Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #16
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Fasen vad fräna de där krabborna är! Jag vill härmas lite!
    klart som fan du ska härmas!!
    Så har du ju anders som är redigt kär i dessa...
    Bilden är tagen på mässan förra året, där stod anders, med tårar i ögonen och tittade på krabborna

    Undra om dom är så lika att dom kan korsa sej med mendarinkrabban??
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #17
      Ursprungligen postat av karrokaja
      klart som fan du ska härmas!!
      Så har du ju anders som är redigt kär i dessa...
      Bilden är tagen på mässan förra året, där stod anders, med tårar i ögonen och tittade på krabborna

      Undra om dom är så lika att dom kan korsa sej med mendarinkrabban??
      När vi var på mässan förra året stod vi som uppslukade och kollade de olika krabbkaren. Jag var väl inte sådär jättesugen på att dra igång just då - jag hade ju skallen full av Stendkerdiscus... Men nu jädrar - det skall bli krabbor i 112-karet - mossor, pinnar och grejer. Jaaaaah, nya projekt minsann!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Risken finns, iaf om man kollar vad de heter: http://www.fraku-aquaristik.de/xanar...1730c2f5c50ba5 . Det kan ju även vara olika färger på samma art som gör att de har olika namn, det står ju faktiskt "färgform lila" om just vampyren.
        Men isf desto roligare, då kan man ha flera färger och få olika resultat!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #19
          Ursprungligen postat av ansjo
          Risken finns, iaf om man kollar vad de heter: http://www.fraku-aquaristik.de/xanar...1730c2f5c50ba5 . Det kan ju även vara olika färger på samma art som gör att de har olika namn, det står ju faktiskt "färgform lila" om just vampyren.
          Men isf desto roligare, då kan man ha flera färger och få olika resultat!
          Men se där
          Får du småttingar så kan langa några till mej, så får du några av mina, så startar vi hightech crabbreeding office "all over Sweden"
          Står det vart dom kommer ifrån??

          Mandarinkrabbor ska tydeligen leva runt 1000m över havsnivån.
          Och då får jag typ denna bild i huvudet, ang deras miljö.
          Nån liten bäck som förser omgivande vegetation med lite fukt. typ.
          Klicka på bilden för större version

Namn: 3446363.jpg
Visningar: 1
Storlek: 278,2 KB
ID: 2135283
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #20
            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            När vi var på mässan förra året stod vi som uppslukade och kollade de olika krabbkaren. Jag var väl inte sådär jättesugen på att dra igång just då - jag hade ju skallen full av Stendkerdiscus... Men nu jädrar - det skall bli krabbor i 112-karet - mossor, pinnar och grejer. Jaaaaah, nya projekt minsann!
            Abbeylainen!

            Nåt som är ganska kul är att du kan ha i princip alla akvarieväxter i ett fuktigt terrarium.
            Jag slängde i javamossa (den hade vuxit upp över ytan i 900 liters så den var redan "härdad")
            Och växterna jag tog från deras tidigare terrarium var bla anubias, javaormbunke och massa andra växter som man stöter på i akvarium.
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Där tror jag du är ganska rätt ute i biotopen, och efter lite Googlande ser de ut att komma från "Pulau Lingga, an island east of Sumatra (Indonesia)". Här står det en hel del matnyttigt:
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #22
                Ursprungligen postat av karrokaja
                Abbeylainen!

                Nåt som är ganska kul är att du kan ha i princip alla akvarieväxter i ett fuktigt terrarium.
                Jag slängde i javamossa (den hade vuxit upp över ytan i 900 liters så den var redan "härdad")
                Och växterna jag tog från deras tidigare terrarium var bla anubias, javaormbunke och massa andra växter som man stöter på i akvarium.
                OK! Då kan man ju skippa pumpgrejer, bara se till att karet hela tiden är fuktigt. Jag har sett att någon javamossa har vuxit en bra bit över vattenytan i mitt minsta Dennerle, mossan kryper upp på bakgrunden och håller sig fuktig av kapilärkraft.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Om jag inte minns fel är vattnet något de behöver, och läser man den sista länken jag hittade så är det nog inte fel med en liten pöl...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    #24
                    Ja man ska ju inte hindra dom från att blöta ner sej.
                    dom får nog en liten pöl-möjlighet här också... typ en sån där terrarieskål som ser ut som en sten
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Något sådant funderar jag på med, något som är lätt att ta upp och rengöra och även smälter in i burken. Jag funderar på att göra en form och gjuta en "skål" i betong, då kan man klä den på insidan med sand eller liknande...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #26
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Något sådant funderar jag på med, något som är lätt att ta upp och rengöra och även smälter in i burken. Jag funderar på att göra en form och gjuta en "skål" i betong, då kan man klä den på insidan med sand eller liknande...
                        Avancerat! Men förmodligen snyggt!

                        Jag kommer nog köra den enkla varianten... köpa
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #27
                          Hohåh, nu är vi redigt igång - jädrar vad kul!

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #28
                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Hohåh, nu är vi redigt igång - jädrar vad kul!
                            Haha! lätt!
                            lite lustigt att vi samtidigt skaffar liknande saker utan att egentligen ha pratat ihop oss (du o anders har ju det, men du fattar)
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #29
                              Det kan vara kul att se hur detta ska gå, det är tösen min som ska ha detta i sitt rum och hon kommer även att få inreda karet. Hon är den stora konstnären i familjen, så det blir nog finemang det här. Får nog köra och hämta burken idag och sätta in Slimlinen samt mäta upp hur stor ramp jag får köpa.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #30
                                Får jag fråga lite angående inredning här nu; är det vanlig sand som behövs? Man skapar någon lite pölaktig historia, eller hur? Är det vanliga "fisk"-pinnar man använder - alltså "mangrove" och liknande som bas för inredningen, och sedan klär man dessa med olika mossor?
                                Har någon av er några tips på vilka mossor som kan passa i den här semitorra miljön?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...