Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av Vanish
    Är lite inne på denna fisk till mitt 180L, vad rekommenderar folk? Hur måna skulle jag kunna ha osv?

    Ancistrus, cyrodoras sterbai, otociclus är fiskar ja vet att jag kommer ha i detta akvarie. Har varit inne lite på kakaduor eller renbåg. Men kom gärna med förslag
    Du får nog ta en kväll framför datorn och läsa en del i tråden.

    Jag lovar att alla svar finns här, så är du intresserad är det bara att läsa på
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      Ursprungligen postat av c90368
      Du får nog ta en kväll framför datorn och läsa en del i tråden.

      Jag lovar att alla svar finns här, så är du intresserad är det bara att läsa på
      Haha okej, det får nog bli mer än en kväll

      Kommentar

      • Nicke SA
        • January 2008
        • 32

        Apistogramma sp. oregon (första bilderna, ska försöka ta bättre)

        Ursprungligen postat av c90368
        Jag tycker att du ska börja med att ta fram kameran

        Eller låna en kamera

        I värsta fall får du stjäla en kamera

        Oavsett vilket så vill vi ha bilder!
        Jag har inte behörighet att posta här och de är för stora för att posta på ciklid.se, så jag skapade en blogg för ändamålet. Ska försöka ta bättre bilder senare. Tack för länkarna! De verkar få en sidofläck, men den har jag bara sett enstaka tillfällen på mina än så länge. Kolla in www.nickesfiskar.blogg.se (där finns bilder)

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av Nicke SA
          Jag har inte behörighet att posta här
          En bra orsak till att bli Guldmedlem!
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Nicke SA
            • January 2008
            • 32

            fler bilder på Apistogramma sp. oregon

            Hej
            Har tagit fler bilder. Inga är väl jättebra, men jag skyller på kameran.
            Bilderna finns på www.nickesfiskar.blogg.se
            Mvh Niklas

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av Nicke SA
              Hej
              Har tagit fler bilder. Inga är väl jättebra, men jag skyller på kameran.
              Bilderna finns på www.nickesfiskar.blogg.se
              Mvh Niklas
              Hmm, man ser inga färger typ...

              Om det beror på kameran eller att fiskarna är bleka vet jag inte. Tror att att fiskarna inte har bott in sig ännu.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Normalt har jag 24-25 grader i mitt apistokar (Borellii 1+2). Nu under några veckor har jag testat att efter VB i några dagar höja till 26 grader - har då noterat, att fiskarna blir mycket lekfullare då. Hannen simmar som en värsta tupp mellan honorna, som har sina revir i varsin kortsida i det här 225-literkaret. Det är kul att studera dom, eftersom även honorna då också verkligen är på hugget.

                Det kanske bara är en lyckträff, att dom blir mer lekvilliga då vid temphöjningen?
                c90, har du någon erfarenhet av temphöjning/sänkning hos dina apisto och lekvillighet?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av gullefjun
                  Normalt har jag 24-25 grader i mitt apistokar (Borellii 1+2). Nu under några veckor har jag testat att efter VB i några dagar höja till 26 grader - har då noterat, att fiskarna blir mycket lekfullare då. Hannen simmar som en värsta tupp mellan honorna, som har sina revir i varsin kortsida i det här 225-literkaret. Det är kul att studera dom, eftersom även honorna då också verkligen är på hugget.

                  Det kanske bara är en lyckträff, att dom blir mer lekvilliga då vid temphöjningen?
                  c90, har du någon erfarenhet av temphöjning/sänkning hos dina apisto och lekvillighet?

                  //Inger
                  När det gäller just A. borellii är en temperatur höjning inte alls fel eftersom de vill ha lite varmare än de flesta andra Ap.

                  Ett bra tips för att trigga lek brukar faktisk vara att göra tvärt om annars. Ett vattenbyte som sänker temperaturen brukar få dem på lekhumör.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av c90368
                    När det gäller just A. borellii är en temperatur höjning inte alls fel eftersom de vill ha lite varmare än de flesta andra Ap.

                    Ett bra tips för att trigga lek brukar faktisk vara att göra tvärt om annars. Ett vattenbyte som sänker temperaturen brukar få dem på lekhumör.
                    Ja, tempsänkning funkade väldigt bra på dom Ap. Hongsloi jag hade. Tyvärr möglade då äggen i stället.
                    Tack för svaret på mina funderingar.

