Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Winnie
    • September 2008
    • 115

    Riktigt fint exemplar och bra bild, Pia. Baenschi är en rigtig höjdar Ap. Alla som får möjlighet borde prova på den.
    Anpassningsbar, lättodlad och riktigt fin i färg och form. Just nu har jag bara ett ungdjur kvar som jag tror blir en hona,
    men i övermorgon kommer jag att åka till Södermalms Akvarieaffär och bland annat hämta upp ett nytt baenschipar.

    /Winnie

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      Kan bara hålla med om att baenschi är en höjdare. Otroligt fina och aktiva! Älskar honans randiga teckning, matchar det tvärilska beteendet perfekt - hon ser verkligen ut som en ilsken geting.

      Lättlekta verkar de absolut vara, min hona har idag vallat ut frisimmare ur grottan, det tog ganska precis en månad för dem och det är en hyfsad kull så det är ett bra resultat för att vara första leken. Inte gjort så mycket mer än att mata upp dem och gett dem ett lämpligt kar. Har artemia redo så jag hoppas jag kan hålla några vid liv!

      En sak jag reflekterat över är deras vakna beteende. De ger verkligen ett intelligent intryck, mer än de arter jag har hållit tidigare (borelli, macmasteri, cacatuoides & agazizzi). Det är dock också vildfångade, de andra har varit odlade.

      Så vad säger ni övriga, är det skillnad i intelligens (hur man nu ska kvantifiera detta är ju vanskligt men jag tycker man får en känsla ganska direkt) mellan arter eller vf/odlat eller är det helt enkelt en fråga om individuella skillnader?
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Winnie
        • September 2008
        • 115

        Ursprungligen postat av Moving Waves
        Så vad säger ni övriga, är det skillnad i intelligens (hur man nu ska kvantifiera detta är ju vanskligt men jag tycker man får en känsla ganska direkt) mellan arter eller vf/odlat eller är det helt enkelt en fråga om individuella skillnader?
        Grattis till resultatet. artemia är mycket värdefullt foder som jag ger mina vuxna fiskar dagligen. Du kammer att se att matnnig tre ggr per dygn ger en bra fart på tillväxten av ygnlen. Intelligenta eller ej, baenschihonorna är riktigt bra mödrar som inte ger upp vårdandet av ynglen.

        Kommentar

        • irwin_fletch
          • April 2009
          • 544

          Har sålt av lite tetror och skalarer i en av mina baljor. I denna balja går ett macmasteripar som leker med jämna mellanrum men yngel blir det aldrig med det sällskap de haft. Nu får de ju chansen på allvar att få lite frisimmare, men karet ser väldigt tomt ut utan några tetror. I vanliga fall gör det mig inget att det ser tomt ut men detta kar står precis vid soffan och skall vara lite inredning dit blickarna skall gå.

          Min fråga är därför om det finns några "yngelsäkra" tetror? (i alla fall inte lika glupska som kardinaler)
          Ett alternativ är ju att gå på Boraras brigittae.

          Lägger upp två bilder på macmasteriparet!
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av irwin_fletch
            Har sålt av lite tetror och skalarer i en av mina baljor. I denna balja går ett macmasteripar som leker med jämna mellanrum men yngel blir det aldrig med det sällskap de haft. Nu får de ju chansen på allvar att få lite frisimmare, men karet ser väldigt tomt ut utan några tetror. I vanliga fall gör det mig inget att det ser tomt ut men detta kar står precis vid soffan och skall vara lite inredning dit blickarna skall gå.

            Min fråga är därför om det finns några "yngelsäkra" tetror? (i alla fall inte lika glupska som kardinaler)
            Ett alternativ är ju att gå på Boraras brigittae.

            Lägger upp två bilder på macmasteriparet!

            Jag har smycketetror i mitt apistokar, om dom är "yngelsäkra" vet jag inte. Jag har i alla fall inte sett att dom käkat yngel. Dom har små munnar å litet gap. Dom värsta yngelrövarna är dom lite äldre borellisyskonen - som hela tiden smyger omkring bland cryptisarna...men naturen får ha sin gång.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Winnie
              • September 2008
              • 115

              [QUOTE=irwin_fletch;1576421]
              Min fråga är därför om det finns några "yngelsäkra" tetror? (i alla fall inte lika glupska som kardinaler)
              Ett alternativ är ju att gå på Boraras brigittae.

              QUOTE]

              Andra alternativa rumskamrater till Ap är dvärgbilbukfisk, kardinalfisk och Pseudepiplatus annulatus (klown killi). Man ska också komma ihåg att inte stoppa i för stort antal ”sällskapefiskar” med sina Ap då det kan bli svårt för Ap att hinna med att äta det foder man ger dem. Många glupska ”kompisar” ger magra Ap. och då spelar det ingen roll att den extra arten inte äter yngel... 2-3 exemplar är bra att börja med och se hur det går. Håll noga koll så att alla får tillräckligt mycke mat. Vid sned fördelning av foder kan det ibland vara värt att prova ett finare, mindre foder som tar längre tid att ”jaga” fatt i, typ cyclops eller nykläckt artemia mm.

