Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • karrokaja
    svarade
    Lite bilder...

    Pratade om en salamander förut.
    Den har blivit mat så nu behöver jag inte mata på ett par veckor
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1130498.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,6 KB
ID: 2136914
    Sen är det massa mossor som sträcker sej åt olika håll, fast mest uppåt.
    Såklart inte en enda krabba syns

    Klicka på bilden för större version

Namn: P1130483.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,8 KB
ID: 2136908Klicka på bilden för större version

Namn: P1130484.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,0 KB
ID: 2136909Klicka på bilden för större version

Namn: P1130485.jpg
Visningar: 1
Storlek: 48,3 KB
ID: 2136910Klicka på bilden för större version

Namn: P1130486.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,4 KB
ID: 2136911Klicka på bilden för större version

Namn: P1130487.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,5 KB
ID: 2136912Klicka på bilden för större version

Namn: P1130490.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,2 KB
ID: 2136913

    Så jag tog en bild på den snyggaste
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1130499.jpg
Visningar: 1
Storlek: 236,7 KB
ID: 2136915

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    En bit på ca 2x2 cm kanske, och den får ligga ett par dagar så brukar det mesta vara borta. Det verkar som de inte tvekar på att ta maten då jag personligen helst vill slänga den...
    Det är inte så mycket att ta bilder på, jag ska göra iordning terrariet efter resan tänkte jag. Nu är där bara barkmull, mossa och lite krukväxter...

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Här är det precis tvärtom, jag matar med min räkmix som funkar klockrent, de vet var de ska hämta maten som de sedan tar med till sin grotta. En höjdare var när jag släppte ner en skalbagge till dem, den blev inte långlivad....
    Hur stor nypa räkmix lägger du i? Fan, jag tycker man får hålla på att plocka bort mat varje dag (trots att jag lägger i väldigt lite).

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Anders, kan vi inte få se lite bilder på ditt "krabbkar"?
    (eller har du lagt upp några men jag har missat det ?)

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    mina pengar har varit otroligt slut så får hoppas att jag kan komma igång snart!
    ska beställa "soil" och sånt i nästa vecka tror jag, ska på tropikmässan i övermorgon så får se vad dom har där. kanske lite växter och korkbark.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Här är det precis tvärtom, jag matar med min räkmix som funkar klockrent, de vet var de ska hämta maten som de sedan tar med till sin grotta. En höjdare var när jag släppte ner en skalbagge till dem, den blev inte långlivad....

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av karrokaja
    jag matar med en knivsudd av "morteldamm"
    strör över hela karet... en speciellt matplats (som jag hade hoppats på) verkar dom inte vänja sej vid.
    Sen flyger där en massa bananflugor, som går mer än dom flyger, som krabborna sätter klorna
    (och en salamander som delar paradiset med krabbsen)

    tycker det är skönt att det går långsamt...
    Fördelen med detta, jämfört med akvarium, är att det ser snyggt ut typ hela tiden,
    ett akvarium kan se lite stelt o naket ut i början, när det inte gonat in sej.
    Men dessa små mosskullar ser lika mysigt ut som Fylke, fattas bara små hobbits
    Japp, jag håller med dig!
    Jag har också märkt att en speciell matplats inte är någon direkt hit. Jag har vid några tillfällen "strösslat" morteldamm och det är nog en bra strategi.

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Karro!
    Mina är ganska skygga! Vampyrerna ser jag inte till så ofta men däremot så är Red Devilkrabborna ganska synliga. Jag har också upplevt att de äter "lite" och jag får ofta ta bort mat som jag lagt för mycket av - så nu lägger jag endast i pyttesmå doser av lite riven morot, fiskmat o.dyl. De vampyrkrabblingar som jag fick med mig i en av burkarna - kan ha varit 10-15 stycken - ser jag ytterst sällan och de är pyttesmå, men de lever och tycks trivas (tror jag). Mossorna som jag plockade ute växer på - sträcker sig uppåt precis som du beskriver. Och den ena orkidéen som jag satte ner har en fin blomranka just nu.
    Det här är verkligen ett projekt som "tar tid", man får liksom bara låta det puttra på!
    jag matar med en knivsudd av "morteldamm"
    strör över hela karet... en speciellt matplats (som jag hade hoppats på) verkar dom inte vänja sej vid.
    Sen flyger där en massa bananflugor, som går mer än dom flyger, som krabborna sätter klorna
    (och en salamander som delar paradiset med krabbsen)

    tycker det är skönt att det går långsamt...
    Fördelen med detta, jämfört med akvarium, är att det ser snyggt ut typ hela tiden,
    ett akvarium kan se lite stelt o naket ut i början, när det inte gonat in sej.
    Men dessa små mosskullar ser lika mysigt ut som Fylke, fattas bara små hobbits

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Jag har förstått att runt tre år tar det för ett Akvaterrarium att nå sin höjdpunkt, så lite längre än vad det tar för ett växtkar. För min del så har det stått rätt still, första upplägget med pump funkade inte, pumpen var för stark för vattenmängden. Så fick gräva upp allt och har nu skaffat en svagare pump, ska få igång det i veckan. På lördag är det Tropikmässa i Malmö, ska se om jag får tag på lite roliga tropiska växter där. Bilder kommer upp efter helgen.

