Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Nu bryter jag med en annan fråga, kan du inte ta ett kort från dörren in i stugan så vi får en uppfattning om hur det ser ut?
    Tog några bilder från utsidan genom fönstren.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Du får självklart spara och använda bilderna som du vill!
      Lysande, sparar och fyller min Dropbox med massor skoj.

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      OK, jag skall kika i din tråd igen!
      Javisst är det härligt att gotta sig i intressanta trådar - det är inte så ofta man får tillfälle till det men guldstunder finns - hoppas det dyker upp några nya snart som har lite innehåll! Själv skall jag regga mig på något eller några andra forum som har lite mer inriktning på ciklider, beteende och inredning.
      Ett malkar låter spännande - dra igång en tråd om det så får du massor av info!

      Ja en tråd skall startas när det närmar sig lite, först ska jag fokusera på att få igång mitt sällskapskar innan firrarna i det mer eller mindre tomma karet i köket förgår.


      Jag har ju endast en timanställning på Hi-Fi Klubben i Linköping och söker massor andra jobb men innan jag får mer jobb och kommer ifrån soc. så är det inte något ekonomiskt att jubla över, därav får det gå i lugn och ro minst sagt och jag har ju inte shift att jobba varje dag så mellan jobbsök och shift så kan ja nörda på Zoopet, underbart.



      Nicke
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        De är så rysligt fina att jag förlåter dig.

        Lycka till!
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Jösses... så mysigt

          Vad härligt det måste vara att sitta där inne och bara njuta med ett glas med valfritt innehåll i handen
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av VisualDarkness
            De är så rysligt fina att jag förlåter dig.

            Lycka till!
            Ursprungligen postat av PiaJo
            Jösses... så mysigt

            Vad härligt det måste vara att sitta där inne och bara njuta med ett glas med valfritt innehåll i handen

            Thanx, VD!

            Japp, Pia, tog mig faktiskt en söndagscognac där för en stund sedan - ren njutning!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Faen vad snygga de är....
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                oh man!! wow! fyfasiken vad läckert!!!
                som pia säger.. sitta där med nåt gott en kväll ♥♥♥ snacka om livskvalité!

                karen i ställningarna har man inte sett så jättemkt av, men dom ser redigt fina ut
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Faen vad snygga de är....
                  Du menar de blå...? Jo, dessa kan man banne mig inte se sig mätt på.

                  Nu skall jag hacka lök...

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Du menar de blå...? Jo, dessa kan man banne mig inte se sig mätt på.

                    Nu skall jag hacka lök...

                    Akta bara de blå så de inte hamnar i stekpannan?

                    Vad heter de mer exakt både vetenskapligt och handelsnamn, de blå?

                    Nicke
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • stigson
                      • February 2009
                      • 522

                      Dem blåa är skitsnygga

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        Mats, Zoopetparty i stugan?
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Du menar de blå...? Jo, dessa kan man banne mig inte se sig mätt på.
                          Jaaa!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • lofstrog
                            • November 2009
                            • 989

                            Nice Mats!

                            Tänkte på ett par andra saker som kanske kan göra att de triggas lite mindre till lek.
                            Vissa som har diskus säger att man kan höja tempen en eller ett par grader för att förhindra lek. Nu vet jag ju inte vad du kör för temp och om detta kan vara nå´t för dig.
                            För mig brukar diskusarna bli triggade till lek vid relativt kalla vattenbyten. Kanske också nå´t att tänka på att försöka ha samma temp på nya vattnet som gamla när man byter.
                            En annan sak som jag märkt speciellt i mitt stora kar är att när jag vid något enstaka tillfälle varit bortrest och inte bytt vatten på två veckor så blir det ofelbart lek vid nästa vattenbyte. Ska man prova att byta lite tempererat vatten ofta för att inte stimulera till lek?

                            Ja, som du märker är det lite osorterade tankar som jag delar med mig av. Då det mesta handlar om temperatur och vattenbyte så är min teori att diskusen triggas till lek när man får till en förändring som kanske kan liknas vid regnperiod. Hmm lösa funderingar igen...

                            Hoppas att allt går bra den här gången!

                            //Roger
                            Discus for life

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av lofstrog
                              Nice Mats!

                              Tänkte på ett par andra saker som kanske kan göra att de triggas lite mindre till lek.
                              Vissa som har diskus säger att man kan höja tempen en eller ett par grader för att förhindra lek. Nu vet jag ju inte vad du kör för temp och om detta kan vara nå´t för dig.
                              För mig brukar diskusarna bli triggade till lek vid relativt kalla vattenbyten. Kanske också nå´t att tänka på att försöka ha samma temp på nya vattnet som gamla när man byter.
                              En annan sak som jag märkt speciellt i mitt stora kar är att när jag vid något enstaka tillfälle varit bortrest och inte bytt vatten på två veckor så blir det ofelbart lek vid nästa vattenbyte. Ska man prova att byta lite tempererat vatten ofta för att inte stimulera till lek?

                              Ja, som du märker är det lite osorterade tankar som jag delar med mig av. Då det mesta handlar om temperatur och vattenbyte så är min teori att diskusen triggas till lek när man får till en förändring som kanske kan liknas vid regnperiod. Hmm lösa funderingar igen...

                              Hoppas att allt går bra den här gången!

                              //Roger

                              Ah, det är gôtt med lite tips och input!
                              Dina iaktagelser tycker jag verka stämma bra med vad jag har erfarit med andra Discusar jag haft i sällskapskar.
                              Det är ju "angenäma bekymmer" när man vill att discusarna inte skall triggas till lek. Jag kör 30°C ganska exakt i det kar där de stora blå går, men pytsar i något kallare vatten vid byte - detta enbart för att jag får ta vatten till stugan från huset och inte riktigt kan mäta tempen exakt... men det funkar bra.
                              Om vi tar det blå lekparet som går själva i en 3x70 cm kub, så är det honan som är den drivande när det gäller att lägga rom - och sedan hanen som tar ett jättekliv framåt vid rom- och yngelvården. Honan är med hela tiden, fläktar och pysslar om både romkorn och frisimmande yngel, men hanen dominerar yngelvårdsbeteendet. Som sagt, jag skall testa att ta bort konen denna gång - om det blir frisimmande yngel, så får man kolla om honan kan låta bli att bli leksugen på ett tag (antagligen inte). Men, funkar inte detta kan man som jag skrivit tidigare, kanske tänka sig att ta bort honan en period - så får hon komma tillbaka om/när man tagit tillvara på ynglen som hanen får gå med själv en tid.
                              Vattenbyte i Discuskuben sker lite random sådär - ibland kan det gå ett par veckor mellan byte, beroende på vad de sysslar med.

                              Återigen, tack för tips och råd, Roger! Det är alltid bra med input, det behövs, speciellt som man inte är någon Discusexpert på något vis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ApeviaX
                                Vad heter de mer exakt både vetenskapligt och handelsnamn, de blå?
                                Nicke
                                Detta är Symphysodon discus och varianten kallas Solid Turquoise!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...