Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6032

    Kul med filmer! Det lär bli riktigt läckert med ett redigt gäng Diamanttetra i ditt kar

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Munin
      Alltid kul att se filmer från fiskars naturliga miljöer men lite vanskligt att försöka återskapa dessa hemma skulle jag säga då exempelvis ett ph på 4 som de i vissa fall lever i naturligt tycks vara väldigt svårt att hålla i hemmet, inte för att jag har testat men iaf. Har nog tänkt att testa på någon form av biotopakvarium framöver men i liten skala och någon "enklare" biotop, kanske en ström med neutralt ph och inga växter empelvis.

      Ett stort problem med biotoper är i min mening att de saknar just mycket växtlighet(eller ja det finns ju väldigt stora träd och liknande med rötterna i vattnet men det är ju inte så enkelt att återskapa i en hyreslägenhet! Eller ett hus för den delen). Dessutom tycks mycket av de akvarieväxter som finns på marknaden vara asiatiska eller afrikanska medan fiskarna ofta är ifrån Sydamerika, många fiskar är ju dessutom odlade under allt annat än naturliga former så huruvida de verkligen vill ha det som "i det vilda" eller ej är väl också tveksamt.

      Något av en rant kanske men är själv väldigt imponerad och intresserad av biotopakvarium men det verkar svårt.
      Diamanttetror är onekligen fina men filmen skulle nog kunna sälja vilken fisk som helst!
      Halloj Munin!
      Jag håller med dig, biotopakvarium är verkligen något extraordinärt att sätta tänderna i.
      För min del handlar tittandet på bilder och filmer från det naturliga enbart om inspiration. Jag vet att jag inte kan skapa de miljöer och betingelser som finns i de områden som intresserar mig - det är en omöjlighet och man kan bara göra något som liknar, och i viss mån härma, det man ser på diverse filmer.

      Jag gillar den karga men ändå täta miljön i det vi lite svepande kallar SA, med stammar, pinnar och grenverk. Mycket grönt finns ju även i dessa flöden och det vore intressant att fördjupa sig i vilka växter från dessa områden man skulle kunna få tag i.
      Jag använder mig av lättskötta växter som exempelvis Javaormbunke och Anubias - från asien och afrika. Mig kvittar det om dessa växter inte är biotopriktiga.
      Om man sedan tycker att den typ av inredning jag mest sysslar med är "snygg" eller inte struntar jag också i. Det var ju någon figur för ett tag sedan här i tråden som tyckte mina inredningar liknade virkesavfall...

      Om de fiskar man sätter in i dessa miljöer "vill ha" en slik inredning och hyfsade vattenparametrar vet jag inte, men jag tycker det känns fint att se fiskar komma till sin rätt, trivas och frodas.

      Nu skall jag leta upp en bra grupp Moenkhausia pittieri.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Nando
        Kul med filmer! Det lär bli riktigt läckert med ett redigt gäng Diamanttetra i ditt kar
        Ja, jag tror det kan bli lyckat.

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          Syftade mest på vattenparametrar när jag menade att de kanske inte "vill ha" det som i det vilda, tror inte de tycker det är jättekul med tomma akvarium Mja virkesavfall eller inte jag tycker hur som helst din balja är väldigt fin att kolla på och fiskarna verkar trivas, vilket för mig nog är det viktigaste för att ett akvarium ska anses som "lyckat".

          Kikar själv på ny fisk för tillfället men den lokala djuraffären såg ut att ha allt annat än hälsosamma akvarium för tillfället så det får nog vänta antingen tills de får ordning på sitt(det verkar gå i cykler där kanske beroende på vem som jobbar/har semester eller liknande för tillfället, jag har mina misstankar). Hur ser du på att introducera ny fisk för övrigt? Har själv tänkt sätta upp ett litet karantänakvarium nu i veckan men vet inte om det egentligen bara är en ursäkt för ännu ett akvarium haha.

          Brukar du skaffa fisk privat eller från affär?

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Tjenare Mats!
            Det var längesedan jag skrev på Zoopet, men kul att titta in och få syn på sådana fantastiskt fina bilder från stugan. Du har gjort ett kanonjobb med ditt 720!

