Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    Mats - du har haft en sorts VF Discus (tror jag) som var gulaktig och väldigt snygg. Minns du vilken sort det var och skulle du i så fall kunna tänka dig att lägga in några gamla bilder/filmer på dem?

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Halloj Johnny!
      Det var länge sedan vi hördes av. Vad kul att du tittar in här.
      Jodå, allt är toppen och intresset för hobbyn puttrar på, dock med en mindre intensiv närvaro här på forumet.
      Hur står det till med dig, Johnny, har du något kar igång eller softar du lite på den fronten?
      Som sagt, väldigt roligt att höra av dig!
      Så kul att Johnny hör av sig din tråd Mats (minnen dyker upp), och vilka fina bilder du lägger upp på vackra växter

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Nando
        Mats - du har haft en sorts VF Discus (tror jag) som var gulaktig och väldigt snygg. Minns du vilken sort det var och skulle du i så fall kunna tänka dig att lägga in några gamla bilder/filmer på dem?
        Det kan vara en grupp Stendker ”White Butterfly” du tänker på. Dessa var dock inte VF, men det spelar ingen roll.
        Jag är på underbara Käringön och lirar fyra helger denna månad så jag är inte hemma just nu.
        Kommer tillbaka på söndag och då kan jag göra en sammanställning med bilder och filmer på WB-discusarna och berätta lite om dom. Det blir kul!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Så kul att Johnny hör av sig din tråd Mats (minnen dyker upp), och vilka fina bilder du lägger upp på vackra växter
          //Inger
          Härligt att se dig här också, Inger!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

            Det kan vara en grupp Stendker ”White Butterfly” du tänker på. Dessa var dock inte VF, men det spelar ingen roll.
            Jag är på underbara Käringön och lirar fyra helger denna månad så jag är inte hemma just nu.
            Kommer tillbaka på söndag och då kan jag göra en sammanställning med bilder och filmer på WB-discusarna och berätta lite om dom. Det blir kul!
            Vad snällt! Jag tror dock inte det var de vita jag tänkte på utan ett stort gäng brun/gula med rätt tydliga ränder.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Nando
              Vad snällt! Jag tror dock inte det var de vita jag tänkte på utan ett stort gäng brun/gula med rätt tydliga ränder.
              Aha, de vildfångade Nhamunda Red-discusarna - då är jag med på noterna!
              Jag kör en grej på dessa fantastiska discusar istället. Har massor av bilder och filmer på dessa!

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                Ja, det är nog dem jag tänker på!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Ja, det är nog dem jag tänker på!
                  Jag och Anders ("Ansjo" här på forumet) var ju alldeles galna i Discus för 12, 13 år sedan. Vi åkte runt och spanade in Discus hos olika uppfödare och hittade 16 stycken VF Nhamunda Red Discus hos Kaj P.
                  Dessa VF NR-discusar var så jädra fina att vi helt enkelt inte kunde låta bli att att dela upp gruppen och köpa åtta stycken var.
                  Jag hade på den tiden ett 960-literskar som liksom var "klart" att köra Discus i.
                  Det 960-karet såg ut såhär när jag introducerade mina åtta VF Nhamunda Red Discus.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1589.JPG
Visningar: 217
Storlek: 472,9 KB
ID: 2432238

                  Kort därefter kände Anders att hans åtta discusar inte riktigt kom till sin rätt i det 720-kar de gick i. Vi tog beslutet att jag skulle ta över hans discusar och det slutade med att jag plötsligt hade 16 stycken i baljan. Självklart fick jag gallra lite växter och trädetaljer för att skapa lite mer plats.

                  Att hålla discus, både VF och akvarieuppfödda, har aldrig varit något jobbigt, bekymmersamt eller "svårt" för min del. Vad detta beror på vet jag i ärlighetens namn inte.
                  Vad jag vet är dock att väldigt många inte rekommenderar den metod jag arbetar med, alltså att låta discusarna gå i klädda kar och med grundsatsen att sköta dessa på vanligt "ciklidmanér" med de förutsättningar som Discus kräver.
                  Men, Nando, du skall veta att jag har full respekt för de som anser att discus skall hållas i en mycket strikt regim, och applåderar det hårda arbete detta innebär.
                  Jag säger inte att den metod jag arbetar med är "rätt och riktig", utan det är bara så jag gör - och det har fungerat för min del. Metoden är beskriven i ett flertal trådar men främst kanske i denna vi frekventerar just nu, så jag går inte närmare in på detta.

                  Jag hade dessa 16 stycken VF Nhamunda Red-discusar ända fram till det skede när jag var tvungen att stänga ner karet på grund av att vi köpte ett hus och flyttade.
                  Jag tog beslutet att inte flytta med karet, och fiskarna, till det nya boendet. Discusarna såldes till en van discushållare med ett stort kar, och vad jag hört har det gått bra med gruppen.