                    Den här tråden är så bra, så den borde verkligen hållas igång.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      Jag har inte hunnit läsa hela tråden än, då den är fantastiskt stor! :P Men har lite frågor om de skulle passa ihop i mitt 180L!

                      Först vill jag ha en lite större ciklid, och det känns som det står mellan två stycken:

                      Nyckelhålsciklid eller pulcher, verkar såklart finnas både fördelar och nackdelar om dessa. Pulcher blir ju rätt stor och verkar kunna driva runt lite växter? Och nyckelhålscikliderna verkar vara extremt skygga?

                      Sen skulle jag vilja ha boliviansk fjärilsciklid, nu passar den kanske inte in just här, men skriver med den så vi får se om den passar med nästa grupp.

                      Då står det lite vad som finns inne, men kakaduor, borelli eller agassizii är några jag funderar på.

                      Skulle detta funka? Och om det funkar, vad skulle man sikta på i antal? Är det:

                      1 par nyckelhålsciklier
                      X+X boliviansk fjäril (??)
                      1+2(3?) kakaduor, borelli eller agassizii

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Vanish
                        Jag har inte hunnit läsa hela tråden än, då den är fantastiskt stor! :P Men har lite frågor om de skulle passa ihop i mitt 180L!

                        Först vill jag ha en lite större ciklid, och det känns som det står mellan två stycken:

                        Nyckelhålsciklid eller pulcher, verkar såklart finnas både fördelar och nackdelar om dessa. Pulcher blir ju rätt stor och verkar kunna driva runt lite växter? Och nyckelhålscikliderna verkar vara extremt skygga?

                        Sen skulle jag vilja ha boliviansk fjärilsciklid, nu passar den kanske inte in just här, men skriver med den så vi får se om den passar med nästa grupp.

                        Då står det lite vad som finns inne, men kakaduor, borelli eller agassizii är några jag funderar på.

                        Skulle detta funka? Och om det funkar, vad skulle man sikta på i antal? Är det:

                        1 par nyckelhålsciklier
                        X+X boliviansk fjäril (??)
                        1+2(3?) kakaduor, borelli eller agassizii
                        Pulcher har jag ingen erfarenhet av över huvud taget, så om de får andra svara.

                        I 180 liter så skulle jag stryka Nyckelhålen eller Bolivianerna. De lever på samma yta och det är bättre att köpa flera fiskar av en art än få av två arter. Framför allt Nyckelhålscikliden trivs bättre i en grupp, då blir de mer trygga och är inte alls skygga.

                        Om du kan så skaffa fler honor än hannar när det gäller Ap, vilka du väljer är en smaksak alla de du nämner fungerar.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av gullefjun

                          Den här tråden är så bra, så den borde verkligen hållas igång.

                          //Inger
                          Kul att den vaknat utan att jag har puffat upp den

                          Jag har den under bevakning och försöker efter bästa förmåga svara på nya inlägg. Framför allt när det är uppenbart att den som frågar har tagit sig tid med att läsa in historiken.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Vanish
                            • April 2011
                            • 900

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Pulcher har jag ingen erfarenhet av över huvud taget, så om de får andra svara.

                            I 180 liter så skulle jag stryka Nyckelhålen eller Bolivianerna. De lever på samma yta och det är bättre att köpa flera fiskar av en art än få av två arter. Framför allt Nyckelhålscikliden trivs bättre i en grupp, då blir de mer trygga och är inte alls skygga.

                            Om du kan så skaffa fler honor än hannar när det gäller Ap, vilka du väljer är en smaksak alla de du nämner fungerar.
                            Okej Men då blir valet kanske ganska enkelt då, har haft fjärilcikliden högt upp på listan, men eftersom man läst så mycket om att boliviansk ska vara mer tålig och långlivad blir det denna istället. Sen så kör jag på en art och tar såklart fler honor än hanar Men i mitt 180L skulle det bli problem med 2 hanar av samma art va? Har ju läst mycket om detta mer revir osv. Fast just detta kanske är en chansning, det funkar för vissa men inte alla. Och om det är så känns det onödigt att chansa i början utan köra på något som förhoppningsvis funkar fint

                            Kommentar

                            • kryddan803
                              • July 2011
                              • 241

                              Sorry, men ni verkar veta lite om Ap... Går det att ha små fiskar som guppy, tetror (rödmunnar) och liknande med kakaduaciklider?

                              Kommentar

                              • chricka
                                • February 2009
                                • 198

                                Ja det ska inte bara några problem.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...