Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik Metcalf
    • January 2007
    • 512

    #76
    Undrar vad man ska använda för att få till droppandet. Eheim Compact 300 (minstingen) lär väl snarare skapa en liten bäck än ett sipprande, och luftdrivet filter kan väl inte pumpa över vattennivån.
    Fredrik Metcalf (MrLogic)
    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #77
      Ursprungligen postat av MrLogic
      Undrar vad man ska använda för att få till droppandet. Eheim Compact 300 (minstingen) lär väl snarare skapa en liten bäck än ett sipprande, och luftdrivet filter kan väl inte pumpa över vattennivån.
      jag vill nog få till ett svagt rinnande mer än droppande faktiskt...
      Och nu hittade jag (bland allt pryttel jag fått) en liiiten söt pumpskalle knökade in lite vadd i det stora utblåset (fanns 2, ett för vatten och ett för luft)
      Så att vattnet blåste ut ur det lilla utblåset (för luft)där passade en liten tunn slang.
      Så fick jag ett svagt flöde, lite för starkt för mej, men pumpen får ju jobba mer när det blir höjdskillnad.
      Jag beräknar att den höjden borde bli 20-30 cm, då borde flödet bli perfekt
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #78
        Wow vilka härliga bilder Karro - nu är man ju så sugen på att dra igång alltså. Jag har några idéer om det där med vattenflödet över bakgrunden - men skall fotografera detta istället när jag installerar grejerna.

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #79
          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Wow vilka härliga bilder Karro - nu är man ju så sugen på att dra igång alltså. Jag har några idéer om det där med vattenflödet över bakgrunden - men skall fotografera detta istället när jag installerar grejerna.
          Tack så mycket älskling

          Jag är fortfarande förvånad över att vi sätter igång samtidigt!
          Men det är ju skitabra

          Ser fram emot dina idéer
          Imorrn efter jobbet tänkte jag gå "wild and crazy" med skiffer och silikon!

          tänkte på löv och sånt... typ ek/boklöv som man har i räkakvarium.
          Det borde funka fin fint till detta också va?

          Nu! pissrunda med "the beast" (hunden)
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #80
            Eheim Compact 300 blir nog lite för kraftig, jag funderar på kanske ett litet ytterfilter skulle passa...?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Fredrik Metcalf
              • January 2007
              • 512

              #81
              Fast hade det inte varit najs med en ganska kraftig bäck som rinner tvärsöver hela karet (fast i, inte över)?
              Fredrik Metcalf (MrLogic)
              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #82
                Ursprungligen postat av MrLogic
                Fast hade det inte varit najs med en ganska kraftig bäck som rinner tvärsöver hela karet (fast i, inte över)?
                Visst - det gäller bara att ha utrymme i burken för detta, men det hade ju varit grymt fett!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #83
                  Här var något att fundera på: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=308&page=1
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #84
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Bra tips där Anders - men vänta nu lite... om vi tänker oss ett lätt sipprande på bakgrund - OCH - kanske en liten bäckfåra i mitten av karet..? En uppdelning av flödet från en modest pumpskalle som t.ex E-compact 300... till två flöden - en på bakgrunden och kanske en till en lite "bäck" i karet... hmmm?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #85
                      Det är filtreringsbiten jag funderar över med en pumpskalle bara, att köra flödet genom tex en sandbädd hade inte varit fel men risken att det blir för dåligt med flödet genom sanden finns....
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #86
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Det är filtreringsbiten jag funderar över med en pumpskalle bara, att köra flödet genom tex en sandbädd hade inte varit fel men risken att det blir för dåligt med flödet genom sanden finns....
                        Jag tänker; olika kornstorlek - grövre ju närmare "vattenpölen" vattnet kommer.
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 September 2011, 05:17.

                        Kommentar

                        • Fredrik Metcalf
                          • January 2007
                          • 512

                          #87
                          Borde det inte vara grövre ju närmre pumpen (eller utsuget) man kommer, för att underlätta flödet där, sen har man finare sand vid pölen för att lättare kunna gräva en grop.

                          Om man gör en egen bakgrund, antingen i frigolit, eller om man limmar ihop en massa sten, så kan man få vattnet att rinna i en fåra i bakgrunden, tvärs över hela långsidan, sen ner till substratet på kortsidan, där det sedan får rinna tillbaks genom karet i en bäck till andra kortsidan där det är en liten pöl. Suck, om man bara hade plats, och tillåtelse. Frugan tycker de är äckliga
                          Fredrik Metcalf (MrLogic)
                          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                          Kommentar

                          • Fredrik Metcalf
                            • January 2007
                            • 512

                            #88
                            Om man har två utblås från pumpen så kan man ha ett lite mindre flöde på bakgrunden som sen ansluter till ett lite kraftigare, så man liksom får känslan av att där finns många små flöden utanför karet som man inte kan se.
                            Fredrik Metcalf (MrLogic)
                            128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #89
                              Ursprungligen postat av MrLogic
                              Borde det inte vara grövre ju närmre pumpen (eller utsuget) man kommer, för att underlätta flödet där, sen har man finare sand vid pölen för att lättare kunna gräva en grop.

                              Om man gör en egen bakgrund, antingen i frigolit, eller om man limmar ihop en massa sten, så kan man få vattnet att rinna i en fåra i bakgrunden, tvärs över hela långsidan, sen ner till substratet på kortsidan, där det sedan får rinna tillbaks genom karet i en bäck till andra kortsidan där det är en liten pöl. Suck, om man bara hade plats, och tillåtelse. Frugan tycker de är äckliga
                              Javisst - det kan vara rätt, men jag tänker mig att ha fukt jämnt fördelat - alltså mindre kornstorlek där vattnet sipprar ner för bakgrunden så att vattnet liksom stannar till i "soilet" för att sedan inte slamma igen när det skall ut/in/ner i pölen. Idén är också, som du är inne på här, att dela upp vattenstrån som kommer från pumpskallen - och göra olika grejer.
                              Ja, det är nog så att vi har så många olika lösningar så att det blir svårt att i text visualisera vad man menar - det blir enklare när vi kan börja sätta in bilder på våra lösningar.
                              Jag har redan satt igång med att konstruera pölen, men har inte limmat dit den ännu - skall till affären idag och köpa silicon och lite olika slangar till pumpskallen. När det är klart blir det lite bilder. Är det OK att vräka på i den här tråden? Det är ju Karros tråd...

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #90
                                Jag tycker det är just det som är kul, att vi kör i samma tråd men kanske lite olika lösningar!
                                Själv har jag varit och hämtat min lilla burk jag ska använda, nackdelen är att det är jobbperiod nu så det blir inte så mycket tid till detta projekt som jag önskar.
                                Mats, se till att du har lite silikon kvar till bänken när jag kommer på tisdag.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...