Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av freddi36
    hur stora blir dessa krabbor? och hur stort kar behöver dom?
    ska jag va helt ärlig blev jag helt såld på dessa så (om det tillåts) jag ska kanske göra något liknande men kanske med landlevande eremiter?
    Dom blir väl runt 3-5 cm... tror jag! De kar vi såg dom i var ganska små - men något i storleksordningen (bottenarean då) 50-100 liter kan säkert vara bra. Det kar jag skall ha mina i är ett 112-liters vanligt akvarium.
    Nej, du får absolut inte börja med krabbor!!! Skojar bara - klart du skall köra igång något liknande, ju fler vi är desto bättre!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 September 2011, 10:16.

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      haha
      jag har ett gammalt 54 liters i garaget kanske det skulle funka till typ 3 st? läste på en hemmsida att 40-60 cm var lagom i längd på karet.
      (jag bara spekulerar, vet absolut inte om jag kommer att göra det. det verkar ju som att dessa djur inte behöver timmtal av skötsel så kanske )

      morsan kommer väl tro jag är tokig om jag säger att jag vill ha ett kar till fast med krabbor

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av freddi36
        haha
        jag har ett gammalt 54 liters i garaget kanske det skulle funka till typ 3 st? läste på en hemmsida att 40-60 cm var lagom i längd på karet.
        (jag bara spekulerar, vet absolut inte om jag kommer att göra det. det verkar ju som att dessa djur inte behöver timmtal av skötsel så kanske )

        morsan kommer väl tro jag är tokig om jag säger att jag vill ha ett kar till fast med krabbor
        Jag tror att det blir hur bra som helst. Du kan ju helt enkelt bara starta upp med att planera och inreda karet, dona med mossor, pölar kanske någon typ av pumpsystem och se var du hamnar. Du behöver ju inte skaffa eremiterna eller krabborna direkt, utan bara mysa med att dona med karet. Det är själva uppbyggnaden och inredandet jag tycker är mest intressant och givande. Testa dina idéer bara, så ger sig resten senare. Det kan ju vara vackert att bara ha ett kar med lite sköna växter, mossor och ett gott ljus - och addera djuren senare!

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          ja absolut
          jag har ju allt, kar, lyse, korkbark , pinnar osv.
          sist jag var på zoogiganten (vår största affär här nere) så hade dom eremitkrabbor som levde på land. kanske 3-4cm. dom behövde också bara några pölar att svalka sig i.

          vi får se vart vi hamnar med det här ska helt klar söka vidare.

          Kommentar

          • Fredrik Metcalf
            • January 2007
            • 512

            Krabborna de har på Zoogiganten är Sesarma Bidens, vet inte om de beter sig på samma sätt som projekten här handlar om. Eller de kanske hade några andra när du var där?
            Fredrik Metcalf (MrLogic)
            128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              dom har iallafall haft eremitkrabbor med skal. vet inte om dom har kvar dom. ska jag va ärlig så såg jag bara "terariet" sist jag va där och antog att det var samma djur däri som sist jag kollade på dom. då hade dom eremiter, nu har dom kanske riktiga krabbor

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                Ursprungligen postat av MrLogic
                Krabborna de har på Zoogiganten är Sesarma Bidens, vet inte om de beter sig på samma sätt som projekten här handlar om. Eller de kanske hade några andra när du var där?
                Är helt klart släkt, inte bara för att dom är krabbor utan dom har vissa liknande drag.
                Problemet med denna är att den vill ha bräckt eller salt, speciellt larverna verkar behöva saltvatten, som amanoräkor.
                Med dessa som jag har, så behövs inget saltvatten, knappt vatten överhuvudtaget.
                Och nu är det ju en hona med småttingar på ryggen
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  hur stort kar har du Karro?

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    Jag vet inte

                    Det jag har just nu är nog lite för litet.
                    Men jag håller på med ett som är lite större, tror det ligger på 50 liter typ.
                    Ganska långsträckt och lågt, med krabborna så vill man, iaf jag, har stor bottenyta och lite höjd.
                    Visst klättrar dom och så, men dom är nog mer beroende av att gräva i sanden och leta mat där, än att klättra på höjden liksom.
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      OK - då börjar jag vräka på med bilder. Jag har börjat så smått att fixa pölen, eller den avdelning som kommer att bli pölen.
                      Jag vill ha den delen så att man kan filma krabborna när de är i vattnet, därför har jag valt att dela av karet med en bit av den nya Amazonas-slimlinen som jag har skurit lite ojämnt i botten och karvat ur fördjupningar i. Det är här, precis intill avdelaren som jag kommer att lägga singel, så att vattnet fritt kommer att kunna flyta in i pölen. Pumpskallen får med lätthet plats bakom den lucka av slimline som sitter monterad i karet och hamnar helt under vattenytan, och syns inte när man tittar in i karet.
                      Nu skall bara siliconet härda så skall det experimenteras med olika vattenflöden - mer bilder senare!
                      Fan, nu har det änna börjat!
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        kommer bli bra
                        gör det inget om krabborna kommer in till pumpen?

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          Yeah!! Max!! är du grym eller, det där ser ut att bli skitabra

                          Jag började också idag... men min silikon-fitt-kuk-spruta la ner... jag vet inte varför, men det kom inget silikon
                          Sånt blir jag så jävla irriterad på! fyfan!!

                          Ang om krabbor råkar ta sej in... jag tänkte göra en liten "bur" runt min lilla pumpskalle, tror nog att små krabbor kan fastna i filtret om dom kommer på villovägar.
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            häftigt projekt detta, gillar hela de här konceptet med att bygga upp landskapet å skapa miljön åt djuren. de är ju det som är de roliga.

                            angående korkbitarna som det talades om så brukar dom finnas hos djuraffärer som har lite mera inriktning på reptiler, vet att DM på vissa ställen här i dalarna har haft sådana bitar. men det går säkert att be affären plocka hem dom, dom är inte direkt ovanliga =)
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av freddi36
                              kommer bli bra
                              gör det inget om krabborna kommer in till pumpen?
                              Jo, det gör det - och därför kommer pumpen att ligga innesluten i ett litet nät från en slaktad håv - som sista försiktighetsåtgärd. Men, det kommer också att bli en liten "vall" av filtermedia innan vattnet sugs in i skallen!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av karrokaja
                                Yeah!! Max!! är du grym eller, det där ser ut att bli skitabra
                                Jag började också idag... men min silikon-fitt-kuk-spruta la ner... jag vet inte varför, men det kom inget silikon
                                Sånt blir jag så jävla irriterad på! fyfan!!
                                Ang om krabbor råkar ta sej in... jag tänkte göra en liten "bur" runt min lilla pumpskalle, tror nog att små krabbor kan fastna i filtret om dom kommer på villovägar.
                                Man skall trycka på tuben - då kommer det!
                                Aaahh, när det gäller såhär små mängder silicon så använder inte jag min silicon-fitt-kuk-spruta alls, den la jag silicon-fitt-kuk ner direkt och körde ett stenhårt silicon-fitt-kuk-sprut direkt ur tuben - på bit som skulle limmas och sedan smetade jag silicon-fitt-kuk-siliconet på grejerna, med silicon-fitt-kuk-fingrarna!
                                Och... inga småkrabbor kommer i närheten av pumpskallen - det kan jag garantera, vänta bara på fler bilder... längre fram, i S-F-K-tiden!
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 September 2011, 22:30.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...