Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av MrLogic
    Krabborna de har på Zoogiganten är Sesarma Bidens, vet inte om de beter sig på samma sätt som projekten här handlar om. Eller de kanske hade några andra när du var där?
    Är helt klart släkt, inte bara för att dom är krabbor utan dom har vissa liknande drag.
    Problemet med denna är att den vill ha bräckt eller salt, speciellt larverna verkar behöva saltvatten, som amanoräkor.
    Med dessa som jag har, så behövs inget saltvatten, knappt vatten överhuvudtaget.
    Och nu är det ju en hona med småttingar på ryggen

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    dom har iallafall haft eremitkrabbor med skal. vet inte om dom har kvar dom. ska jag va ärlig så såg jag bara "terariet" sist jag va där och antog att det var samma djur däri som sist jag kollade på dom. då hade dom eremiter, nu har dom kanske riktiga krabbor

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Krabborna de har på Zoogiganten är Sesarma Bidens, vet inte om de beter sig på samma sätt som projekten här handlar om. Eller de kanske hade några andra när du var där?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    ja absolut
    jag har ju allt, kar, lyse, korkbark , pinnar osv.
    sist jag var på zoogiganten (vår största affär här nere) så hade dom eremitkrabbor som levde på land. kanske 3-4cm. dom behövde också bara några pölar att svalka sig i.

    vi får se vart vi hamnar med det här ska helt klar söka vidare.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    haha
    jag har ett gammalt 54 liters i garaget kanske det skulle funka till typ 3 st? läste på en hemmsida att 40-60 cm var lagom i längd på karet.
    (jag bara spekulerar, vet absolut inte om jag kommer att göra det. det verkar ju som att dessa djur inte behöver timmtal av skötsel så kanske )

    morsan kommer väl tro jag är tokig om jag säger att jag vill ha ett kar till fast med krabbor
    Jag tror att det blir hur bra som helst. Du kan ju helt enkelt bara starta upp med att planera och inreda karet, dona med mossor, pölar kanske någon typ av pumpsystem och se var du hamnar. Du behöver ju inte skaffa eremiterna eller krabborna direkt, utan bara mysa med att dona med karet. Det är själva uppbyggnaden och inredandet jag tycker är mest intressant och givande. Testa dina idéer bara, så ger sig resten senare. Det kan ju vara vackert att bara ha ett kar med lite sköna växter, mossor och ett gott ljus - och addera djuren senare!

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    haha
    jag har ett gammalt 54 liters i garaget kanske det skulle funka till typ 3 st? läste på en hemmsida att 40-60 cm var lagom i längd på karet.
    (jag bara spekulerar, vet absolut inte om jag kommer att göra det. det verkar ju som att dessa djur inte behöver timmtal av skötsel så kanske )

    morsan kommer väl tro jag är tokig om jag säger att jag vill ha ett kar till fast med krabbor

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    hur stora blir dessa krabbor? och hur stort kar behöver dom?
    ska jag va helt ärlig blev jag helt såld på dessa så (om det tillåts) jag ska kanske göra något liknande men kanske med landlevande eremiter?
    Dom blir väl runt 3-5 cm... tror jag! De kar vi såg dom i var ganska små - men något i storleksordningen (bottenarean då) 50-100 liter kan säkert vara bra. Det kar jag skall ha mina i är ett 112-liters vanligt akvarium.
    Nej, du får absolut inte börja med krabbor!!! Skojar bara - klart du skall köra igång något liknande, ju fler vi är desto bättre!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 September 2011, 10:16.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    hur stora blir dessa krabbor? och hur stort kar behöver dom?

    ska jag va helt ärlig blev jag helt såld på dessa så (om det tillåts) jag ska kanske göra något liknande men kanske med landlevande eremiter?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    jag har köpt den i zoobutiker som säljer reptiler. eller på mässor.
    har inte varit på någon tysklandsmässa men tror det går att köpa där för där finns väl nästa vad som helst
    vet inte hur ni har det i göteborg med zoobutiker men någon som säljer reptiler finns nog
    OK, Tack! Jag skall kolla upp detta!

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    jag har köpt den i zoobutiker som säljer reptiler. eller på mässor.
    har inte varit på någon tysklandsmässa men tror det går att köpa där för där finns väl nästa vad som helst
    vet inte hur ni har det i göteborg med zoobutiker men någon som säljer reptiler finns nog

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    nu blir jag avundsjuk hehe. detta är ju grymt coolt!
    sjukt läckra krabbs!

    en sak jag tycker ni glömmt när ni snackar om innredning är korkbark. tänk er ett korkbarksrör som man klyver så det blir två halvor. det är ju perfekta gömmställen och det smälter in super bra i miljön. sen kan man ju klä hela med mossa!
    korkbark blir riktigt snygg när det är fuktig också. mer naturlig på nåt vis. som en gammal gren i en fuktig skog

    det blir stor skillnad i "snygghet" på min när jag fuktar den i mitt terrarie som är stäppklimat. dvs ganska så torrt, men monstret som bor där vill ändå ha en liten dusch om dan
    Den här korkbarken - var får du tag i/köper du denna?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    nu blir jag avundsjuk hehe. detta är ju grymt coolt!
    sjukt läckra krabbs!

    en sak jag tycker ni glömmt när ni snackar om innredning är korkbark. tänk er ett korkbarksrör som man klyver så det blir två halvor. det är ju perfekta gömmställen och det smälter in super bra i miljön. sen kan man ju klä hela med mossa!
    korkbark blir riktigt snygg när det är fuktig också. mer naturlig på nåt vis. som en gammal gren i en fuktig skog

    det blir stor skillnad i "snygghet" på min när jag fuktar den i mitt terrarie som är stäppklimat. dvs ganska så torrt, men monstret som bor där vill ändå ha en liten dusch om dan

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jädrar vad fint! Som tur är har jag också småsjöar, myrar och sumpmarker en bit upp i skogen bakom huset - så gissa om jag skall ut och kolla läget?
    du orkar väl inte

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jädrar vad fint! Som tur är har jag också småsjöar, myrar och sumpmarker en bit upp i skogen bakom huset - så gissa om jag skall ut och kolla läget?

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Härligt Max!
    Det är inte alls samma som med akvarium... vet inte vart skillnaden går, men detta känns friare på nåt vis, kanske bara avsaknaden av vattnet... vet inte

    Har varit ute i skogen och plockat mossor, säkert 5 olika sorter!
    En av dom är grymt snygg! lägger in bilder på den..
    sen bor jag ju precis vid en sjö/myr eller vad man ska kalla det (Tänk norrland liksom), så här finns det massa härliga sumpväxter att plocka
    Nu har jag fixat mej så mkt att det till och med blivit fullt i terrariet Men det kommer bli lagom till det andra.

    I det större (som jag håller på och pular med just nu) så kommer jag nog aquaclay som botten.
    Håller fukten rätt bra, sen är det så lätt och porös så krabborna kan utan problem gräva ner sej om dom skulle vilja

    bilder på den där mossan då
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1130319.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,7 KB
ID: 2135355Klicka på bilden för större version

Namn: P1130320.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,0 KB
ID: 2135356Klicka på bilden för större version

Namn: P1130322.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,5 KB
ID: 2135357

    En annan cool mossa
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1130323.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,6 KB
ID: 2135358

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...