Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #91
    Jag måste fråga - okunnig som jag är när det gäller krabbor (och en massa annat också förstås), varför just krabbor (min favoritsmiley). Har dom ett intressanr beteende, eller är det själva inredningsbiten till dom som är kul. Vilket det nu är, så kommer det bli roligt att följa den här tråden - speciellt inredningsdelen...och kanske krabbornas också.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #92
      Jag kan bara svara för mig själv, och det är dels att det är något nytt och lite outforskade marker, och sedan kan det vara kul att hitta snygga/bra lösningar i något annat än ett akvarium. Har man sett dessa krabbor så är det heller inte så konstigt, med sin ögon på skaft och läckra färger så kan man inte annat än gilla dem!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #93
        Ja, jag håller med Anders här - det är nytt, och man kan få skejpa lite annorlunda miljöer. Sedan vet inte jag om krabborna i sig har något särskilt "kul" beteende, men när jag tänker tillbaka på hur vi stod trollbundna vid krabborna på mässan förra året och beundrade inredningarna - och krabborna såklart - så känner åtminstone jag mig enormt sugen på detta nu. Det var ju Karro som med sina bilder i den här tråden triggade igång beslutet.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #94
          Ursprungligen postat av ansjo
          Jag kan bara svara för mig själv, och det är dels att det är något nytt och lite outforskade marker, och sedan kan det vara kul att hitta snygga/bra lösningar i något annat än ett akvarium. Har man sett dessa krabbor så är det heller inte så konstigt, med sin ögon på skaft och läckra färger så kan man inte annat än gilla dem!
          Okey - som jag sa, det ska bli kul att se vad som händer i tråden framöver.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #95
            Jag bar hem aquaterrariet nu och fick mig en liten funderare...det blir en hel del jobb för att få detta iordning som jag vill ha det! Vi åker ner till Tyskland på mässa om 3 veckor, och där finns det gott om burkar till bra priser så varför inte vänta tills dess? Däremot får jag ordna till ett temporärt hem åt krabborna så länge, men det ska nog inte innebära några problem!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #96
              Fyfan vad ni snackar!!
              Men det tycker jag bara är roligt! Max älskling! klart som fan du/ni får snacka i tråden... det behöver du inte skilja på om det är karros tråd eller ej!

              jag tänkte att jag skulle limma igår, men det blir kanske idag istället.
              Jag har hittat en passande glasbit att dela av med så att man får en pöl. men nu måste jag torka ur och torka rent. sen så

              en av krabbhonorna har små bebiskrabbor på ryggen nu.
              Helt sjukt söta!! skulle gissa på 10-15 stycken.
              Dom sitter väl på henne i några dagar, sen klarar dom sej själva. måste se till att hålla terrariet tätt. dom där små är typ 2 mm över skalet, så dom passar nog in lite överallt

              så här får ni lite skitbilder

              Klicka på bilden för större version

Namn: P1130310.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,1 KB
ID: 2135351Klicka på bilden för större version

Namn: P1130312.jpg
Visningar: 1
Storlek: 57,2 KB
ID: 2135352Klicka på bilden för större version

Namn: P1130313.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,3 KB
ID: 2135353Klicka på bilden för större version

Namn: P1130317.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,6 KB
ID: 2135354
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #97
                Wow, sköna bilder! Nä, såhär sugen på att dra igång har jag inte varit på typ 150 år - jävlarns vad jag vill börja skejpa nu!

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #98
                  Härligt Max!
                  Det är inte alls samma som med akvarium... vet inte vart skillnaden går, men detta känns friare på nåt vis, kanske bara avsaknaden av vattnet... vet inte

                  Har varit ute i skogen och plockat mossor, säkert 5 olika sorter!
                  En av dom är grymt snygg! lägger in bilder på den..
                  sen bor jag ju precis vid en sjö/myr eller vad man ska kalla det (Tänk norrland liksom), så här finns det massa härliga sumpväxter att plocka
                  Nu har jag fixat mej så mkt att det till och med blivit fullt i terrariet Men det kommer bli lagom till det andra.

                  I det större (som jag håller på och pular med just nu) så kommer jag nog aquaclay som botten.
                  Håller fukten rätt bra, sen är det så lätt och porös så krabborna kan utan problem gräva ner sej om dom skulle vilja

                  bilder på den där mossan då
                  Klicka på bilden för större version

Namn: P1130319.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,7 KB
ID: 2135355Klicka på bilden för större version

Namn: P1130320.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,0 KB
ID: 2135356Klicka på bilden för större version

Namn: P1130322.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,5 KB
ID: 2135357

                  En annan cool mossa
                  Klicka på bilden för större version

Namn: P1130323.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,6 KB
ID: 2135358
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #99
                    Jädrar vad fint! Som tur är har jag också småsjöar, myrar och sumpmarker en bit upp i skogen bakom huset - så gissa om jag skall ut och kolla läget?

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Jädrar vad fint! Som tur är har jag också småsjöar, myrar och sumpmarker en bit upp i skogen bakom huset - så gissa om jag skall ut och kolla läget?
                      du orkar väl inte
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        nu blir jag avundsjuk hehe. detta är ju grymt coolt!
                        sjukt läckra krabbs!

                        en sak jag tycker ni glömmt när ni snackar om innredning är korkbark. tänk er ett korkbarksrör som man klyver så det blir två halvor. det är ju perfekta gömmställen och det smälter in super bra i miljön. sen kan man ju klä hela med mossa!
                        korkbark blir riktigt snygg när det är fuktig också. mer naturlig på nåt vis. som en gammal gren i en fuktig skog

                        det blir stor skillnad i "snygghet" på min när jag fuktar den i mitt terrarie som är stäppklimat. dvs ganska så torrt, men monstret som bor där vill ändå ha en liten dusch om dan

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av freddi36
                          nu blir jag avundsjuk hehe. detta är ju grymt coolt!
                          sjukt läckra krabbs!

                          en sak jag tycker ni glömmt när ni snackar om innredning är korkbark. tänk er ett korkbarksrör som man klyver så det blir två halvor. det är ju perfekta gömmställen och det smälter in super bra i miljön. sen kan man ju klä hela med mossa!
                          korkbark blir riktigt snygg när det är fuktig också. mer naturlig på nåt vis. som en gammal gren i en fuktig skog

                          det blir stor skillnad i "snygghet" på min när jag fuktar den i mitt terrarie som är stäppklimat. dvs ganska så torrt, men monstret som bor där vill ändå ha en liten dusch om dan
                          Den här korkbarken - var får du tag i/köper du denna?

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            jag har köpt den i zoobutiker som säljer reptiler. eller på mässor.
                            har inte varit på någon tysklandsmässa men tror det går att köpa där för där finns väl nästa vad som helst
                            vet inte hur ni har det i göteborg med zoobutiker men någon som säljer reptiler finns nog

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av freddi36
                              jag har köpt den i zoobutiker som säljer reptiler. eller på mässor.
                              har inte varit på någon tysklandsmässa men tror det går att köpa där för där finns väl nästa vad som helst
                              vet inte hur ni har det i göteborg med zoobutiker men någon som säljer reptiler finns nog
                              OK, Tack! Jag skall kolla upp detta!

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                hur stora blir dessa krabbor? och hur stort kar behöver dom?

                                ska jag va helt ärlig blev jag helt såld på dessa så (om det tillåts) jag ska kanske göra något liknande men kanske med landlevande eremiter?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...