Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Nando
    Det låter härligt!
    Att låta karet utvecklas åt sitt eget håll är spännande . Det är något jag lärt mig av dig. Tidigare vågade/orkade jag inte vänta ut processen men jag har blivit bättre och bättre på det tycker jag. Ofta uppstår det något väldigt fint i det oplanerade, livet finner sin egen väg så att säga.
    När du känner för det vore det kul med ännu en helkarsbild.
    Ja, dina kar är verkligen fina exempel på hur det kan bli när man låter karet "bestämma" lite själv.
    Jag skall försöka få till en bra helkarsbild inom kort.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Superpescado
      Dina anubias verkligen frodas ditt kar, vilken lyx. Så gröna och fina
      Anubiasplantorna placerar jag efter en tids funderingar och planerande där jag tänker mig att de har goda förutsättningar, sedan låter jag plantorna och skotten sköta sig helt själva utan att flytta runt eller ändra position på dom.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Munin
        Vet inte om jag sagt det förut men din tråd är verkligen inspirerande och jag är tacksam för att du, trots att den som sagt kanske kan kännas lite svår att orientera sig i, fortsätter uppdatera den så nybörjare som jag själv kan lära mig. Det blir i min mening lätt att man tänker att folk som uppenbarligen vet vad de gör har fått tillräckligt med positiv feedback men det tåls att sägas igen! Imorgon ska jag försöka ta skott från min anubias, tack igen!
        Tack skall du ha Munin!
        Lycka till med dina Anubias!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av c90368
          Hmm, det var någon som "skrattade" tidigare tråden när jag tyckte det var bra att du bara fick tag på små plantor, men han visste inte hur bra de växer till sig i ditt vatten
          Ursprungligen postat av c90368
          Tittar på den stora älgvandringen, mycket lågt vattenstånd i älven. Där finns det rötter och stubbar att hämta som skulle fylla hela akvariemarknadens behov åratal frammåt
          Det går långsamt, men det kommer hela tiden nya blad vilket är riktigt gôtt att betrakta.

          Den stora älgvandringen är fint att spana in och ger verkligen inspiration både i det stora och lilla. När jag vandrar omkring i skogen, här intill, så finns en uppsjö av miljöer, speciellt vid de små vattendrag som porlar fram, som sätter "akvariebilder" i skallen... och mängden material man får lust att ta med hem och använda är till synes oändlig.


          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ni som följt tråden under en längre tid minns såklart paret av Amatitlania sajica jag hade i 540-burken en tid.
            Nu skall ju detta kar startas upp igen och jag funderar på om jag kanske skall ha dessa fantastiska ciklider ytterligare en vända..?

            Jag har haft denna typ av ciklider sedan ungdomens dagar och kan dessa utan och innan och vet precis hur de fungerar och det finns en pockande, nostalgisk känsla att återvända som är ganska attraktiv.
            Jag har några andra idéer som jag skall suga på, men... visst har dessa Amatitlania sajica något speciellt, så säg?


            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2149.JPG Visningar:	0 Storlek:	827.5 kB ID:     	2430205

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2154.JPG Visningar:	0 Storlek:	802.0 kB ID:     	2430206

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2158.JPG Visningar:	0 Storlek:	1.03 MB ID:     	2430207

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2334.JPG Visningar:	0 Storlek:	390.6 kB ID:     	2430208

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2350.JPG Visningar:	0 Storlek:	662.1 kB ID:     	2430209
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 May 2021, 19:42.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2871

              Hmm.. Nu fick jag något att tänka på.. Fina bilder också .

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5972

                Hua, nostalgi är farligt Jag drömmer ibland om ett stort stenigt kar med Eldbuk, Zebraciklid och Jack Dempsey, då blir det muskler i karet...
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6032

                  De ser verkligen fina och speciella ut! Kör på det om du känner dig sugen . Vilka andra funderingar på fisk har du?

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Hmm.. Nu fick jag något att tänka på.. Fina bilder också .
                    Jag befinner mig inte på samma nivå som du när det gäller kunskap om teknik, kemi, växter och aquascaping, men det här är en typ av ciklider som med enkla medel ger otroligt mycket tillbaka.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Hua, nostalgi är farligt Jag drömmer ibland om ett stort stenigt kar med Eldbuk, Zebraciklid och Jack Dempsey, då blir det muskler i karet...
                      Jadu, Maths - jag kan få ett otroligt sug på just de ciklider du nämner. Bekymret, vilket är ett angenämt bekymmer i och för sig, är alla yngel som måste utplaceras med jämna mellanrum...
                      Jag hade ett riktigt gôtt kar i min ungdom, inrett med sten och rötter (inga växter) där ett par stora JD gick. Herrejösses vilka yngelhorder det paret hade - och så vackra de var.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Nando
                        De ser verkligen fina och speciella ut! Kör på det om du känner dig sugen . Vilka andra funderingar på fisk har du?
                        Fiskfunderingarna växlar hela tiden, men Ivanacara adoketa ligger bra till.
                        Karet är inte ens flyttat till stugan ännu - står fortfarande i källarn här i kåken och väntar på att stugan skall få sig en storstädning - så det finns gott om tid att planera och dagdrömma.

                        Kommentar

                        • Yadina
                          • December 2014
                          • 367

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Fiskfunderingarna växlar hela tiden, men Ivanacara adoketa ligger bra till.
                          Karet är inte ens flyttat till stugan ännu - står fortfarande i källarn här i kåken och väntar på att stugan skall få sig en storstädning - så det finns gott om tid att planera och dagdrömma.
                          Är också sugen på att ta hand om dessa ciklider igen. Otroligt snygga, nästan saltvatten-klass.
                          Vilken temp har du i akvariet när du håller dem?

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Yadina
                            Är också sugen på att ta hand om dessa ciklider igen. Otroligt snygga, nästan saltvatten-klass.
                            Vilken temp har du i akvariet när du håller dem?
                            Temperatur runt 28°C.


                            Kommentar

                            • Yadina
                              • December 2014
                              • 367

                              Tack!
                              Alltså ungefär samma temperatur som för Fjärilsciklider?
                              Har du alltid runt 28°C för sydamerikanska ciklider, som t ex Skalarer?

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Yadina
                                Tack!
                                Alltså ungefär samma temperatur som för Fjärilsciklider?
                                Har du alltid runt 28°C för sydamerikanska ciklider, som t ex Skalarer?
                                Halloj Yadina!
                                Jag brukar kolla vilken temperatur, på ett ungefär, som är lämplig för just den fisk eller fiskar som skall gå i karet.
                                Ofta blir det fiskar som vill ha lite högre temperatur. De senaste scalarerna jag hade (finns massor av bilder och filmer längre bak i tråden) var Manacapuru Red Back-scalarer.
                                Dessa trivdes fint i en vattentemperatur runt 28°C.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...