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11203

              Kolla hur fin artbeskrivningen https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=309 blev
              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Tjenare Mats!
                Det var längesedan jag skrev på Zoopet, men kul att titta in och få syn på sådana fantastiskt fina bilder från stugan. Du har gjort ett kanonjobb med ditt 720!
                Härligt! Gôtt att se dig, Woody!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av admin
                  Kolla hur fin artbeskrivningen https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=309 blev
                  Kul att kunna bidraga med en liten film där.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Christian! Om du oförhappandes ser detta inlägg, så har jag ett antal fina filmer på en hel del fiskar som skulle kunna tjäna som ”rörlig bild” i artbeskrivningarna - omutifallatt…

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5972

                      Kan instämma, även om jag inte har producerat nya filmer på många år så finns det guldklimpar att plocka upp.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Kan instämma, även om jag inte har producerat nya filmer på många år så finns det guldklimpar att plocka upp.
                        Jamenvisst, Maths, du har många fina filmer som borde synas lite oftare. Tänker på alla filmer på olika tetror och de ljuvliga lejonskallarna bland andra.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Halloj!
                          Tänkte det kunde vara dags för en liten uppdatering.
                          För att skapa en någorlunda heltäckande "bakgrund" av grövre kvistar, uppbundna av diverse Anubiasplantor, har jag gjort en rejäl utrensning längs med, i stort sett, hela bakglaset.
                          Det ser med andra ord ganska tomt ut just nu, men det skall inom kort byggas upp lummiga depåer.
                          I samband med utgallringen av en mängd smågrenar passade jag på att byta lite vatten och sedan ge fiskarna en rejäl vattenloppsmåltid. Det kryllar av smågott ute i den lilla dammen, så det är bara att håva upp prima käk.

                          Efter allt detta donande passade pandacorysarna och bilbukarna på att dra igång lite lekar.
                          Pandorna leker oftast vid Anubias- och Javaorormbunksplantorna i den bakre regionen av karet.
                          På filmen kan man (hyfsat) se dom köra omkring efter en hona som är lekvillig.
                          En liten grupp på tre, fyra bilbukar valde karets vänstra del nära vattenytan. Där ser man en rejält romstinn hona som hetsar några hanar till lek.

                          Jag ber om ursäkt för att vattnet, efter rensningen, är lite grumligt - och att karet ser lite tomt ut...
                          Jag skall även reducera antalet Platy - som skall ges bort.
                          Bilder och filmer på nya inredningsdetaljer, och även lite ny fisk, kommer!




                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 July 2021, 16:25.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6032

                            Så fint och harmoniskt!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Så fint och harmoniskt!
                              Åh, vad kul att höra, Nando!
                              Jag ser ju bara de där tomma ytorna - men så blir det under planeringsprocessen.
                              På senare tid har jag tagit väldigt god tid på mig, men har en klar bild och vision om hur jag vill fortsätta inredningsarbetet.
                              Sedan är det kul att de små Anubiasskotten växer på så fint.


                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0955.JPG
Visningar: 206
Storlek: 616,8 KB
ID: 2431139

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0957.JPG
Visningar: 237
Storlek: 565,9 KB
ID: 2431140

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0958.JPG
Visningar: 229
Storlek: 631,7 KB
ID: 2431141

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Jag har skrivit här i tråden att det stundar omfattande addering av diverse grövre grenverk som skall bindas med olika Anubias.
                                Jojomensan, så skall ske, men jag vill hitta rätt trädetaljer - inte stressa fram snabba lösningar bara för att "få skiten klart".
                                Nä, här trivs jag med att planera i lugn och ro. Jag inväntar tid för att beskära rätt och riktigt.
                                Nu är det således dags att beskära ett alldeles fabulöst Plommonträd, som växer på ett sätt som påminner om ett enormt parasoll.
                                Undertill trädkronan finns ett kanonfint grenverk som måste vedas ur. Detta skall jag nu skörda.
                                Det är det här jag väntat på - och det kommer bli så mycket fint material att använda för pågående projekt, och kommande!


                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0963.JPG Visningar:	0 Storlek:	1.46 MB ID:     	2431152

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0964.JPG Visningar:	0 Storlek:	1.44 MB ID:     	2431153

                                Till nästa gång.
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 July 2021, 06:43.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...