Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Tog lite bilder på min Ap. bitaeniata idag, han ville inte riktigt så de är inte superbra....men håll till godo

    Tycker han är rätt snygg faktisk
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ja, det är väl bara förnamnet... för jädra grann!
    Ursprungligen postat av kryddan803
    Riktigt fin

    Tackar! Ja han är för jädra läcker när han spänner upp sig
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • NiceFool
      • June 2011
      • 154

      vilken sand trivs dom best med ?
      var i Kalmar i dag och handlade som fan men sanden är jag tveksam till ?
      jag köpte sandlåda sand som är lite rödaktig ?
      fungera det bra med fisken och plantor ?

      det kommer flera frågor snart.
      / Dansken

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        Ju finare sand desto bättre är min erfarenhet. De gillar att sila sand efter mat och det är en del av deras natur jag tycker man ska bejaka. Färgen spelar mindre roll, även med ljus sand kan man skapa nog dunkla miljöer för att de ska trivas.

        Jag är helnöjd idag för jag har äntligen fått tag på A. Baenschi. Är inte så lätt här uppe utan det gäller att hugga de gånger de större grossisterna har hemma. Så nu simmar ett vf par i ett kar jag har haft redo för dem sedan länge. Ska verkligen försöka få upp yngel på dessa, har värmt upp med ett par andra sorter. Fick riktigt fina exemplar så det här ska bli kul!

        Så nu har jag dessa hemma:
        A. Baenschi 1+1
        A. Cacatuoides 2+5 unga vuxna som är egenodlade.
        A. Macmasteri 1 hane + 4 juveniler egenodlade.
        Har tidigare haft Borelli också men pga dåvarande okunskap gick de med för mycket sällskap och tynade bort.

        Älskar dessa firrar och tycker verkligen de har personlighet. Nu har jag än inte haft så hemskt många individer men jag tycker mig se en hel del skillnad i beteende mellan arterna. Tex att cacatuoides är mest bottenorienterad av de arterna samt att borellin är mest korkad. Baenschin ger ett jäkligt smart intryck hittills tycker jag mig se.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          Grymt! Kul att det finns någon annan som tycker om Apistogramma/Dvärgciklider här i Umeå. A. baenschi är riktigt snygg dessutom. Släng upp lite bilder om du kan! Jag har väl tänkt sätta ihop mitt Apistogramma iniridae-par nu i dagarna, ska bli intressant att se om det blir flipp eller flopp. Har matat upp honan ordentligt så jag hoppas att det går bra.

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            Ursprungligen postat av oaken
            Grymt! Kul att det finns någon annan som tycker om Apistogramma/Dvärgciklider här i Umeå. A. baenschi är riktigt snygg dessutom. Släng upp lite bilder om du kan! Jag har väl tänkt sätta ihop mitt Apistogramma iniridae-par nu i dagarna, ska bli intressant att se om det blir flipp eller flopp. Har matat upp honan ordentligt så jag hoppas att det går bra.
            Jaså du håller också apistos, kul, har du fler än iniridae? Visst är det den som kräver rejält mjukt och surt vatten?
            Det finns 2 kvar på haga, tror det är ett par men jag har bara sett dem i påse från grossist så de var bleka som tusan så det kan ev vara två honor.
            Ska ta och betala guld så jag kan posta bilder.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • NiceFool
              • June 2011
              • 154

              A. baenschi är också dom jag helst vill ha dom är nog snyggats men sen är det jo alltid det om man kan få tag på dom sen kan jag inte läsa om vilket ph dom helst vill ha eftersom jag inte är goldmember men det får jag fixa snart så jag kan göra en projekt tråd när karet kommer i gång jag ska försöka ta bilder på alt jag gör tills jag kommit så långt.

              men lite mera tips och info kring A. baenschi vill jag jätte gärna ha
              / Dansken

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                På denna sida: http://www.dwarfcichlid.com/index.php finns det bra info om att hålla dvärgar. Inget specifikt om baenschi dock men gott om generell info.

