Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • freddi36
    svarade
    hur går det med ditt terrarium Fredrik? börjat växa något i mossmeten?

    har en fråga om EphiWeb: om man köper grenar i EW hur fäster man dom på EW plattorna sen? hade tänkt köra med plattor på baksidan + en kortsida. sen några grenar ner från det men jag vill att dom ska sitta fast bra så att dom håller lite tyngd från växter och djur.

    Lämna en kommentar:


  • ORANGE88
    svarade
    vi vet inte vad det är för temp i luften tyvärr... men det är nog inte varmare än vad det är i de jag sett här i denna tråden, ni verkar ha väldigt hög fuktighet i luften dock, det kanske är det dem saknar?

    joda vi har låtit maten ligga kvar längre än så utan resultat. vi vet att de är djur som gillar att gömma sig, men det har blivit värre och värre, förrut brukade vi åtmistone kunna se en som var ute och utforskade lite då och då.

    korkbitar? är det inte bättre med flytväxter isåfall?
    Senast redigerad av ORANGE88; 11 December 2011, 16:51.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    dom är ganska tillbakadragna djur. inga som springer omkring så det är nog bara normalt att dom är skygga.
    testa att låta maten ligga kvar en längre tid över natten eller så.
    testa att lägga maten undangömmt, så dom inte kan bli sedda när dom äter.

    lägg i några korkbitar som dom kan gömma sig under och få skugga om det nu skulle vara för varmt. vad är tempen på landdelen?

    Lämna en kommentar:


  • ORANGE88
    svarade
    hej allihopa!
    skriver här i denna tråden för att vi blivit mer eller mindre hänvisade hit efter att vi skapat en egen tråd för några veckor sedan. har läst väldigt mycket av det ni har skrivit och kollat mycket på era bilder, men det överensstämmer inte alls med den info vi fick när vi köpte krabborna.
    vi hade från början tre stycken Geosesarma sp. , (är det samma som mandarin?) . märkte dock tidigare idag att en av dem dött vilket var väldigt förvånande, för våra vattenvärden är helt perfekta och en av dem har till och med lyckats ömsa skal!
    vi har ett stort akvarium på 180 liter, med en tredjedels vatten (24 grader) och resten land och två växter som båda mår bra, men vi har inte alls någon jord utan stenar och sandstrand. Då krabborna nästan alltid har hållt sig i skuggan och i vattnet så har vi själva lyckas lista ut att det förmodligen är för varmt i luften, att ljusrören är för starka. så vi har försökt skapa mer skuggiga platser sedan dess och funderar på att skaffa rikiga rötter/mossa men kan inte riktigt få det att passa in i vår nuvarande miljö.

    Vi vet inte riktigt om våra är av samma art som era men det känns nästan som om att vi har fått fel info om hur de vill ha det tidigare. alla säger att krabbor är allätare men det äter ingenting av det vi lägger ner till dem. Vi vet inte om vår ena krabba dog av svält eller av skada eller nånting annat. Vi har ibland låtit mat ligga kvar ett tag, mest för att ge dem en chans att äta nåt. Vi har hört att vattnet kan förgiftas av övergödning men då hade väl värderna inte varit så tip-top som våra remsor visar?

    vi vill verkligen inte att de två sista krabborna ska gå samma öde till mötes :-( men vi blir oroliga då vi knappt ser dem. skulle behöva tips på hur man kan ta reda på vad som är fel i detta läget. ha lysrören på mindre timmar om dynget? sänka vattennivån? ändra klimatet helt? de gillar ju inte förändring och vi blev avrådda från att ändra för mycket i omgivningen... det borde väl gå att ha krabbor utan sumpmark?
    Senast redigerad av ORANGE88; 10 December 2011, 18:43.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    mitt projekt har aksellererat bra mycket nu. tror jag ska köpa ett nytt riktigt terrarium "Exo-Terra 45*45*60" eller bygga ett eget
    det blir "rödögda lövgrodor" eller "guldstänkt daggeckos" Phelsuma Laticauda som jag ska bo där

    ska starta en ny tråd om detta projekt senare för jag tycker det är för OT för denna tråden.

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Grodor som klättrar bland löven, lövgroda kanske? Har förstått att de kan vara lite tråkiga/stillasittande, och sen vet jag inte om ditt är för lågt för dem, men skulle kunna vara ett alternativ.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Först vill jag bara säga, Fredrik, att det var jäkeln vad snyggt och fint du har ordnat i "burken". Jag har inte varit inne i tråden på ett tag, men, åter igen, jösses vad fint det blir! Toppen!
    Dina grejer här skall jag kolla in noga om/när det blir grodor framöver - något jag är jätteugen på, men inte riktigt har inplanerat i nuläget.

