Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HampusH
    • July 2009
    • 106

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Här är en liten film på en av lekarna.


    Kul att se! Grymt fint.
    Min privata youtubekanal för akvariefiskar:
    https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos
    Nols Akvariehobby's youtubekanal:
    https://www.youtube.com/c/NolsAkvariehobby/videos

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Haha! Ja, det var för jädra kul - och du och jag, Pia, som stod bredvid, pekade och liksom skulle "välja" åt honom. Härliga minnen!
      Ja de resorna vi gjorde ihop vi tre är minnen för livet
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Superpescado
        Härlig film, och vilket akvarium! Wow hade lika gärna kunnat vara en naturfilm
        Vad kul att du upplever det så.
        När man joxar, kanske på ett "nördigt" vis, som jag gör med att försöka få till miljöer som på något vis ger en återklang - en "notion", som engelsmännen säger, till någonting som i ett litet, slutet rum som akvariet tillåter, påminner om något naturligt - så tar det tid.

        Ibland träffar man rätt ganska snabbt i de visioner man har, andra gånger får man gå in i efterhand och finslipa.
        Scalare-karet du har kollat på skapades (från att ha sett helt annorlunda ut innan) helt på premisser som skulle optimera dessa cikliders väl och ve.
        Jag brydde mig sålunda inte ett dugg om hur karet såg ut, jag hade enbart scalarerna i fokus och det blev ju ganska tjusigt på kuppen.
        På liknande vis skapar jag nu det 720-kar som är igång i stugan.

        Det här är en, till synes, ganska omvänd strategi (illa omtyckt på forum som det vi befinner oss på nu) där man låter akvariumet föra talan och leda väg till vad som komma skall.

        Jag har idag, i den här jävla kylan, sågat till några fina trädetaljer som skall ner i 720-burken, och även designerat var de olika "vine"-rankorna (med uppbundna Anubias) skall placeras.
        Bilder kommer när det är klart.

        Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 February 2021, 22:51.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Halloj alla som tittar in här i tråden!
          Nu har vinrankorna mättats och sjunkit ner. Det är bara att binda upp en mängd Anubias på desa och placera ut dom på sina designerade platser.

          Det har börjat dyka upp "tång" på sina ställen som börjat etablera sig - kul!


          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0701.jpg Visningar:	0 Storlek:	558.7 kB ID:     	2427274

          Jag har ju ett öppet kar och på de stammar som sticker upp ovanför vattenytan växer det någon slags mossa. I denna mossa växer det upp små blad som kan vara intressant att se vad det blir. Var inte rädda att skriva en kommentar om vad ni tror att dessa blad kan vara för växt - jag har inte en aning...

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0706.jpg Visningar:	0 Storlek:	667.8 kB ID:     	2427275

          Kommentar

          • Superpescado
            • March 2020
            • 715

            Härlig färg på mossan, spännande att se vad bladen kommer utvecklas till!

            Kommentar

            • HampusH
              • July 2009
              • 106

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Halloj alla som tittar in här i tråden!
              Nu har vinrankorna mättats och sjunkit ner. Det är bara att binda upp en mängd Anubias på desa och placera ut dom på sina designerade platser.

              Det har börjat dyka upp "tång" på sina ställen som börjat etablera sig - kul!


              Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0701.jpg Visningar:	0 Storlek:	558.7 kB ID: 	2427274

              Jag har ju ett öppet kar och på de stammar som sticker upp ovanför vattenytan växer det någon slags mossa. I denna mossa växer det upp små blad som kan vara intressant att se vad det blir. Var inte rädda att skriva en kommentar om vad ni tror att dessa blad kan vara för växt - jag har inte en aning...

              Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0706.jpg Visningar:	0 Storlek:	667.8 kB ID: 	2427275
              Sånt där är ju riktigt kul, när det börjar växa och dyka upp små levande ting man inte planerat... Stötte på mycket sådant när jag hade mitt paludarium igång. Massa olika mossor och även en och annan "okänd" växt dök upp. Nu är jag ingen växtexpert, men min gissning är nog att bladen är någon sorts javarombunke. Tycker de liknade de tidiga bladen som började växa i mitt paludarium. Det krävdes enbart resterna från de bruna, trådaktiga rötterna från en tidigare javaplanta för att det skulle börja dyka upp hundratals små nya javaplantor så småningom.
              Min privata youtubekanal för akvariefiskar:
              https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos
              Nols Akvariehobby's youtubekanal:
              https://www.youtube.com/c/NolsAkvariehobby/videos

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Jag tror du har helt rätt. Små javablad måste det vara.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5972

                  Hallå på dig Mats
                  Är det inte dags att du skickar upp lite bilder hur det utvecklas?
                  Det har blivit dåligt med uppdateringar efter min "kritiska" kommentar för länge sedan, det var ju inte syftet ville ha en diskussion som vi hade förr i tiden. Sen kanske inte jag bjöd upp till ett ordbyte då jag inte var i toppform då eller tiden efter.

