Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Ormbunken du har längst till vänster och höger är riktigt snygg, fick du tag på den på mässan?

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Riktigt snyggt, har du någon värmare i eller blir det så varmt av sig själv? Jag har fortfarande bara ett lysrör, men det är tre till på väg från PWSS, hopas jag får upp tempen några grader då, ligger nu runt 22º dagtid. Annars får jag nog installera en värmelampa med temperaturkontroller.

    PS. Paraplyaralia blir flera meter hög, du kommer få hålla efter den ordentligt, fast det kanske det är värt, för snygg är den.

    Lämna en kommentar:


  • ToveTott
    svarade
    Ser riktigt snyggt ut!! "paraplyväxterna" heter paraplyaralia

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,3 KB
ID: 2137120Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,1 KB
ID: 2137121
    några mindre bra bilder på hur det ser ut. lite kondens på glaset för jag sprayade för någon timme sedan.
    paraplyväxterna ser fortfarande lite hängiga ut men bättre än igår.
    tempen ligger på 25 dagtid och 23 natt. hydrometern visar 80-90% luftfuktighet.
    jag tror att grenen som går upp mot glaset ska bytas ut mot några mindre "lianer" och så ska det in en vattenskål där någonstans också.

    vilket djur som ska bo där bestämmt. det blir 1 eller 2 tomatgrodor.

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Växterna fortfarande hängiga?

    Väntar med längtan på nästa lön då lite EpiWeb-lianer och -grenar samt mossmix ska införskaffas. Ska även se till att fixa fläkt innan det börjar mögla.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    så, då var nästan alla växter planterade. alla utom den köttätande växten och några mindre orkidéér. den stora orkidén fick inte plats så jag byte den mot en paraplyväxt (?) med mamma.

    bilder kommer imorgon när växterna har blivit lite mer uppåt. nu är dom ganska hängiga.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    vi får se vilka djur det blir. är ju inte riktigt där ännu.

    nu har jag blandat ett paket plantatinssoil. ren magi! du lägger i ett paket som max rymmer 0,75 liter + 3 liter vatten. sen får du 8,5 liter jord! riktigt coolt när "tegelstenen" av komprimerad jord börjar suga åt sig vattnet och bli större och större och större..

    nu ska jag gå och börja inreda. grus som därnering och jord och växter ska i och plateras idag

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av Fredrik Metcalf
    Vart hittar man det? Ebay? Hjälper det mot långsamtväxande mossa?
    T-ålamod har ju nåt med tid att göra... jag brukar buda på gamla trasiga klockor och göra smycken av dom.
    Där behöver man också T-ålamod, typ när limmet ska torka, eller när man inte hittar den där perfekta, mikroskopiska skruven.

    Klockorna kostar mellan 1-500kr så det är väl där nånstans T-ålamod ligger på också

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Vart hittar man det? Ebay? Hjälper det mot långsamtväxande mossa?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Det finns en liten grej som börjar på T och slutar på ålamod!

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Jäkla vad sakta det växer, jag vill ha mossa överallt nu!

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Säg inte ordet "pillgift" framför groda...
    juste ja... Mkt bra! bara groda helt enkellt, mkt färgglad och mkt liten, vacker och söt... INTE giftig

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Säg inte ordet "pillgift" framför groda...

    Lämna en kommentar:


  • källebacken
    svarade
    Ursprungligen postat av karrokaja
    du måste vara taktisk!
    Gå in på alla djurforum du kan hitta! Och fråga om detta med pelgiftsgordans giftighet i fångenskap...
    Sortera ut dom svaren du vill ha och visa för henne.
    Ladda sedan hem vackra bilder på pilgiftsgrodor, hur söta dom är osv...
    Sen ska du dra på fett mkt, säg att just den sorten som du vill ha är utrotningshotad, att den bara finns på ett ställe i det asiatiska bergen, eller nåt. Och att om skaffar dej ett par, så bidrar du till att en djurart inte kommer att utrotas

    jag har hållit på så med min morsa.
    Men du måste vara övertygande!

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    lite svårt att slänga ut morsan
    Du måste vara taktisk!
    Gå in på ALLA djurforum du kan hitta! och fråga om detta med pelgiftsgordans giftighet i fångenskap...
    Sortera ut dom svaren du vill ha och visa för henne.
    Ladda sedan hem vackra bilder på pilgiftsgrodor, hur söta dom är osv...
    Sen ska du dra på fett mkt, säg att just den sorten som du vill ha är utrotningshotad, att den bara finns på ett ställe i det asiatiska bergen, eller nåt. och att om skaffar dej ett par, så bidrar du till att en djurart inte kommer att utrotas

    Jag har hållit på så med min morsa.
    Men du måste vara övertygande!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...