Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    Hi everyone this is my new vivarium for my Growling Grass frog, Please Comment, Subscribe and ask any questions.

    här ser nu hur snyggt korkbark är

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      hmm ne nu blire till å skrapa rent det akvarium som står i garderoben, fruktansvärt sugen blev man ju på att göra något liknande.

      funderade på det där med liten pump som ni diskuterade tidigare, det finns ju vattenfall man akn köpa i affären å dom drivs ju av väldigt små pumpar. skulle inte en sådan fungera?
      eller blir dom kanske för klen om det ska fungera som filtrering också?
      nå ja ska minsann hugga igång ett projekt ja också.

      damn you people who makes me go project!!!
      nu måste ja ju skaffa större lägenhet igen!
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av freddi36
        det här var väldigt intressant : http://www.youtube.com/watch?v=iFB9H...eature=related
        kolla part 3,4 och 5 med
        Mmmm, japp, mycket intressant. Fränt att han bygger med sånt där skum. Det här med fuktiga landmiljöer - grodor o.s.v. börjar bli något man gärna skulle kunna tänka sig att pröva. Ja, för min del får det starta med krabborna i ett vanligt kar nu - men man blir ju sugen på det som visas på filmen!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av MrH
          hmm ne nu blire till å skrapa rent det akvarium som står i garderoben, fruktansvärt sugen blev man ju på att göra något liknande.

          funderade på det där med liten pump som ni diskuterade tidigare, det finns ju vattenfall man akn köpa i affären å dom drivs ju av väldigt små pumpar. skulle inte en sådan fungera?
          eller blir dom kanske för klen om det ska fungera som filtrering också?
          nå ja ska minsann hugga igång ett projekt ja också.

          damn you people who makes me go project!!!
          nu måste ja ju skaffa större lägenhet igen!
          Ett sånt där vattenfall går säkert bra att använda. Den pumpskallen jag kör i mitt kar är endast för att skapa ett vattenföde på bakgrunden (och en pytteliten bäckfåra), alltså ingen filtrering som sådan. Så, ös på bara!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av freddi36
            här ser nu hur snyggt korkbark är
            Vrålsnyggt!

            Kommentar

            • BengtO
              • May 2005
              • 216

              Har hållt vampyr och mandarinkrabbor under några år. Har dom i likadana terrarier som jag håller pilgiftsgrodor. Nån större vattendel kan vara snyggt men är inget måste. De är landlevande klarar sig med de dagliga "regnen". Äter, ömsar förökar sig på land. De är inga sociala varelser och blir det för trångt (vilket det blir) slåss dom rejält, vilket kan sluta illa. Svårt att äta utan klor. De är väldigt duktiga på att gräva och klättra. Så ett högt terrarie och förhållandevis tjockt bottensubstrat är bra för dom. Jag använder finkornigt barkkross eller barkmull. De gräver djupa, långa grottsytem med "nödutgångar". De äter det mesta och får olika granulat foder men är också aktiva jägare. Att mata med bananflugor (icke flygande) startar en väldig aktivitet där de jagar runt och flockar klorna fulla. Nykläckta krabbor är väldigt små men har förövrigt samma beteende som de vuxna. Gräver sig en grotta vars öppning blir större alltefter krabbar växer. En varning för att beställa dock. Det finns många olika Geosesarma på Imazoos lista. Flera av dessa som oftast enbart har handelsnamn tillhör inte ens släktet och inte deras krav och beteende. Inte ens vampyrkrabba är säkert. Har fått flera olika arter när jag beställt dessa.

              Kommentar

              • Fredrik Metcalf
                • January 2007
                • 512

                Ursprungligen postat av freddi36
                det här var väldigt intressant : http://www.youtube.com/watch?v=iFB9H...eature=related
                kolla part 3,4 och 5 med
                Jäklar! Nu blir det definitivt till att lägga 1000l-drömmen på hyllan ett tag och skaffa sig ett nytt kar för det här istället.

                Tror ni det är lättare att genomföra i ett terrarium istället? De största fördelarna med ett terrarium är att det är lättare att få helt tätt så det inte springer omkring krabbor på golvet, samt att det borde vara lättare att hålla rätt fuktighet. Nackdelen är ju så klart att man inte får samma möjligheter med vattendelen, men bara man har nån decimeter att jobba med så borde inte det vara ett problem.
                Fredrik Metcalf (MrLogic)
                128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                Kommentar