                  De senaste bilderna du skickat upp med lite grövre grenar i hörnen verkar lovande.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Hallå på dig Mats
                    Är det inte dags att du skickar upp lite bilder hur det utvecklas?
                    Det har blivit dåligt med uppdateringar efter min "kritiska" kommentar för länge sedan, det var ju inte syftet ville ha en diskussion som vi hade förr i tiden. Sen kanske inte jag bjöd upp till ett ordbyte då jag inte var i toppform då eller tiden efter.
                    De senaste bilderna du skickat upp med lite grövre grenar i hörnen verkar lovande.
                    Halloj Maths!
                    Jag hoppas att du är i bättre form nu och att allt är bra med dig.

                    Jodå, de ”kritiska” kommentarerna bet rejält - men inte på det sättett att jag funderade på att ändra min strategi. Tvärtom blev jag än mer beslutsam att fullfölja mina idéer.

                    Att beskriva skeenden i ämnen såsom inredning är vanskligt på forum som detta, då de flesta vill se färdiga resultat omedelbart.

                    Jag har ju alltid gillat att presentera själva processen, hur man kan gå tillväga, hur man kan tänka kring det man visualiserar och den långa väg det oftast tar för att nå ett lyckat resultat.
                    Så, jag skippar den delen nu, då det inte finns intresse (här på forumet) för långsiktig inredningsstrategi.

                    Men, jag kan berätta att jag hittade ett fång alldeles fabulösa Anubiasplantor nere på Z-shopen. Dessa planerade jag att inhandla, men gjorde den sedvanliga fadäsen att vänta med att köpa.
                    När jag skulle ta hem dessa plantor var de givetvis redan sålda.

                    De senaste dagarna har jag därför klippt små bitar av befintlig Aniubias och bundit upp dessa på ett flertal trädetaljer, som sedan placerats ut i 720-baljan. Vad jag ser i karet bådar gott.

                    Sedan har jag tryckt ner en mängd större grenverk för vattenmättning i karets båda vänster- och högerkanter. Det lär ta ett tag innan dessa är klara för placering.
                    Bilder skippar jag, som sagt, i nuläget, så blir det lite roligare för de forumdeltagare som tittar in i tråden i ett senare skede.

                    Kommentar

                    • Superpescado
                      • March 2020
                      • 715

                      Där vill jag nog ändå påstå att du har fel Mats! Jag kan bara tala för mig själv, men tror att fler än mig mer än gärna följer hela processen. Samt även ditt sätt att planera och inreda karen. Det behövs att folk här på forumet gör saker på olika sätt.
                      skulle vi alla inreda och tänka lika dant, skulle forumet vara ganska värdelös och innehållslöst. Det är genom allas olika trådar jag snappat upp lite här och lite där, för att sedan inreda mitt kar blandat med allas idéer, sätt och tankar.

                      Nu blev det rörigt, men det jag vill säga är att du har fel, och vi vill följa hela processen från början till mål. Sen att vi tycker du är för långsam med bilder ibland, det får du stå ut med

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5972

                        Men det var väl "tur" att du inte fick tag i stora utvecklade Anubis, vill ju se hur det utveckals från små embryon i ditt kar. Inget i ditt kar är ju färdigt från affären, det är ju hela meningen med ditt projekt
                        Håller med föregående inlägg, släng upp bilder, jag kommer vara snäll
                        Senast redigerad av c90368; 28 February 2021, 20:10.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Du har nog rätt Mats, finns nog inget intresse att följa hela processen när du skapar ett nytt spännande kar...

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Jag hajar, bilder kommer!

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jag hajar, bilder kommer!

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13108

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Men det var väl "tur" att du inte fick tag i stora utvecklade Anubis, vill ju se hur det utveckals från små embryon i ditt kar.
                                Vi ses om 5 år! Hahahaha.. Den var bra Mitt första skratt för idag

                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...