                  Denna VF-grupp var helt underbar att hålla - blev aldrig sjuka och åt allt jag stoppade ner i karet. Maten var ordentligt varierad och bestod av en mängd olika frusna mixar och massor av levande föda.
                  Det här var framfusiga, tuffa discusar. En ganska talande bild är kanske den på en av discusarna som just sätter i sig en Corydoras pygmaeus.
                  Discusarna satte i sig hela den grupp Corydoras pygmaeus som gick i karet...

                  Klicka på bilden för större version

Namn: image_21162.jpg
Visningar: 215
Storlek: 85,8 KB
ID: 2432239

                  Nando, jag är troligtvis helt fel gubbe att tipsa och ge råd om detta med att hålla Discus, men jag ser att du och jag har en liknande inställning när det gäller handhavandet.
                  Är det så att du någon gång går åstad och drar igång ett discuskar och vill ha lite input så hjälper jag mer än gärna till.
                  Nu vet jag att du, Nando, är garvad och kan dina grejer, att du läser på och genom stor erfarenhet vet hur du skall förfara - så jag tror att den dag du bestämmer dig för att testa discus så kommer det att gå hur bra som helst!

                  Här är några bilder på VF Nhamunda Red Discus (960-liter).

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2436_2.JPG
Visningar: 202
Storlek: 799,2 KB
ID: 2432240

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2053.JPG
Visningar: 206
Storlek: 705,4 KB
ID: 2432241

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2016.JPG
Visningar: 194
Storlek: 691,8 KB
ID: 2432242

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2015.JPG
Visningar: 204
Storlek: 688,8 KB
ID: 2432243

                  Klicka på bilden för större version

Namn: image_21848.jpg
Visningar: 198
Storlek: 327,9 KB
ID: 2432244

                  Klicka på bilden för större version

Namn: image_21648.jpg
Visningar: 240
Storlek: 134,4 KB
ID: 2432245

                  Klicka på bilden för större version

Namn: image_21641.jpg
Visningar: 229
Storlek: 133,3 KB
ID: 2432246

                  Klicka på bilden för större version

Namn: image_21531.jpg
Visningar: 222
Storlek: 115,9 KB
ID: 2432247

                  Klicka på bilden för större version

Namn: image_20215.jpg
Visningar: 220
Storlek: 234,6 KB
ID: 2432248

                  Klicka på bilden för större version

Namn: image_19826.jpg
Visningar: 209
Storlek: 134,4 KB
ID: 2432249

                  Klicka på bilden för större version

Namn: image_19684.jpg
Visningar: 233
Storlek: 116,4 KB
ID: 2432250

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6054

                    Tack snälla Mats! Det var precis de där jag tänkte på. Vansinnigt vackra! Om/när jag drar igång med Discus kommer jag att höra av mig till dig, var så säker

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Oj, vilken nostalgi. Detta kar bör vara ett av de bästa/snyggaste jag sett genom åren och gav mig massor av inspiration då det begav sig.
                      Senast redigerad av c90368; 11 October 2021, 16:58.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Tack snälla Mats! Det var precis de där jag tänkte på. Vansinnigt vackra! Om/när jag drar igång med Discus kommer jag att höra av mig till dig, var så säker


                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Oj, vilken nostalgi. Detta kar bör vara ett av de bästa/snyggaste jag sett genom åren och gav mig masor av inspiration då det begav sig.
                          Ja, det var tider det! Du, Maths, var ju en stor inspirationskälla för min del! Vi hade så många fina samtal kring inredning, hur man kunde tänka och göra för att skapa magi!

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2883

                            Otroligt fina Discusar! På något sätt sinnebilden för Discus enligt mig, inte som många andra avelsformer i konstiga färger eller som ser "kokta ut".

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Sleaper
                              Otroligt fina Discusar! På något sätt sinnebilden för Discus enligt mig, inte som många andra avelsformer i konstiga färger eller som ser "kokta ut".
                              Japp, dessa var alldeles underbara i all sin "enkelhet" - så lätta att ha att göra med! Måste också nämna gruppen av Stendker Röd-Turkar jag hade långt senare. Helt fantastiska!

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                Kan bara instämma, det är så en plattfisk ska se ut(även om jag nog kan tycka att den gula avelsformen är väldigt fin den också)..Önskar väl jag hade något sinne för inredning och liknande så jag kunde diskutera med er men jag får hålla mig till att försöka hålla fiskarna nöjda vilket inte heller är fy skam!

                                Tack för tips kring bilbukar!

                                Vill för övrigt minnas att du pratade lite löst om att starta upp ett andra kar igen blir det någon fortsättning på det, eller det kanske bara är önskefullt tänkande från min sida?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...