                Jag har som sagt nyss fått hem den så jag får återkomma med erfarenheter längre fram men det finns säkert någon som har mer att bidra med.

                Det som slagit mig hittills med baenschi är att honan har så starkt definierade tvärgående svarta streck som hon har, även i normaldräkt alltså. Ser ut som en lite geting nästan. Ska bli läckert att se lekdräkten.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  Nicefool, du frågade i en annan tråd om hur många kakaduor du skulle köpa. På 125*45 bottenyta, höjden är nästan oviktig, skulle jag säga att 1+3 är lämpligt. Eventuellt kan du ge dig på 2+5 men det kan bli trångt, charmigt dock om hanarna kan balansera två revir. De är haremlekande och relativt milda i humöret. Jag har just satt i en grupp på 2+4 i ett kar på 130*30 och det verkar funka hittills iaf men då är det rätt unga djur och alla har inte börjat leka än. En hane är väldigt ung än också så de bryr sig inte om varandra så mycket än. Får se när fler vallar yngel, än har bara en frisimmande yngel. Har lovat bort 1+1 och har en till hona i separat kar med en kull på ~10-15 yngel också. Som du hör är kakaduorna extremt lättlekta enligt min erfarenhet så det är ett bra val tycker jag.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • NiceFool
                    • June 2011
                    • 154

                    jo vi for se hur jag gör med antalet blir nog 1+3 kan jag tänka mig jag vill inte göra det alt for svårt for mig när jag är så ny på detta med akvarium som jag är och sen tror jag att jag ska försöka inreda med en öppen yta en den ena sidan mest for att Corydorasen ska få en lite öppen yta att simma runt på med men vi for se sen hur det blir med det

                    finns det andra malar jag kan ha med dessa också ?
                    jag vill helst köra sånär inpå jag kan med endast sydamerikanskt som möjligt.
                    tror du gav tips om dom asiatiska algätare jag skulle kunde tänka mig dessa lite men då mest for att dom ska ta bort tofsalger ifall dom kommer men jag tror som sagt inte jag vill ha annat än sydamerikanskt i mitt kar.
                    / Dansken

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      Ursprungligen postat av Moving Waves
                      Jaså du håller också apistos, kul, har du fler än iniridae? Visst är det den som kräver rejält mjukt och surt vatten?
                      Det finns 2 kvar på haga, tror det är ett par men jag har bara sett dem i påse från grossist så de var bleka som tusan så det kan ev vara två honor.
                      Ska ta och betala guld så jag kan posta bilder.
                      Jo då, eller, jag håller bara A. iniridae för tillfället. Har inte så många akvarium som är tillräckligt stora för Apistogramma, tyvärr. Det är en av anledningarna till att det ska bli intressant att se hur det går med ett par iniridae i ett 30-liters. Det är också därför jag hållit dem åtskilda. Jo, de sägs behöva extremt lågt pH för odling. Det är ju inte den vackraste Apistogramma-arten rent färgmässigt men jag tycker mycket om formen och fenorna hos hanarna.

                      Kanske ska kika på de som finns kvar på Akvariefisken då. Vad gick de på?

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        Ursprungligen postat av oaken
                        Jo då, eller, jag håller bara A. iniridae för tillfället. Har inte så många akvarium som är tillräckligt stora för Apistogramma, tyvärr. Det är en av anledningarna till att det ska bli intressant att se hur det går med ett par iniridae i ett 30-liters. Det är också därför jag hållit dem åtskilda. Jo, de sägs behöva extremt lågt pH för odling. Det är ju inte den vackraste Apistogramma-arten rent färgmässigt men jag tycker mycket om formen och fenorna hos hanarna.
                        l
                        Kanske ska kika på de som finns kvar på Akvariefisken då. Vad gick de på?
                        Hoppas du får till det, tycker också den är fin - skönhet sitter inte alltid i färger. Hoppas de får till det då.
                        Vad har du för bottenyta? Jag har hållit 1+2 unga vuxna kakaduor i 30l med bottenyta 30*50 och haft två kullar samtidigt men de är ju snälla och behändiga dem.