              //Winnie

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                Ursprungligen postat av Winnie
                Grattis till resultatet. artemia är mycket värdefullt foder som jag ger mina vuxna fiskar dagligen. Du kammer att se att matnnig tre ggr per dygn ger en bra fart på tillväxten av ygnlen. Intelligenta eller ej, baenschihonorna är riktigt bra mödrar som inte ger upp vårdandet av ynglen.
                Japp, jag håller alltid igång artemiakläckning så jag har stadig tillgång. Oftast finns det yngel att mata men som du säger gillar ju de flesta fiskar tillskottet av levandefoder.

                Det går fint för mina baenschiyngel, en vecka har de simmat nu och svärmen verkar inte ha decimerats nämnvärt, snarare känns det som att de blir fler nu när de växer i rask takt och syns lättare. Skulle tro att det är runt 40 yngel hon flitigt vallar runt.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • LS10
                  • November 2010
                  • 258

                  Ursprungligen postat av irwin_fletch
                  Lägger upp två bilder på macmasteriparet!
                  Vilken snygg hane du hade!

                  Kommentar

                  • irwin_fletch
                    • April 2009
                    • 544

                    Ursprungligen postat av LS10
                    Vilken snygg hane du hade!
                    Tack tack!

                    Tänkte hör hur ni brukar göra med lekkrukor. Har köpt några små men vill ju bara bryta bort en liten del så att jag får en öppning. Är rädd att mycket av krukan ska spricka. tips?

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      såg precis någon som hette apisto atahualpa.
                      någon som sett den?
                      TS kanske?

                      sjuukt snygg firre allafall.
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • pelle
                        • January 2002
                        • 419

                        Ursprungligen postat av irwin_fletch
                        Tack tack!

                        Tänkte hör hur ni brukar göra med lekkrukor. Har köpt några små men vill ju bara bryta bort en liten del så att jag får en öppning. Är rädd att mycket av krukan ska spricka. tips?
                        Såga med ett bågfilsblad två spår i krukans kant, två cm mellanrum och cirka tre cm djupt , och bryt sedan av biten.runda av kanterna med ett sandpapper och du har en perfekt öppning!
                        Per

                        Kommentar

                        • boomaddo
                          • March 2009
                          • 117

                          Jag har en kakadua hona(?) som jag inte är riktigt säker på könet. Jag vet dock inte hur gammal hon är, fortfarande ganska liten. Hur lång tid tar det innan man kan se könsskillnad på dem? om du vet det hade det hjälpt en hel del Vet nämligen inte om jag har ett par nu eller om det är en Hane som saknas, så jag får 1+2
                          54 L SA

                          Kommentar

                          • Winnie
                            • September 2008
                            • 115

                            Ursprungligen postat av MrH
                            såg precis någon som hette apisto atahualpa.
                            någon som sett den?
                            TS kanske?

                            sjuukt snygg firre allafall.
                            Jag har ett par atahualpa som i en 45:a
                            Hanarna är fina, men lekmogna
                            honor är inte långt efter. De blir
                            apelsinoranga. Om du är sugen så
                            har Aktarieteknik just nu vildfångade
                            på sin lista. Kolla deras hemsida.
                            Hör med din akvariehandlare om
                            han/hon tar hem på beställning

                            //Winnie

                            Kommentar

                            • Winnie
                              • September 2008
                              • 115

                              Ursprungligen postat av boomaddo
                              Jag har en kakadua hona(?) som jag inte är riktigt säker på könet. Jag vet dock inte hur gammal hon är, fortfarande ganska liten. Hur lång tid tar det innan man kan se könsskillnad på dem? om du vet det hade det hjälpt en hel del Vet nämligen inte om jag har ett par nu eller om det är en Hane som saknas, så jag får 1+2
                              Det är inte så lätt att se skillnad, men om bukfenorna är svarta i framkant kan man räkna med att det är en hona. Mata ofta och byt vatten ofta så växer de fort. Det är sällan svårt att få tag i en hane om det visar sig vara två honor. Jag skulle vänta och se innan köp av hane.

                              //Winnie

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Winnie
                                Jag har ett par atahualpa som i en 45:a
                                Hanarna är fina, men lekmogna
                                honor är inte långt efter. De blir
                                apelsinoranga. Om du är sugen så
                                har Aktarieteknik just nu vildfångade
                                på sin lista. Kolla deras hemsida.
                                Hör med din akvariehandlare om
                                han/hon tar hem på beställning

                                //Winnie
                                Det skulle vara kul, att se lite bilder på dina Ap. Atahualpa.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...