                • Fredrik Metcalf
                  • January 2007
                  • 512

                  BengtO: Sjysst med ett inlägg från nån som kan något! Hoppas du kommer följa tråden och putta oss på rätt väg när vi håller på att göra nåt stort misstag.
                  Fredrik Metcalf (MrLogic)
                  128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Mycket bra info där BengtO!
                    Skulle du avråda att göra en sådan pöl som jag har arrangerat i mitt kar (finns några bilder och filmer här i tråden tidigare) - och istället satsa på att fylla karet med en substratmiljö som de kan gräva runt i och modifiera själva?
                    Så som jag (helt okunnigt) fixat det nu innebär ju att det blir väldigt fuktigt - eller rent av blött i bottensubstratet - det är kanske bättre att skippa detta med vatten som rinner - i alla fall i ett sådant här krabbkar?
                    Fler frågor; Skall jag basera substratet med barkkross istället för sand (vi har ju snackat om sand en hel del här)?
                    Att ha en "fancy" vattendel är bara en idé som jag i all amatörmässighet spånade på - kanske bättre att fylla hela bottenytan med ett substrat de kan gräva och dona i istället?
                    Det räcker med andra ord att ställa dit någon form av behållare i karet - en "pöl" av något slag, och sedan försöka se till att karet har en någorlunda hög fuktighet.
                    Funderar jag i rätt banor här?

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Aha, OK! Det var bara att googla lite så hittade jag en massa trådar, bland annat på red bee där BengtO skriver en hel del om mandarin- och vampyrkrabbor.
                      Så, jag river ut min vattendel och börjar om från början - "kill your darlings" brukar det ju heta så det är vad jag gör nu!
                      Blir väl uppdateringar här och i min stugtråd!

                      Bra, BengtO att du skrev en kommentar här - det triggade mig att faktiskt ta reda på lite mer hårdkokta fakta - Toppen!

                      Kommentar

                      • BengtO
                        • May 2005
                        • 216

                        I de terrarier som jag har en vattendel i (även för grodor) har jag en upphöjd botten som lutar svagt framåt till en liten "ränna" i framkant. Där har jag ett breddavlopp med avrinning. Vattendjupet är ca 2 cm. På detta sätt blir det aldrig något vatten stående i botten. I övriga terrarier (de flesta) har jag under barken några cm av små lecakulor och en genomförning för avrinning som är endast ett par mm hög.
                        Lite tveksam till sand men har inte provat. Däremot de nyare bottenmaterialen typ aquaclay håller ihop och fungerar bra.
                        Om ni monterar en del bromelior på olika nivåer i era terrariet så får ni "naturliga" vatten behållare där krabborna gillar att hålla revir i. Desutom mkt dekorativa växter.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          OK! Tack skall du ha BengtO! Det blir att fundera i nya banor här nu märker jag - ett nytt tänk med andra ord!
                          Jättebra!

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            Ursprungligen postat av MrLogic
                            Jäklar! Nu blir det definitivt till att lägga 1000l-drömmen på hyllan ett tag och skaffa sig ett nytt kar för det här istället.

                            Tror ni det är lättare att genomföra i ett terrarium istället? De största fördelarna med ett terrarium är att det är lättare att få helt tätt så det inte springer omkring krabbor på golvet, samt att det borde vara lättare att hålla rätt fuktighet. Nackdelen är ju så klart att man inte får samma möjligheter med vattendelen, men bara man har nån decimeter att jobba med så borde inte det vara ett problem.

                            funderade faktiskt på om det inte skulle vara lättare med ett terrarium.
                            och att modifiera det så att det går att ha vatten är ju inga problem, om ventilationen sitter högt upp så är det ju bara framkanten som måste fixas, den biten som skjutglasen står på, gör man den 20cm hög så finns det ju gott om utrymme att göra vattendelar i akvariet, eller göra en myr/mossa/träsk eller vad man ska kalla det. plus att de är antagligen enklare att komma åt och greja om man kan öppna framifrån istället för ovanifrån, och om nu krabborna gillar att klättra så kan man ju utnyttja hela bakre väggen att göra nån form av bergsvägg på som är klättervänlig. för ett terrarium är ju ganska rymningssäkert så länge skjutglasen sluter tätt med varandra så att säga.
                            tror faktiskt jag har ett sådant terrarium stående hos min Far. ska ner det i kika å ta en bild så ser man ju ganska tydligt hur man kan göra.

                            fantastiskt vilken härlig tråd det här blev
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              ja nu fick man mycket att tänka på. vet inte om jag skippar min vattendel dock, gör den nog bara mindre eller så. får helt enkelt se vad som får plats osv när det är dax

                              Kommentar

                              • Fredrik Metcalf
                                • January 2007
                                • 512

                                Behöver man värmelampa eller matta? Tittar på blocket, och det följer alltid med en massa sånt när terrarier säljes. Synd att man letar efter så specifika mått. Vill ha ett som är ca 120 långt, och gärna runt 100 högt.

                                Kan inte hitta nån specifik guide, men det har väl med att göra att det finns så många olika krabbor. Hade gärna haft orkidéer, men det är nog lite fel miljö. Hittade en ganska häftig bild, http://www.frognet.org/gallery/BillZ/033_G, och det hade varit kul att göra en variant på det, fast med krabbor.
                                Fredrik Metcalf (MrLogic)
                                128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                                Kommentar

                                Arbetssätt...