Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vitter
    • August 2010
    • 219

    Hon har inte varit riktigt lika knallgul den här gången, men börjar bli. Tror faktiskt jag ska låta bli att byta den här gången och se vad som händer... De är iaf lite mer ifred att sköta sitt sedan jag flyttade kulfisken som bråkade med dem mest hela tiden, så nu borde det kanske vara lättare. Fast som jag förstått det så måste vattenvärdena vara exakt rätt för att hongsloiägg ska kläckas, och jag äger inte ens några tester. :P

    Kommentar

    • källebacken
      • February 2006
      • 574

      hmm ja...jag har kakaduor dom är ju inte riktigt lika noga...köp ett ph test iaf ...
      Annica

      Kommentar

      • pelle
        • January 2002
        • 419

        Ursprungligen postat av vitter
        Hon har inte varit riktigt lika knallgul den här gången, men börjar bli. Tror faktiskt jag ska låta bli att byta den här gången och se vad som händer... De är iaf lite mer ifred att sköta sitt sedan jag flyttade kulfisken som bråkade med dem mest hela tiden, så nu borde det kanske vara lättare. Fast som jag förstått det så måste vattenvärdena vara exakt rätt för att hongsloiägg ska kläckas, och jag äger inte ens några tester. :P

        Hongsloi är en lättodlad och robust art. Har du bara ett neutralt eller aning surt vatten så ska det inte vara några problem. Håll temperaturen kring 25-26 och ett ph strax under neutralt så bör du få en hyfsad könsfördelning på ynglen (alltså många fler honor än hanar) För hög temperatur ger för det mesta stor övervikt för hanar, (och det är ju inte bra).
        Tänk också på att de kan behöva några lek försök innan de får till det. Vissa arter jag har haft har lekt regelbundet under ett års tid, utan att få fram yngel. Sedan har de lyckats och bara fortsatt att producera kull på kull.

        Men som alltid vid odling, mixtra inte för mycket i akvariet, och med vattnet före, under och precis efter leken. När ynglen blir frisimmande kan du börja dona igen. Då är de inte så lättstörda längre.
        Per

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Kul att tråden lever, även när jag inte är med!

          Har lite för mycket att göra på jobbet nu, händer att jag inte startar datorn här hemma på flera dygn, då är det illa
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • källebacken
            • February 2006
            • 574

            hmm ja en "lätt" besatthet av apisto hjälper till
            Annica

            Kommentar

            • vitter
              • August 2010
              • 219

              Ursprungligen postat av pelle
              Hongsloi är en lättodlad och robust art. Har du bara ett neutralt eller aning surt vatten så ska det inte vara några problem. Håll temperaturen kring 25-26 och ett ph strax under neutralt så bör du få en hyfsad könsfördelning på ynglen (alltså många fler honor än hanar) För hög temperatur ger för det mesta stor övervikt för hanar, (och det är ju inte bra).
              Tänk också på att de kan behöva några lek försök innan de får till det. Vissa arter jag har haft har lekt regelbundet under ett års tid, utan att få fram yngel. Sedan har de lyckats och bara fortsatt att producera kull på kull.

              Men som alltid vid odling, mixtra inte för mycket i akvariet, och med vattnet före, under och precis efter leken. När ynglen blir frisimmande kan du börja dona igen. Då är de inte så lättstörda längre.
              Tack för tipsen! Har som sagt inga tester, men karet är fullt av rötter och har även slängt i några eklöv, så det borde ju helt klart vara åt det lite surare hållet tycker jag. Tempen ligger stadigt på kring 25 - vi har en sval lägenhet och doppvärmaren sköter sig. De har bara lagt ägg 3-4 gånger vad jag vet, så de kan väl behöva träna sig kanske. Får hoppas nån av de tre honorna greppar konsten snart.

              Nu verkar den här lilla tjejen dessvärre ha slutat vakta. Hon har fortfarande lekdräkten på, men hon har lämnat gropen hon grävde. Lutar åt att det blir vattenbyte enligt planen ändå, i stort sett.

              Kommentar

              • Vimsa
                • November 2008
                • 768

                Snart blir det ju uppstart av mitt 275 l hörnakvarium Har ju Nyckelhål, Scalarer och Bågfenor. Bågfenorna ska dock bort då de är lite för tuffa för att jag ska tycka om dem riktigt, min hane verkar ha som hobby att misshandla pansarmalar ... Funderar på någon apistogramma istället. Akvarieteknik har ju inte något stort utbud dock: Agassizii, Viejita, Borellii och Cacatuoides. Är väldigt förtjust i Borellii men kan de hävda sig mot Scalarerna?

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Tog lite kort på mina Ap. Baenschi
                  Bifogade filer
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • pelle
                    • January 2002
                    • 419

                    Ursprungligen postat av Vimsa
                    Snart blir det ju uppstart av mitt 275 l hörnakvarium Har ju Nyckelhål, Scalarer och Bågfenor. Bågfenorna ska dock bort då de är lite för tuffa för att jag ska tycka om dem riktigt, min hane verkar ha som hobby att misshandla pansarmalar ... Funderar på någon apistogramma istället. Akvarieteknik har ju inte något stort utbud dock: Agassizii, Viejita, Borellii och Cacatuoides. Är väldigt förtjust i Borellii men kan de hävda sig mot Scalarerna?
                    Borellii är alldeles för veka för att må bra i det sällskapet. De bör vara helst i ett eget art akvarium med lite små tetror och levandefödare som sällskap.
                    De andra apistoarterna du nämnde skulle däremot passa riktigt bra.
                    Per

                    Kommentar

                    • pelle
                      • January 2002
                      • 419

                      Otroligt fina fiskar Pia! Och de ser riktigt välmående ut också!
                      Senast redigerad av pelle; 05 November 2011, 19:54.
                      Per

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av pelle
                        Otroligt fina fiskar Pia! Och de ser riktigt välmående ut också!
                        Tack de lever gott på hemmagjord räkmix och artemia.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • zvärd
                          • May 2010
                          • 89

                          Ursprungligen postat av Vimsa
                          Snart blir det ju uppstart av mitt 275 l hörnakvarium Har ju Nyckelhål, Scalarer och Bågfenor. Bågfenorna ska dock bort då de är lite för tuffa för att jag ska tycka om dem riktigt, min hane verkar ha som hobby att misshandla pansarmalar ... Funderar på någon apistogramma istället. Akvarieteknik har ju inte något stort utbud dock: Agassizii, Viejita, Borellii och Cacatuoides. Är väldigt förtjust i Borellii men kan de hävda sig mot Scalarerna?
                          scalarer kan tyvärr vara aggresiva mot apistogramma arter och bör av min erfarenhet inte vara i samma kar.

                          Kommentar

                          • källebacken
                            • February 2006
                            • 574

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Tog lite kort på mina Ap. Baenschi
                            Oooh snygga...
                            Annica

                            Kommentar

                            • Vanish
                              • April 2011
                              • 900

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Tack de lever gott på hemmagjord räkmix och artemia.
                              Recept?!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Vanish
                                Recept?!
                                Vet inte..har fått förmånen att få färdiga paket levererat till mig med jämna mellanrum
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...