Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #31
    Jag tror som karro att du kan köra mycket från akvarieinredningen, men även en hel del från Naturen. Jag kommer nog hellre att använda pinnar och grenar från naturen än en rot från akvarieaffären.
    Jag kan undra hur mossa från skogen skulle fungera i ett kar som är varmt och bara har en årstid...?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #32
      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Får jag fråga lite angående inredning här nu; är det vanlig sand som behövs? Man skapar någon lite pölaktig historia, eller hur? Är det vanliga "fisk"-pinnar man använder - alltså "mangrove" och liknande som bas för inredningen, och sedan klär man dessa med olika mossor?
      Har någon av er några tips på vilka mossor som kan passa i den här semitorra miljön?
      dom flesta akvatiska mossor av lite grövre struktur borde gå... typ javamossa och sånt som liknar denna.

      Krabborna gillar att gräva ner sej, speciellt honorna. så fin sand är nog bra att ha som botten, ett ganska tjockt lager.
      När jag hämtade mina så var det avancerade gångar utgrävda ur den delen som var torvfylld.
      ca 15 cm tjockt lager torv och dom hade grävt ända ner till bottenglaset.

      jag tror att mangrove av den hårda bastanta typen är bäst...
      trä i terrarium förmultnar ganska snabbt. snabbare än i akvarium, varför vet jag inte.
      jag fick med en massa koreksbark, den är härlig tycker jag
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #33
        Ursprungligen postat av ansjo
        Jag tror som karro att du kan köra mycket från akvarieinredningen, men även en hel del från Naturen. Jag kommer nog hellre att använda pinnar och grenar från naturen än en rot från akvarieaffären.
        Jag kan undra hur mossa från skogen skulle fungera i ett kar som är varmt och bara har en årstid...?
        Ja, pinnar och grenar från naturen är ju inga problem direkt - här finns ju plenty - och här dräller av "akvarieaffärspinnar" så det räcker och blir över! Nä nu måste jag ut på nätet för att kolla inredningar till krabbor - har ni något länktips?

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #34
          Ursprungligen postat av karrokaja
          dom flesta akvatiska mossor av lite grövre struktur borde gå... typ javamossa och sånt som liknar denna.

          Krabborna gillar att gräva ner sej, speciellt honorna. så fin sand är nog bra att ha som botten, ett ganska tjockt lager.
          När jag hämtade mina så var det avancerade gångar utgrävda ur den delen som var torvfylld.
          ca 15 cm tjockt lager torv och dom hade grävt ända ner till bottenglaset.



          jag tror att mangrove av den hårda bastanta typen är bäst...
          trä i terrarium förmultnar ganska snabbt. snabbare än i akvarium, varför vet jag inte.
          jag fick med en massa koreksbark, den är härlig tycker jag
          Aha - torv också... är detta något man köper? Olika delar av sand och torv med andra ord?

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #35
            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag tror som karro att du kan köra mycket från akvarieinredningen, men även en hel del från Naturen. Jag kommer nog hellre att använda pinnar och grenar från naturen än en rot från akvarieaffären.
            Jag kan undra hur mossa från skogen skulle fungera i ett kar som är varmt och bara har en årstid...?
            jag tycker nog också att pinnar och löv från naturen skulle bli läckert.
            akvarierötter blir så... ensidigt, kan man säga så
            hur läckert som helst med vackra krokiga grenar från stockholmska urskogarna

            stjärnmossan är jävligt snygg. dock är den väldigt lång... undra om man kan trimma ner den.
            den är praktisk på det viset att den kan torka ihop och lagras torrt väldigt, väldigt länge och sen när den blir blöt igen så tar det inte lång tid innan den är lysande grön!

            här flödar idéerna
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #36
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Aha - torv också... är detta något man köper? Olika delar av sand och torv med andra ord?
              terrarietorv?? finns det nåt sånt?
              inget måste tror jag, den måste man ju hålla efter så att den inte blir helt rutten och äcklig
              jag har nu lagt ett lager engelsk sjösten i olika storlekar och på detta har jag ett lager torv.
              men inte blanda ner torven i gruset.
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #37
                Ursprungligen postat av karrokaja
                terrarietorv?? finns det nåt sånt?
                inget måste tror jag, den måste man ju hålla efter så att den inte blir helt rutten och äcklig
                jag har nu lagt ett lager engelsk sjösten i olika storlekar och på detta har jag ett lager torv.
                men inte blanda ner torven i gruset.
                OK - jag skall kolla detta! En annan fråga är temperatur i karet - hur varmt vill de ha? Jag antar att det räcker med att blasta på med en lysrörsramp ovanpå?

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #38
                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  OK - jag skall kolla detta! En annan fråga är temperatur i karet - hur varmt vill de ha? Jag antar att det räcker med att blasta på med en lysrörsramp ovanpå?
                  20-28 grader.

                  fick denna av anders


                  detta är ju vampyrkrabba (dom som ni skaffar er) men mandariner och vampyrer verkar likna varandra rätt mkt så jag kopierar helt enkelt det jag läser om vampyrer (verkar finnas mer info om denna) och applicerar det på mandarinerna.
                  det borde funka tycker jag.
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #39
                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    20-28 grader.

                    fick denna av anders


                    detta är ju vampyrkrabba (dom som ni skaffar er) men mandariner och vampyrer verkar likna varandra rätt mkt så jag kopierar helt enkelt det jag läser om vampyrer (verkar finnas mer info om denna) och applicerar det på mandarinerna.
                    det borde funka tycker jag.
                    Thanx Man!

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #40
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Thanx Man!
                      nema problema woman!
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #41
                        Den här är lite intressant;

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #42
                          Tur att det är ett Aquaterrarium jag har...dela av burken på det viset är kanske inte fel, och köra filtrering på den "våta" delen...sladdar och annat som inte ska kunna ses kan man dra bakom Slimlinen.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #43
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Tur att det är ett Aquaterrarium jag har...dela av burken på det viset är kanske inte fel, och köra filtrering på den "våta" delen...sladdar och annat som inte ska kunna ses kan man dra bakom Slimlinen.
                            Jag har ett par goa idéer också... blir uppdateringar här och i min tråd senare!

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              #44
                              Härligt!
                              Tycker det är gött att man kan snacka såhär i tråden
                              Blir helt annan fart än i dom vanliga fiskprojekt-trådarna

                              bra med filmer på olika inredningar. nu fick jag en idé jag med
                              Men det måste knådas lite innan det händer och så krävs det lite större kar för det, men jag har ju "plenty"
                              (som Abbeylainen brukar säga)
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #45
                                Ursprungligen postat av karrokaja
                                Härligt!
                                Tycker det är gött att man kan snacka såhär i tråden
                                Blir helt annan fart än i dom vanliga fiskprojekt-trådarna

                                bra med filmer på olika inredningar. nu fick jag en idé jag med
                                Men det måste knådas lite innan det händer och så krävs det lite större kar för det, men jag har ju "plenty"
                                (som Abbeylainen brukar säga)
                                Visst är det gôtt att tjôta lite på det här sättet - det blir ju annat än de gamla vanliga tragglet... Jo, det måste knådas en aning på det här innan man kan sätta igång. Jag är inne på att faktiskt dela av en bit av karet och använda som "pöl", lägga en liten pumpskalle i vattnet och låta vattnet sippra ner på bakgrunden. Vattnet kan sedan åka ner i "soilen" och hela tiden hålla denna fuktig - för att sedan rinna, filtrerat och klart, tillbaka ner (under avdelaren) i pölen - ett litet kretslopp med andra ord!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...