Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Klicka på bilden för större version

Namn: macmasteri 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,8 KB
ID: 2137532

    Min kärlek! Ajfånen gör den inte rättvisa, han är fint turkos runt ögonen och social som bara den! De har lekt 3 gånger men det lyckas aldrig bli något, hoppas på bättre tur snart!
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • källebacken
      • February 2006
      • 574

      Verkar som mina kakaduayngel klarar sig bättre denna gång har nu små små minikakaduor som spänner tom ryggfenorna kan man se, runt 0.5 cm stora...är dom nu ska se om jag får till ett kort.
      Annica

      Kommentar

      • källebacken
        • February 2006
        • 574

        Ursprungligen postat av kaj.p
        Taskig bild men här är en snart vuxen kull av Apistogramma sp. Pebas "morado" Ett resultat av Planted aquarium resan.
        Kul det var en ny apisto för mig, har du kort på någon vuxen ?
        Annica

        Kommentar

        • pelle
          • January 2002
          • 419

          Ursprungligen postat av kaj.p
          Taskig bild men här är en snart vuxen kull av Apistogramma sp. Pebas "morado" Ett resultat av Planted aquarium resan.
          Ser ut att vara en fin yngel kull. Pebas är ju en otroligt vacker art, så ynglen blir nog lättsålda!
          Per

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            Tack Pelle Tror jag fick namnet nu med
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • Thezzizen
              • May 2004
              • 46

              Hej igen....
              Inser ju att min dominanta hona inte släpper ngn i närheten. Hon vallar runt sin stora kull över hela karet. Den andra honan lämnar inte sin grotta och hon har stressat sönder tetrorna som står vid värmepumpen och trycker. Känns ju inte så skoj och tvivlar på att det kommer ge sig.

              Har ett 63 liters som står tomt, är det för litet för att flytta in i för dem. Antingen får honan flytta in själv med de små, eller med hanen. Och skaffa nytt sällskap till honan som blir kvar som man då kanske får se litegrann och även ett gäng trivandes tetror.

              Hur hade ni löst det hela?

              Kommentar

              • pelle
                • January 2002
                • 419

                Ursprungligen postat av Thezzizen
                Hej igen....
                Inser ju att min dominanta hona inte släpper ngn i närheten. Hon vallar runt sin stora kull över hela karet. Den andra honan lämnar inte sin grotta och hon har stressat sönder tetrorna som står vid värmepumpen och trycker. Känns ju inte så skoj och tvivlar på att det kommer ge sig.

                Har ett 63 liters som står tomt, är det för litet för att flytta in i för dem. Antingen får honan flytta in själv med de små, eller med hanen. Och skaffa nytt sällskap till honan som blir kvar som man då kanske får se litegrann och även ett gäng trivandes tetror.

                Hur hade ni löst det hela?
                Vore fortfarande intressant att se hur ditt akvarium ser ut. Mitt råd är fortfarande att stoppa i mer växter så att inte någon fisk ser längre än max halva akvariets längd. Bara för att lösa det akuta problemet, så köp ett gäng billiga växter, java mosa, hygrophila polysperma, vatten hyacinter eller dyligt och låt allt ligga och flyta ett par veckor. Tetrorna hittar enkelt gömställen och cacatuoides honan kommer att lugna ner sig om ca två till tre veckor när ynglen blir mer självständiga.

                Flytta inte runt föräldrarna, det brukar inte sluta bra.
                Per

                Kommentar

                • Thezzizen
                  • May 2004
                  • 46










                  Gör ett försök med bilder här. Om inte får ni väl klistra in manuellt..

                  Tetrorna behöver vi ju inte bry oss om nu, de stressades till vitaprick och är efter behandling dock döda nu, var piggare i lördags men igår när vi kom hem fanns inte en enda kvar. Ciklidhanen har fått två prickar men hoppas det ger sig verkligen!

                  Honan är inte så frenetiskt vaktande fortfarande, hon gör allt för att få till det med hanen igen... Så de simmar väldigt självständigt. Hon håller till i den lilla ihåliga roten längst fram längst till vänster i akvariet. Den blekar honan i grottan längst till höger
                  Har ni förslg på växter som skulle kunna passa in och skärma av så gärna!

