Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    nej, dom ska bara ha 22-28 grader

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      de går ju att dra en värmekabel i bottensubstratet. på så vis så för man väl upp fuktigheten också?
      och då håller det ju temperaturen konstant också. blir väl lite väl klent om man bara kör med belysning eller?
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • BengtO
        • May 2005
        • 216

        Råkade visst bryta nån regel nyss. Gör ett nytt försök. Vill bara upplysa om att det finns många olika Geosesarma-arter. De flesta ej beskrivna. Imazoo brukar ha en hel del med diverse fantasifulla handelsnamn. Tyvärr så handlar ibland om arter tom ur andra släkten. Köpte en som kallas Geosesarma Vit-arm, var i själva verket en art som heter Lepidothelphusa cognetti. Ställer andra krav och dessutom rödlistad. Har upplyst Imazoo men de ändrar inte sin lista. Även Geosesarma spec Vampyr visar sig vara olika arter, vilket ställer till det när man beställer därifrån.
        Senast redigerad av BengtO; 12 September 2011, 14:56.

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          Ursprungligen postat av MrH
          de går ju att dra en värmekabel i bottensubstratet. på så vis så för man väl upp fuktigheten också?
          och då håller det ju temperaturen konstant också. blir väl lite väl klent om man bara kör med belysning eller?
          det beror ju på hur man har det hemma har man det lite svalare så skadar det ju inte med extra värme, men har man som jag, ett terrarium med värmelampa i samma rum så har jag redan 24 grader på dagen i rummet.

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Aha, OK! Det var bara att googla lite så hittade jag en massa trådar, bland annat på red bee där BengtO skriver en hel del om mandarin- och vampyrkrabbor.
            Så, jag river ut min vattendel och börjar om från början - "kill your darlings" brukar det ju heta så det är vad jag gör nu!
            Blir väl uppdateringar här och i min stugtråd!

            Bra, BengtO att du skrev en kommentar här - det triggade mig att faktiskt ta reda på lite mer hårdkokta fakta - Toppen!
            har du någon av dom länkarna? skulle gärna läsa lite mer själv

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av freddi36
              har du någon av dom länkarna? skulle gärna läsa lite mer själv
              Jag skall se om jag kan hitta dom igen - det var ett jädrans googlande ett tag. Men prova att googla "vampyrkrabba" så kommer redbee-trådarna högt upp!

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                just det! du ska ju ha vampyrer, jag ska ha mandariner därför sökte jag på mandarinkrabba och det gör ju stor skillnad när man googlar

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av freddi36
                  just det! du ska ju ha vampyrer, jag ska ha mandariner därför sökte jag på mandarinkrabba och det gör ju stor skillnad när man googlar
                  Jag kollade runt på båda - sen får vi ju se vad vi hittar i tyskland!

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    har funderat lite och jag kommer nog också ta bort min vattendel. bottenmatrialet (exo-terra plantation soil och coco husk) ska ju hålla fukt väldigt bra så det ska nog räcka.

                    hittade ett annat bottenmatrial från exo-terra. coco husk http://www.exo-terra.com/en/products/coco_husk.php
                    som är som "bark" fast av kokosfibrer istället.

                    exo-terras hemsida, mycket bra för där finns alla deras produkter http://www.exo-terra.com/en/

                    en cool sak som man kunde haft är en "fogger". en liten maskin som skapar dimma, dagg och molnliknande effekter

                    men om jag hade köpt en sån hade jag först och främst haft den i mitt stora terrarie för att simmulera morgondagg

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Halloj Boys and Girls! Jag har gjort en makeover i mitt krabbkar - men det blir så mycket bilder och filmer här så jag kör uppdateringarna i min stugtråd istället. Har ni lust att kolla utvecklingen på karet så kolla stugtråden;


                      Vi kan fortsätta att diskutera allmänt här ändå!

                      Kommentar

                      • Fredrik Metcalf
                        • January 2007
                        • 512

                        Du får länka in i stugtråden när du gör uppdateringar precis som du gjorde nu. Lätt att missa en uppdatering där med hastigheten den tråden håller. F.ö. Håller verkligen Slim-Line tätt så att du verkligen separerar landdelen från vattnet?
                        Fredrik Metcalf (MrLogic)
                        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Fredrik Metcalf
                          Du får länka in i stugtråden när du gör uppdateringar precis som du gjorde nu. Lätt att missa en uppdatering där med hastigheten den tråden håller. F.ö. Håller verkligen Slim-Line tätt så att du verkligen separerar landdelen från vattnet?
                          Kolla på bilderna - det är siliconat helt tätt runt slimlinen mot alla ytor.

                          Kommentar

                          • Fredrik Metcalf
                            • January 2007
                            • 512

                            Jo, men slimlinens knt är ju knappast "silikonvänlig", har mycket svårt att tro att det kommer sluta helt tätt, men å andra sidan kanske det inte gör något. Men kan nästa garantera dig, att efter ett litet tag kommer du inte ha soil, utan gegga, i landdelen. Om inte för att det läcker, så definitivt för att det skvätter. När du dessutom då har landdelen i ett odränerat 'hål' på det sättet så kommer du inte ha nån möjlighet att få bort vattnet ur materialet.

                            Men hur som helst, det ser snyggt ut iaf .

                            (Lite info till intresseklubben, jag har bytt namn från Mrlogic till mitt riktiga namn, om ni inte kände igen avataren.)
                            Fredrik Metcalf (MrLogic)
                            128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Fredrik Metcalf
                              Jo, men slimlinens knt är ju knappast "silikonvänlig", har mycket svårt att tro att det kommer sluta helt tätt, men å andra sidan kanske det inte gör något. Men kan nästa garantera dig, att efter ett litet tag kommer du inte ha soil, utan gegga, i landdelen. Om inte för att det läcker, så definitivt för att det skvätter. När du dessutom då har landdelen i ett odränerat 'hål' på det sättet så kommer du inte ha nån möjlighet att få bort vattnet ur materialet.

                              Men hur som helst, det ser snyggt ut iaf .

                              (Lite info till intresseklubben, jag har bytt namn från Mrlogic till mitt riktiga namn, om ni inte kände igen avataren.)
                              Nja, det återstår att se hur det blir med det, täthet, skvätt, gegga o.s.v.
                              Om man exempelvis har något leca-kulaktigt längst ner i landdelen ser jag inga direkta problem att sticka ner en tunn slang och eventuellt suga ur vatten som skulle samlas där - nej, det tror jag löser sig finfint!
                              Skit samma - jag kör på ändå, och som sagt, lägger uppdateringar i min tråd!
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 September 2011, 11:04.

                              Kommentar

                              • eriahl
                                • April 2004
                                • 5681

                                Skummat lite snabbt nu bara. Men har haft rätt bra med lecakulor i botten och jord ovanpå. Sen ett rakt hårt rör till något filter med en luftslang i om det blivit väl mycket vatten på fel sida. Vickat ner röret nästan till botten och sugit igång luftslangen som hävert.
                                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                                Kommentar

                                Arbetssätt...