Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Eller keramikrören som finns på mässan i Tyskland?
    Funkar till fisk med, eller

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Sesådärja! Skall vi kanske hyra ett släp till tysklandsresan - du har dragkrok på bilen, va?
    Ursprungligen postat av ansjo
    Eller en saftig takbox...full med pengar!
    Hihi, det kan behövas

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Om man grundar med ett tjockt lager engelsk sjösten, typ en decimeter, och sen har ett "uppochnedvänt" avrinningsrör, eller slimline ala Ansjo, borde man inte då kunna pumpa vattnet ut ur sanden, upp till ett vattenfall, och sen skapa sjöar bara genom att gräva i sanden? pumpen lägger man i botten på röret/slimlinen. Sen uppe på detta lägger man rötter, sten, torv m.m.

    Ni får filma lite när ni är igång, själv är jag fortfarande i tankarna på 900 liter, och det hade jag nog inte tänkt ha krabbor i . Ett projekt i taget.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av karrokaja
    kan inte jag få ligga i takboxen??
    Är ju mäkta avundsjuk på er!! haha!!

    var ute med hunden nu, i fuktiga, sumpiga skogen..det bara DRYYYYYPER av mossa här. så jag plockade lite.
    Ser väldans mysigt hos krabborna nu.
    Och lite små insekter från mossan började krypa runt, då blev det sprutt på crabsen! shit vad dom jagar!!!
    Det där är en syn jag snart vill se här också!
    Du menar talkboxen, va?

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Eller en saftig takbox...full med pengar!
    kan inte jag få ligga i takboxen??
    Är ju mäkta avundsjuk på er!! haha!!

    var ute med hunden nu, i fuktiga, sumpiga skogen..det bara DRYYYYYPER av mossa här. så jag plockade lite.
    Ser väldans mysigt hos krabborna nu.
    Och lite små insekter från mossan började krypa runt, då blev det sprutt på crabsen! shit vad dom jagar!!!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Eller en saftig takbox...full med pengar!
    Jadu, det skulle behövas! Nu skall jag ut i stugan och fånga "brädor" och glödband! Syns senare!

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Eller en saftig takbox...full med pengar!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Eller keramikrören som finns på mässan i Tyskland?
    Sesådärja! Skall vi kanske hyra ett släp till tysklandsresan - du har dragkrok på bilen, va?

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Eller keramikrören som finns på mässan i Tyskland?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av eriahl
    Om man tar grova pvc-rör och delar på längden sen svart silikon och sand med lite stenar/rötter runt. Någon glassburk till pölen kanske funkar? Har haft såna funderingar själv men inte krabbor
    PVC-rören är helt klart intressanta - det går nog att fixa till så att de knappt syns. Bra med en massa tips här nu, toppen!

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av eriahl
    Om man tar grova pvc-rör och delar på längden sen svart silikon och sand med lite stenar/rötter runt. Någon glassburk till pölen kanske funkar? Har haft såna funderingar själv men inte krabbor
    ahh! smart! ska tänka mer på det, absolut!!

    Lämna en kommentar:


  • eriahl
    svarade
    Ursprungligen postat av karrokaja
    ungefär så har jag också tänkt

    Fast istället för att vattnet ska åka in bakom, så tänkte jag bygga etapper, som vattnet liksom kan droppa ner från.
    Som en trappa typ, fast med snygga naturliga stenar.
    Och i nån av etapperna så får det gärna vara en grund pöl som crabsen kan chilla i.

    ja... det är vad jag vill, sen hur det blir vet jag inte
    Om man tar grova pvc-rör och delar på längden sen svart silikon och sand med lite stenar/rötter runt. Någon glassburk till pölen kanske funkar? Har haft såna funderingar själv men inte krabbor

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av karrokaja
    tror att kokosnötterna är lite stora... dom vill liksom ha det riktigt trångt.
    just när dom har ömsat asså... annars kan det nog bli snyggt med kokosnötskulle...
    (tänker på små håriga tuttar som sticker upp i sanden, men det ju jag det) som små hobitstugor, som i sagan om ringen
    aquascaping fast på land!
    Ja, eller ludna pungkulor... jo, nötterna - kokosnötterna alltså - kanske blir lite väl stora. Men det skall nog gå att bygga trånga utrymmen med lite rötter o.dyl.

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    tror att kokosnötterna är lite stora... dom vill liksom ha det riktigt trångt.
    just när dom har ömsat asså... annars kan det nog bli snyggt med kokosnötskulle...
    (tänker på små håriga tuttar som sticker upp i sanden, men det ju jag det) som små hobitstugor, som i sagan om ringen
    aquascaping fast på land!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av karrokaja
    Ja juste.. kom på en sak.

    Varför man ska ge dom möjlighet att gräva är för att dom ska kunna göra sina egna små borgar för att skydda sej från varandra.
    Krabborna ömsar ju skal, och direkt efter ömsningen är deras nya skal väldigt mjuka, då kan det hända att dom andra krabborna går på och dödar den nyömsade.
    Så dom vill kunna ha en grotta där dom har ryggen skyddad, tänkte på PVC-rören som killen hade i videon, det såg ut som små trånga grottor med endast en ingång.
    Och sen ska man inte plocka bort ömsade skal.. dom käkar tydligen upp dessa (samma som med vissa räkor liksom)

    Krabbor kan ju vara rätt aggressiva, just dessa, mandariner och vampyrer, verkar vara relativt lugna jämfört med andra krabbor, men det blir ju bråk mellan dessa också
    Bra! Man kan kanske bygga med små låga kokosnötskal där de kan krypa in och under? Nötskalen tror jag kan bli rätt fint överväxta av mossor också - om man nu inte får till ultimat "soil" som de kan gräva ner sig i... bara en tanke.

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Ja juste.. kom på en sak.

    Varför man ska ge dom möjlighet att gräva är för att dom ska kunna göra sina egna små borgar för att skydda sej från varandra.
    Krabborna ömsar ju skal, och direkt efter ömsningen är deras nya skal väldigt mjuka, då kan det hända att dom andra krabborna går på och dödar den nyömsade.
    Så dom vill kunna ha en grotta där dom har ryggen skyddad, tänkte på PVC-rören som killen hade i videon, det såg ut som små trånga grottor med endast en ingång.
    Och sen ska man inte plocka bort ömsade skal.. dom käkar tydligen upp dessa (samma som med vissa räkor liksom)

    Krabbor kan ju vara rätt aggressiva, just dessa, mandariner och vampyrer, verkar vara relativt lugna jämfört med andra krabbor, men det blir ju bråk mellan dessa också

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...