviatilis

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1905.jpg
Visningar: 430
Storlek: 1018,0 KB
ID: 2440207
                                Atyopsis moluccensis​​

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1906.jpg
Visningar: 443
Storlek: 762,2 KB
ID: 2440208
                                Atyopsis moluccensis​​

                                Kommentar

                                Arbetssätt...