                        De tog 189 st tror jag det var.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          Ursprungligen postat av NiceFool
                          jo vi for se hur jag gör med antalet blir nog 1+3 kan jag tänka mig jag vill inte göra det alt for svårt for mig när jag är så ny på detta med akvarium som jag är och sen tror jag att jag ska försöka inreda med en öppen yta en den ena sidan mest for att Corydorasen ska få en lite öppen yta att simma runt på med men vi for se sen hur det blir med det

                          finns det andra malar jag kan ha med dessa också ?
                          jag vill helst köra sånär inpå jag kan med endast sydamerikanskt som möjligt.
                          tror du gav tips om dom asiatiska algätare jag skulle kunde tänka mig dessa lite men då mest for att dom ska ta bort tofsalger ifall dom kommer men jag tror som sagt inte jag vill ha annat än sydamerikanskt i mitt kar.
                          Finns en ganska vanlig mal som heter pitbull pleco som inte blir så stor och rovig som också kan vara nåt. Sen finns det en variant av otocinclus som är zebrarandig som är läcker men den brukar inte vara så vanlig i butik.

                          Siamesiska algätare, om det är dom du menar, är grymma på alger absolut. Har också biotopfuskat med dem i mitt växtkar. Tyvärr växer de snabbt och ju större de blir desto hungrigare på kött blir dem och kan säkert hugga en del yngel. Jag brukar göra så att jag med jämna mellanrum byter in dem när de blivit runt 10cm mot nya små. Butiken tycker det är ok för många som håller större fisk har behov av lite större siameser som inte blir mat.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • NiceFool
                            • June 2011
                            • 154

                            ska kolla upp dessa malar imorgon orkar inte just nu ska leta reda på min kudde nu tror jag sen har jag sökt om goldmedlemskap nu så kan jag snart böja göra min projekt tråd passar nog lagom bra eftersom jag tror min försenade julklapp från PWSS kommer imorgon haha.

                            kollade lite till på dessa pennfisker med och vissa var jo helt okej så jag kanske tager dom istället för glödband men no promises yet jag måste nog se dom irl först.
                            men dom är nog bättra om jag vill ha yngel och ha kvar dom.
                            Senast redigerad av NiceFool; 27 January 2012, 10:11.
                            / Dansken

                            Kommentar

                            • oaken
                              • September 2006
                              • 901

                              Ursprungligen postat av Moving Waves
                              Hoppas du får till det, tycker också den är fin - skönhet sitter inte alltid i färger. Hoppas de får till det då.
                              Vad har du för bottenyta? Jag har hållit 1+2 unga vuxna kakaduor i 30l med bottenyta 30*50 och haft två kullar samtidigt men de är ju snälla och behändiga dem.

                              De tog 189 st tror jag det var.
                              Bottenytan är 45x30 cm.

                              Okay. Kanske ska åka dit och kika på dem. Vet du vilken grossist de kom ifrån? Imazo?

                              Kommentar

                              • LS10
                                • November 2010
                                • 258

                                Väldigt intressant tråd, även om det tog sin lilla tid att läsa igenom den.

                                Jag har iallafall blivit inspirerad och tänkte ha apistogrammor i mitt 240l kar. Har nästan bestämt mig att det får bli A. hongsloi samt en till art av apistogramma. Nu undrar jag hur många fiskar som är lämpligt, borde jag köpa 1+2 av bägge arter eller är det bättre att bara ha en hona och en hane av hongsloi?
                                Vill ju inte att de ska få det för trångt även om jag naturligtvis kommer göra mitt bästa för att dela av akvariet.

                                Sen tänkte jag även göra en ren apistrogramma-artburk av mitt lilla 63l, eventuellt får mina kolglödstetror gå kvar där också. Har ni tips på någon lämplig art som ryms i 63l? Gärna ngn som det inte är allt för svårt att få yngel på. Vet att kakaducikliden är lämplig för nybörjare, men den tilltalar mig inte så mycket, däremot funderar jag på om borelli kan vara lämplig?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...