    Kan ni inte slänga upp lite bilder på era mossor som växt sig upp upp mot ljuset?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av karrokaja

    Hur går för resten av krabbgänget???

    Halloj Karro!
    Mina är ganska skygga! Vampyrerna ser jag inte till så ofta men däremot så är Red Devilkrabborna ganska synliga. Jag har också upplevt att de äter "lite" och jag får ofta ta bort mat som jag lagt för mycket av - så nu lägger jag endast i pyttesmå doser av lite riven morot, fiskmat o.dyl. De vampyrkrabblingar som jag fick med mig i en av burkarna - kan ha varit 10-15 stycken - ser jag ytterst sällan och de är pyttesmå, men de lever och tycks trivas (tror jag). Mossorna som jag plockade ute växer på - sträcker sig uppåt precis som du beskriver. Och den ena orkidéen som jag satte ner har en fin blomranka just nu.
    Det här är verkligen ett projekt som "tar tid", man får liksom bara låta det puttra på!

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Najsiga mossor!

    Var också och plockade för nån månad sen!
    Dessa har sträckt sej mot ljuset, upp, upp och UPP!
    Ganska coolt faktiskt

    Vår hund käkade upp yngelmaten, så nu "mortlar" jag vanligt flingfoder, så att småkrabborna får i sej nånting.
    Dom yrar runt i hela lilla karet och smaskar i sej, men dom är fortfarande små som tändstickshuvuden.

    När jag fick krabborna så var det 2 honor med rom.
    Den större honan fick ungar rätt fort (kanske 2 veckor efter att jag fick dom)
    Hon har för övrigt ömsat.
    Trodde skalet skulle vara vitt - spökliknande,
    men det hade samma färg som krabban, var tvungen att leta upp henne, ville inte hitta henne död liksom.
    Den andra (lite mindre, har inte färgat ut än) bär fortfarande på sina rom:O
    Vet inte riktigt hur länge dom gör detta - nån som vet?? (Anders vet allt)

    Matade även med zophobaslarver men dom största larverna kryper än.
    Verkar som att krabborna inte ens vill försöka att äta dom.
    Nästa gång jag köper så ska jag garanterat ta tunna (mjölmasktunna) och ljusa (nästan vita, nyömsade)
    Det blir nog lite lättare för dom.
    Dessutom ligger dom stora larverna och blir dåliga, krabborna äter inte så mkt inom loppet av 3 dagar.
    (då larverna blir dåliga, mögliga i mitt kar)

    En liten update

    Hur går för resten av krabbgänget???

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 215,5 KB
ID: 2136616Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 204,6 KB
ID: 2136617Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 011.jpg
Visningar: 1
Storlek: 214,3 KB
ID: 2136618Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 014.jpg
Visningar: 1
Storlek: 287,7 KB
ID: 2136619Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 016.jpg
Visningar: 1
Storlek: 247,3 KB
ID: 2136620Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 017.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,8 KB
ID: 2136621Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 019.jpg
Visningar: 1
Storlek: 220,7 KB
ID: 2136622Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 021.jpg
Visningar: 1
Storlek: 256,9 KB
ID: 2136623Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 023.jpg
Visningar: 1
Storlek: 264,1 KB
ID: 2136624

    rätt snygga mossor
    tror inte jag kan ha i allt. jag har iallafall inte brist på mossa

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    har varit och hämtat lite skogsmossa i skogen idag
    jädrar vilka snygga mossor det fanns! tar några bilder senare

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Jaha, det här gick ju inte så bra

    Har haft en så himla klar bild av hur det ska se ut i terrariet, och när jag väl köpt det jag ska ha och haft i allt, så visar det sig att vattnet inte flödar tillbaks till pumpen tillräckligt snabbt för att den inte ska börja dra luft. Det blir till att gräva upp allt, blöt torv, rensa myggnätet som använts för att inte torven ska falla ner i dräneringen som består av biobollar, och tänka om. Men först och främst en bild av vad jag hade hoppats skulle fungera.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01053.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,4 KB
ID: 2136269

    Det jag tror jag behöver gör är helt enkelt att höja hela bottnen för att få det mer dränering, samt att koppla filtrests insug till ett bottenfilter.

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Det låter om mycket jobb för liten förtjänst i pengar, ska du ändå bygga är det väl lika bra att beställa glas som är i rätt storlek.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...