Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av MrLogic
    Fast hade det inte varit najs med en ganska kraftig bäck som rinner tvärsöver hela karet (fast i, inte över)?
    Visst - det gäller bara att ha utrymme i burken för detta, men det hade ju varit grymt fett!

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Fast hade det inte varit najs med en ganska kraftig bäck som rinner tvärsöver hela karet (fast i, inte över)?

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Eheim Compact 300 blir nog lite för kraftig, jag funderar på kanske ett litet ytterfilter skulle passa...?

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Wow vilka härliga bilder Karro - nu är man ju så sugen på att dra igång alltså. Jag har några idéer om det där med vattenflödet över bakgrunden - men skall fotografera detta istället när jag installerar grejerna.
    Tack så mycket älskling

    Jag är fortfarande förvånad över att vi sätter igång samtidigt!
    Men det är ju skitabra

    Ser fram emot dina idéer
    Imorrn efter jobbet tänkte jag gå "wild and crazy" med skiffer och silikon!

    tänkte på löv och sånt... typ ek/boklöv som man har i räkakvarium.
    Det borde funka fin fint till detta också va?

    Nu! pissrunda med "the beast" (hunden)

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Wow vilka härliga bilder Karro - nu är man ju så sugen på att dra igång alltså. Jag har några idéer om det där med vattenflödet över bakgrunden - men skall fotografera detta istället när jag installerar grejerna.

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av MrLogic
    Undrar vad man ska använda för att få till droppandet. Eheim Compact 300 (minstingen) lär väl snarare skapa en liten bäck än ett sipprande, och luftdrivet filter kan väl inte pumpa över vattennivån.
    jag vill nog få till ett svagt rinnande mer än droppande faktiskt...
    Och nu hittade jag (bland allt pryttel jag fått) en liiiten söt pumpskalle knökade in lite vadd i det stora utblåset (fanns 2, ett för vatten och ett för luft)
    Så att vattnet blåste ut ur det lilla utblåset (för luft)där passade en liten tunn slang.
    Så fick jag ett svagt flöde, lite för starkt för mej, men pumpen får ju jobba mer när det blir höjdskillnad.
    Jag beräknar att den höjden borde bli 20-30 cm, då borde flödet bli perfekt

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Undrar vad man ska använda för att få till droppandet. Eheim Compact 300 (minstingen) lär väl snarare skapa en liten bäck än ett sipprande, och luftdrivet filter kan väl inte pumpa över vattennivån.

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av hult87
    mysigt dom fått det
    tackar

    Ursprungligen postat av ansjo
    Ser redigt fränt ut det där...snart så!
    jadu! snart kommer ni med eran fångst också, ska bli kul att se vad ni får till.
    Härligt att alla 3 typ är förstagångsägare på dessa, tycker jagär skönt, då flödar inspirationen på ett annat sätt, än ingångna "akvarieinredningar" om du är med mej

    Ursprungligen postat av MrLogic
    Wow! Vad mysigt de fått det. Om du bara kunnat gömma kanten på skålen under sanden så hade det nog blivit ännu lite bättre .
    mysigare än en hink iaf

    Skålen är bara tillfälligt.. hela grejen är egentligen tillfällig.
    Jag ska fixa större åt dom, men det är denna typ av "fantasy-mull-avatar-macro" stuk jag vill ha fram.
    Är inne på lite sipprande vatten också. som typ rinner och droppar ner från stenar från olika etapper typ...

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Wow! Vad mysigt de fått det. Om du bara kunnat gömma kanten på skålen under sanden så hade det nog blivit ännu lite bättre .

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ser redigt fränt ut det där...snart så!

    Lämna en kommentar:


  • hult87
    svarade
    mysigt dom fått det

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Man ser inte mkt av krabborna, men dom måste väl vänja sej som alla andra djur man tar sej an.
    Men det gör inte så mkt, det är väldigt fint att bara titta in där, mysig belysning och små sköna mossor som man kan, om man har bra fantasi, lägga sej att sova på...typ

    Bränner på med lite krafs här...

    Klicka på bilden för större version

Namn: P1130298.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,6 KB
ID: 2135288Klicka på bilden för större version

Namn: P1130302.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,9 KB
ID: 2135289Klicka på bilden för större version

Namn: P1130303.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,1 KB
ID: 2135290Klicka på bilden för större version

Namn: P1130304.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,4 KB
ID: 2135291Klicka på bilden för större version

Namn: P1130305.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,5 KB
ID: 2135292Klicka på bilden för större version

Namn: P1130308.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,5 KB
ID: 2135293

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Lite OT, men du ska se vilka olika keramikgrejer det finns till akvaristiken på mässan. Lekgrottor för både malar och ciklider i alla former och färger så där kan man hitta mycket gottgott!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Givetvis, jag har sådana till mina Ancistrus!

    Ok, uppskrivna

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ursprungligen postat av MrLogic
    Om man grundar med ett tjockt lager engelsk sjösten, typ en decimeter, och sen har ett "uppochnedvänt" avrinningsrör, eller slimline ala Ansjo, borde man inte då kunna pumpa vattnet ut ur sanden, upp till ett vattenfall, och sen skapa sjöar bara genom att gräva i sanden? pumpen lägger man i botten på röret/slimlinen. Sen uppe på detta lägger man rötter, sten, torv m.m.
    Ungefär så går mina funderingar med, det vore ganska trevligt med lite rinnande vatten på bakgrunden. Kruxet blir nog att hitta en pump som ger tillräckligt litet flöde då det bara ska sippra lite...

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Funkar till fisk med, eller

    Givetvis, jag har sådana till mina Ancistrus!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...