Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Yup

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Ursprungligen postat av MrH
    byt regering?

    annars har ja tyvärr inga fler tipps
    lite svårt att slänga ut morsan

    Ursprungligen postat av Fredrik Metcalf
    Jag dränerade mitt med biobollar underst, ett lager med skiffer för att få det platt, sedan myggnät för att inte torven skulle falla ner. Och efter det kom jag, mitt dumma nöt, på att jag hade ju bara kunnat ta vanliga golvplattor i plast som man har till balkongen/uteplatsen. Men iaf, dränering är bra, tror jag.
    då borde lecakulor eller akvariegrus (4-6mm) funka bra? jag har ju inte så mycket höjd att bygga på så biobollar blir nog lite högt. plattorna du menar är dom där gröna eller blåa med ett mönster i va? såna som man klickar ihop.

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    jaha, så gick det med pilgiften regeringen här hemma tänker inte släppa in någon pilgiftsgroda i detta huset trots övertygande argument om att dom inte är giftiga i fångenskap.

    så, ny fråga. finns det några andra grodor i samma storlek som kan passa i mitt kar?

    tänkte att jag kanske kunde få i lite jord ikväll. ska man dränera med typ grus underst??
    Jag dränerade mitt med biobollar underst, ett lager med skiffer för att få det platt, sedan myggnät för att inte torven skulle falla ner. Och efter det kom jag, mitt dumma nöt, på att jag hade ju bara kunnat ta vanliga golvplattor i plast som man har till balkongen/uteplatsen. Men iaf, dränering är bra, tror jag.

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    byt regering?

    annars har ja tyvärr inga fler tipps

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    jaha, så gick det med pilgiften regeringen här hemma tänker inte släppa in någon pilgiftsgroda i detta huset trots övertygande argument om att dom inte är giftiga i fångenskap.

    så, ny fråga. finns det några andra grodor i samma storlek som kan passa i mitt kar?

    tänkte att jag kanske kunde få i lite jord ikväll. ska man dränera med typ grus underst??

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    är dom dödligt giftiga? har läst att i fångenskap förlorar dom sitt gift.
    Det är väl maten dom äter i det vilda som får giftet av?
    Så i fångenskap matar man dom med annan mat vilket genererar ogiftiga grodor.

    Samma som den japanska delikatessen Fugu, i det vilda är den giftig pga en speciell föda, i fångenskap kan man mata den med annat som gör den ogiftig.
    Dock så är den ogiftiga varianten inte så poppis, man vill ju ha lite spänning när man käkar den - det är ju halva grejen.
    Spänning som: Jag kan dö inom loppet av en halvtimme och det kommer göra ont som fan

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    bakgrunden sitter på plats sen i gårkväll. satte dit den med några bitar dubbelhäftande tejp.

    pilgift har jag funderat på men jag vet inte..

    @BengtO, du kan nog en del så jag har några frågor.
    är grodorna svåra att sköta?
    vilka är bra sorter för nybörjaren? så jag kan börja läsa någonstans.
    något speciellt man ska tänka på?
    är dom dödligt giftiga? har läst att i fångenskap förlorar dom sitt gift.

    Lämna en kommentar:


  • BengtO
    svarade
    Är inte så flitig med att fotografera numera. Har ett gammalt zoonenkonto där jag heter giftgrodan, finns lite grodbilder. Annars kan jag rekommendera pilgift.se

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    25 st!!! Att det tar 20 år är ju bra att veta, hade fått för mig att det med den här fukten bara handlade om några få år. Ska själv få igång med ordentligt med växtlighet innan jag köper några grodor, kanske blir nån gång i januari om det sätter fart.

    @BengtO: Kan inte du lägga upp några bilder på dina grodburkar? Eller kanske länka till nåt forum där du redan har det.

    Lämna en kommentar:


  • BengtO
    svarade
    Ska du ha pilgiftsgrodor i ditt terrarie tycker jag inte att du ska limma fast bakgrunden, utan bara luta den mot bakrutan. Grodorna gillar att kunna gömma sig och blir faktiskt mer oskygga om det finns bra med gömställen. Använder själv den metoden i mina + 25 st grodterrarier. Och,,,, det tar väldigt lång tid för korkbark att förmultna. Vi pratar minst 20 år.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    BTW, tror ni jag kan fästa bakgrunden med dubbelhäftande tejp? den är riktigt stark.
    bakgrunden ska ju inte va under vatten så det borde väl funka? min BTN slimline i mitt stora terrarium har jag fäst med den tejpen.
    om jag vill ta ut bakgrunden någon gång så blir det ju enklare med tejp än sillicon.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    ja orkidén är lite stor. får inte hela plats så får den stora vara ute i rummet och dom små plantorna vara i terrariet.
    tror det tar rätt lång tid innan bakgrunden multnar. många andra har det ju i terrarium och som bakgrund.

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Ser snyggt ut. Om jag får komma med lite synpunkter så ser orkidén väldigt stor ut, terrariet kan inte vara öppet om du ska ha krabbor i, sen så är nackdelen med en korkbakgrund att den förmultnar med tiden, vilket är väldigt synd då du förmodligen får riva ut den då den är som snyggast. Men en köttätande växt skulle man ha, men den får inte vara stor nog att ta grodorna/krabborna.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Äntligen kommit igång!!

    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 025.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,0 KB
ID: 2137008

    såhär kommer mitt "terrarie" att se ut ungefär. växterna ska nog inte stå exakt såhär. bakgrunden ska även flyttas in i terrariet
    nu står den bara lutad mot utsidan för att man ska få en uppfattning om hur det kommer att se ut
    ska skära till den imorgon.

    bakgrunden är av kork. jag köpte den på hornbach malmö. inte så dyr, 159 kr. helt ok tycker jag med tanke på att kork kostar 130-170 kr/kg. lägg till lite kostnader för "hantvärket" att sätta ihop den. (den är gjord av många mindre bitar. ca 10*10 cm stora som är limmade på en skiva av ihoplimmat korkflis.)

    växterna är, från höger, en ormbunke "bunny", skogsmossa, en liten tropisk växt Asplenium nidus, Bromelia, en annan typ av ormbunke som jag köpte på tropikmässan, och en orkidé Dendrobium.

    sen har jag en till växt som inte är med på bild. en "trumpetväxt". den här långsmala blad och längst ut på bladen en liten stjälk med en "trumpet" på. den lockar ner insekter där och äter upp dom, hehe

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Väldigt fint Fredrik! Det där kommer att bli hur häftigt som helst!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...