Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiceFool
    • June 2011
    • 154

    tips till belysning ?
    jag har köpt ett flora-glo som jag tänkt ha bak sen hade jag ett ljusrör i som fungera men jag är inte 100% vilket det är men det är typ neon/blå i färgen ?

    ska jo ha en del växter i detta kar ?
    Senast redigerad av NiceFool; 30 January 2012, 18:11.
    / Dansken

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      Jag var och kollade in lite hos Janne på Södermalm akvarieaffär i helgen och han har en imponerande samling Apistogrammas i sin odling. Jag kan inte posta bilder här så jag länkar till min bilder som jag tog när jag var där.

      Jag skulle inte ha något emot den barlowin eller atahualpan han hade. Sjukt grymma fiskar. Religiöst faktiskt!

      Checking out...

      Kommentar

      • NiceFool
        • June 2011
        • 154

        Ursprungligen postat av NiceFool
        tips till belysning ?
        jag har köpt ett flora-glo som jag tänkt ha bak sen hade jag ett ljusrör i som fungera men jag är inte 100% vilket det är men det är typ neon/blå i färgen ?

        ska jo ha en del växter i detta kar ?

        ingen som kan svara på ljus frågan ?
        / Dansken

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          Ursprungligen postat av NiceFool
          ingen som kan svara på ljus frågan ?
          Det handlar ju den del om tycke och smak när man väljer lysrör. Jag som gillar lite varmare toner och tycker att det ger en murrig och naturlig känsla hade definitivt valt att komplettera det lysröret du har med ett varmtonat. Hagen life glo tycker jag om, inte allt för gul ton och riktigt bra till växter.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • NiceFool
            • June 2011
            • 154

            men det flora-glo jag precis har köpt ? är inte det bra for växterna då ?
            det andra jag redan hade sen innan va ett som jag hade när jag hade malawi for flera år sen så det kan nog tänkas jag ska ha ett annat än detta.
            men om jag behöver ett till som är bra for växter vet i fan ?
            / Dansken

            Kommentar

            • NiceFool
              • June 2011
              • 154

              ingen som kan svara på vilket rör jag mera ska ha i mitt kar ?
              / Dansken

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                Jag har ju redan skrivit att det handlar om smak så därför kan ingen annan svara på vilket ljus just du trivs med.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • NiceFool
                  • June 2011
                  • 154

                  jo det hade jag set men bör jag ha 2 rör som är bra för växter ?
                  min ramp kan jo ha 2 rör.
                  / Dansken

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    Ja självklart. Två är ju bättre än ett.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      För att utveckla mitt svar. Du har ett 240l om jag förstått dig rätt och 2 lysrör till det är inte mycket ljus. De som är växtnördar krämar gärna på 3ggr så mycket ljus. Så du kommer ändå ligga i underkant för många växter.
                      Massor av välmående växter ger ett stabilt kar så ju bättre förutsättningar man kan ge växterna desto bättre för dig.
                      Man ska helst byta lysrör en gång per år för ju äldre lysrören blir desto mindre effekt ger dem. Så därför tycker jag du absolut ska byta det gamla röret du hade till Malawi.
                      Med det sagt så är vi fortfarande kvar där vi började och det handlar om vilket ljus du vill ha. Vissa gillar kallt och krispigt ljus, andra varmt och murrigt. En del väljer lysrör för att framhäva en viss färg hos fiskarna.
                      Vad gillar du?
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • NiceFool
                        • June 2011
                        • 154

                        bra fråga det jag är som sagt ny på alt detta men jag tror nog mera på varmt än kalt men sen igen vill jag jo göra det bästa för mina växter ska bli fina.
                        sen kan man jo fundera på vart mitt kar ska stå hade det varit i stora rummet hade nog varmt passad bra men nu ska det står i köket/matsalen och då tror jag faktiskt mera på kalt blir bra.
                        / Dansken

                        Kommentar

                        • LS10
                          • November 2010
                          • 258

                          Ursprungligen postat av NiceFool
                          ingen som kan svara på ljus frågan ?
                          Nu säger jag det inte för att vara elak eller så, men denna tråd handlar trots allt om apistogrammor. Jag följer tråden med spänning då jag gärna vill lära mig mer om dem och förväntar mig därmed att få läsa om sånt som har med trådrubriken att göra.
                          Så vitt jag kan se har dina ljusfrågor inget alls här att göra, så vore det inte bättre om du startade en egen tråd med dessa frågor? Alternativt om du vill ställa dina frågor till någon specifik person så kan du ju alltid pm:a personen i fråga.

                          Tycker det vore så mycket trevligare för oss andra trådläsare om vi kunde hålla oss till ämnet.

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            • June 2002
                            • 2952

                            Inga apistos men fjärilar.
                            Nordiska Diskus Sällskapet
                            Hallandsakvaristerna
                            BAK Gcg Maf NCS

                            Kommentar

                            • irwin_fletch
                              • April 2009
                              • 544

                              Slänger ut en fråga här!

                              Har inrett ett 75 literskar enbart för apisto och tanken är att jag vill se lekbeteende och yngelvård. Karet har massa javamossa, rötter, kokosnötter och andra växter så förutsättningarna finns. Kör svampfilter och lite belysning.

                              Frågan är bara vilken art. Har haft en rad olika arter men aldrig testat ett rent apistokar. Tankarna går just nu mellan borelli, hongsloi och bitaeniata. Hade tänkt köra 1+3 eller 1+2. Vilken av arterna är lättast att få lek på.

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                • October 2002
                                • 604

                                Hugget som stucket!
                                Ta de som du tycker är intressantas
                                Wilhelm
                                Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                                www.ciklid.org www.aquafish.info

                                Kommentar

                                Arbetssätt...