                  Kommentar

                  • pelle
                    • January 2002
                    • 419

                    Verkligen fint arrangerat i akvariet, med rötter och växter. Bra med sten partierna i mitten också. Med tiden så kommer det att tätna i växt snåren också. Så det har definitivt potential att bli en rejäl djungel
                    Några flytväxter kan vara bra att lägga till. Det brukar bli riktigt fint med några Ceratoperis med rötter som strävar ner mot botten.
                    Per

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ja, jag är lite eller rättare sagt mycket frånvarande från tråden Men tiden räcker inte till allt här i världen, allt har sin tid.

                      Men jag kan krydda med en artikel jag hade i ciklidbladet för något år sedan som jag glömt bort, hittade den när jag sökte på mig själv på nätet. Den är dubbelpostad, finns även i akvariestugan tråden, men jag tror att det är olika besökare här och där

                      Nästan alla akvarister man pratar med har någon form av relation till dvärgciklider. Ta den typiska inkörda nybörjaren som antingen nyss har köpt sitt andra akvarium på runt 100 liter eller däröver, eller börjat göra om sitt första akvarium som redan från början var lite större. De har gått igenom fisksoppan, med att blanda allt och förmodligen har antalet fiskar minskat ordentligt genom sjukdomar och vanlig misskötsel. De som nu inte ger upp utan fortfarande är intresserade börjar skaffa sig lite kunskap. Man träffar dem på olika forum.

                      Resultatet brukar bli en ny fisksammansättning som överensstämmer mer med akvariets storlek och att invånarna på ett ungefär har samma önskemål om vattenkvalitet och temperatur. Nu blir det lite lugn och ro ett tag i akvariet, medan ägaren lär sig mer.

                      Så efter någon månad gör den första dvärgcikliden entré! Tyvärr är det ofta en fjärilsciklid Mikrogeophagus ramirezi, som dör efter någon eller några månader. Den andra som dyker upp kan vara en regnbågsciklid, Apistogramma agassizii, eller en palettciklid, Pelvicachromis pulcher.

                      Det är nu det märkliga händer. Akvariet är fullt av trevliga tetror, skalarer, malar, svärdbärare, silverhajar och allt annat man kan hitta i en akvarieaffär. Dessa fiskar simmar glatt fram och tillbaka, visar sig så fort matburken kommer fram och är jättetrevliga.

                      Ser ägaren dessa fiskar? Nej, han eller hon ligger och kryper vid gaveln på akvariet med en liten fickspegel för att kolla vad regnbågsciklidparet gör! När det kommer besök och akvariet ska visas upp, inte är det de stora fiskarna längst fram ägaren pratar om – nej, det är de där små nere i hörnet som kanske lade rom i grottan häromdagen. Ni kan se, där vid roten av svärdsplantan, där är hanen, är han inte fin!

                      Men detta gäller inte bara den inkörda nybörjaren. Ta den vana akvaristen som har haft hur många akvarier som helst genom de unga åren, nu när det har fixats fast jobb och flyttats till egen lya ska naturligtvis ett 720 inhandlas! Detta tvåmeterskar brukar fyllas enligt en av tre olika inriktningar, afrikanska sjöciklider, centralamerikaner eller sydamerikaner.

                      Ni som är insnöade på sjöciklider eller centralare har verkligen något att se fram emot. Ni andra som har valt Sydamerika och velat mellan diskus och skalarer, eller kanske till och med superskalaren altum börjar nog förstå vart jag vill komma. Drömmarna kretsar först runt diskusen eller skalarerna. Sedan ska man naturligtvis ha några stim med tetror och ett gäng malar. Det är nu som dvärgcikliderna brukar dyka upp också, för naturligtvis ska det i några par Apistogramma!

                      Resultatet brukar bli detsamma som för nybörjarakvaristen ovan. Det slutar med att ägaren ligger och kryper runt akvariet för att se om ciklidparet har lekt. Sedan när de har lekt och de första ynglen blir synliga, då kommer man på att tetror och malar också tycker om yngel. Jaha, vad göra nu? Jag vill ju bara ha yngel av dessa små juveler!

                      Det där 60-liters karet som står i källaren borde väl fungera? Ja, resten känner ni till, det blir ett otal små burkar med torvfiltrering och nattliga jakter i stora burken för att fånga lekpar.

                      Här har jag nu förklarat del ett av rubriken. Varför dvärgciklider – jo, för att de hamnar i centrum oberoende av vilka andra invånare du har!