    I mitt krabbkar har det ömsats skal och där är ett ganska bra gäng med vampyrkrabblingar nu. Mossorna växer och Orkidéerna blommar!
    kul med småttingar!
    du har inte märkt något alls av mögel? jag fick det efter 3 dagar så jag fick köpa en fläkt.

    Ursprungligen postat av Fredrik Metcalf
    Tackar för komplimangen, men burken är inte specifik för grodor, hela inredningen är med samma temp och luftfuktighet som det ska var för krabborna. Tempen måste jag dock arbeta med, den går mellan 21 på natten och 27-28 på dagen.
    det gör inget om tempen sjunker på natten. bara naturligt. dock kanske lite lågt i ditt fall..
    om du har 28 på dagen och 24 på natten blir det nog perfekt!

    ska också säga att tankarna på att skaffa tomatgrodor har försvunnit pga att dom gillar att gräva och kommer då gräva upp växterna.
    ska nog istället skaffa någon groda som lever högre upp, bland löven.
    så nu blir det till att ominreda så det blir mer "klättervänligt"
    Senast redigerad av freddi36; 25 November 2011, 16:31.

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Tackar för komplimangen, men burken är inte specifik för grodor, hela inredningen är med samma temp och luftfuktighet som det ska var för krabborna. Tempen måste jag dock arbeta med, den går mellan 21 på natten och 27-28 på dagen.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Fredrik Metcalf
    Hur går det för er andra? Har varit lite mycket Freddie och jag som skrivit, och vi har ju gett upp krabborna. Skulle vara kul att se hur det går för er som faktiskt redan har krabbor.
    Först vill jag bara säga, Fredrik, att det var jäkeln vad snyggt och fint du har ordnat i "burken". Jag har inte varit inne i tråden på ett tag, men, åter igen, jösses vad fint det blir! Toppen!
    Dina grejer här skall jag kolla in noga om/när det blir grodor framöver - något jag är jätteugen på, men inte riktigt har inplanerat i nuläget.

    I mitt krabbkar har det ömsats skal och där är ett ganska bra gäng med vampyrkrabblingar nu. Mossorna växer och Orkidéerna blommar!

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Hur går det för er andra? Har varit lite mycket Freddie och jag som skrivit, och vi har ju gett upp krabborna. Skulle vara kul att se hur det går för er som faktiskt redan har krabbor.

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Mossblandningen är från Dusk och växer som på bilden nedan. Det är en blandning av olika torkade mossor som sätter fart när de får ljus och vatten.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 3373774936_ced087ae63_b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 228,1 KB
ID: 2137354

    Vattnen rinner i en barkbit och inte på kork, kanske så att något rinner igenom, men inget som märks av. Se inlägg 182 för bild på barkbiten.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    snyggt!
    vad är det för "mossblandning"? växer det ut mossa ur smeten sen?
    hur går det med att ha vattnet rinnande på korken? rinner det inte igenom?


    fick upp min fläkt idag. kör den på en mobilladdare på 5V. den är nästan helt tyst. tror inte den hörs mer än en 11-12 db

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01076.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,2 KB
ID: 2137312
    Lite mer EpiWeb. Men en enkel liten sträng lindad runt EpiWebben som är runt slangen blev den transformerad till en lian. Där är även nu en hel del växter i som även de är köpta från Dusk.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01077.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,1 KB
ID: 2137313
    Var hos en blomsterhandlare och köpte en Orkidé och en Bromelia.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01078.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,8 KB
ID: 2137314
    Bromelian.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01079.jpg
Visningar: 1
Storlek: 148,9 KB
ID: 2137315
    Orkidén.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01080.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,0 KB
ID: 2137316
    Bild på fläkten för intresseklubben.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01081.jpg
Visningar: 1
Storlek: 244,5 KB
ID: 2137317
    Nu har även mossblandningen smetats på.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01085.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,6 KB
ID: 2137319
    Första gången jag fått undan tekniken ordentligt. Till höger sitter kompressorn till regnsystemet som ska fixas färdigt idag (om jag får tid till det).

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01084.jpg
Visningar: 2
Storlek: 175,1 KB
ID: 2137318
    Helbild på terrariet, synd bara att jag inte tog undan borrsatsen innan, men men, det kommer fler bilder.

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Det har nu börjat dyka upp lite skott som jag inte har någon aning om vad det är för något, måste följt med från mossan. Ska bli spännande att se vad det blir av det. Håller även tummarna för att leveransen från Dusk dyker ner imorgon, och PWSS skulle tydligen skicka lysrören imorgon, de fick rören från leverantören idag.

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Mossor som sträcker sig uppåt och en orkidé som blommar (sorry för kondensen på rutan - men man kan kanske ana hur det ser ut?).
    Om du fortfarande har problem med kondens kanske du också skulle fundera på fläkt, ska tydligen göra susen att blåsa runt luften lite.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...