                      Istället för att blanda dvärgcikliderna med allt som finns i akvarieaffären eller med en perfekt sydamerikansk biotopsammansättning, så prova med att verkligen sätta dvärgcikliderna i centrum!

                      Ingen kan nog påstå att dvärgcikliderna är särskilt företagsamma mot andra arter, förutom när de har yngel att beskydda. Det klassiska är att vid matning står de stora fiskarna och gapar vid ytan, därunder stimmar tetrorna och tar det som de stora missar. Längs ner vid botten står dvärgcikliderna och väntar på att några smulor ska falla ner. Låt istället dvärgcikliderna få ett eget rejält akvarium, utan tetror, pansarmalar eller L-malar. Då får ni verkligen chansen att se deras rätta jag, utan konkurrens blommar de upp och visar sitt rätta beteende. De kommer fram och man behöver inte krypa runt vid gavlarna för att se vad de håller på med!

                      Det bästa av allt är att när de lagt rom, kommer ingen mal och käkar kaviar som nattmat. Likaså blir inte ynglen proteintillskott till tetrorna. Det ”värsta” som kan hända hos Apistogramma är att en annan hona ”adopterar” några yngel, men det är ju också en del av deras charmiga beteende. Okey, det är inte ”fart och fläkt” i akvariet, som många småungar eller besökare gillar. Men besökarna ville du ju ändå bara visa dvärgcikliderna.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Aha! Det var en artikel!
                        Det var bra att du dubbelpostade så att fler får läsa. För det är som du säger; de flesta som läser denna eminenta tråd är nog väldigt sällan eller aldrig och kikar i "stugtråden", där finns ju inte några Apisto alls i nuläget!

                        Jag blir också mer och mer frånvarande här på forumet - det är mycket annat man håller på att greja med och det hinns liksom inte med att sitta framför datorn i så långa pass! Gôtt att du uppdaterar ändå lite då och då, Maths!

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          Lite nya bilder vi petat in i NCS artregister.

                          Jag kommer att utöka detta register ordentligt under våren och målet är att de flesta av de arter som listas här kommer på på något sätt:

                          Denna lista anses som giltig och är densamma som Datz har som utgångspunkt. A-numren är ett sätt att katalogisera även de icke beskrivna.

                          All hjälp jag kan få i att hitta bilder vore toppen, om ni känner någon som har bilder så säg till mig så jag vet vem jag ska fråga. Även om det är internationellt. Jag har nog frågat 50 pers senaste tiden och alla blir riktigt glada över frågan och bidrar mer än gärna särskilt som det är öppet för alla och ej kommersiellt.

                          De nya i vårat register äro:
                          Apistogramma gibbiceps
                          Apistogramma juruensis
                          Apistogramma norberti
                          Apistogramma pantalone

                          Inget medlemskap krävs utan idén är att det ska vara öppet för alla!! Dock uppskattas givetvis ett NCS medlemskap så ni kan njuta av att vara med i en förening som jobbar med miljöfrågor och givetvis ciklider som vi diggar!
                          Checking out...

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            Ursprungligen postat av DaRe
                            2 av arterna ovan var felaktiga. 2 nya arter har lagts in och bilderna är nu knytna till dem.

                            Bilderna på Apistogramma juruensis var egentligen bilder på Apistogramma sp. "Black-chin"
                            Bilderna påApistogramma pantalone var egentligen bilder på Apistogramma sp. "Pebas"

                            Tom Christoffersen har korrigerat uppgifterna
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              Några arter med bilder från Kaj Persson:
                              Apistogramma sp. "breitbinden"
                              Apistogramma acrensis
                              Apistogramma sp. "Winkelfleck"
                              Apistogramma sp. "Pebas" , Morado

                              Om ni gillar det vi gör i NCS -> bli medlem, du kommer inte att ångra dig.

                              Som sagt har ni bilder på några coola arter hör av er till mig.
                              Checking out...

                              Kommentar

                              • DaRe

                                • June 2009
                                • 2227

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Jag har några bilder från Kaj och vad jag förstår så har Mike Wise artbestämt denna till: A235: Apistogramma cf. agassizii ("Netz", Alenquer)

                                Jag är intresserad av fler bilder hane hona par, ... Om det är ok och du har lust att maila dem till mig vore det asgrymt.
                                Checking out...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...