Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

    Okej, om jag lägger till trifasciata? Är den i samma klass som de jag skrev tidigare.

    Vad fungerar bäst i ett så pass litet kar 1+1, 1+2?

    Kommentar

    • Wilhelm
      • October 2002
      • 604

      Har inte haft trifasciata, men de ska inte vara svårare än de andra.
      Wilhelm
      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
      www.ciklid.org www.aquafish.info

      Kommentar

      • Winnie
        • September 2008
        • 115

        Irwin,

        Jag kan varmt rekomendera A. baenschi (Inka 1, Inka 50). Ett par eller 1+2.
        Arten tolererar de flesta vattenvärden, men om du vill bättra på förutsättningarna
        kan du alltid lägga i alkottar (ca 1/liter) och ek eller boklöv. Koka inte kottar o löv
        då försvinner mycket av det "götta" som taniner och garvsyra, se bara till att de
        inte legat på market och börjat ruttna. Om man letar lite i skogen
        brukar det gå att hitta träd som har löven kvar på grenarna, ta dom. Om du vill vara
        försiktig kan du sprida ut mängden kottar/löv som läggs i akvariet över tiden och dela
        upp dem på låt säga tre dagar. Vattnet kommer att bli tefärgat, men det viste du nog;-)
        Ett bra alternativ är att bereda vatten i en hink/tunna och sedan göra delvattenbyten.

        Undersatta aldrig en alkotte!
        /Winnie

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Den här snubben "Amazoniensis" har en hel del fina filmer på youtube - kolla in dom!
          Här är ett exempel:

          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            Han heter Nicolas Blondeau och vi har de flesta av hans filmer i ciklid.orgs artregister samt en massa bilder från honom också. duktigt kille utan tvekan!
            Checking out...

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av DaRe
              Han heter Nicolas Blondeau och vi har de flesta av hans filmer i ciklid.orgs artregister samt en massa bilder från honom också. duktigt kille utan tvekan!
              Ålrajt!
              Ja, det var något omedelbart med hans filmer, fasen, blev sittandes en lång stund.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av irwin_fletch
                Okej, om jag lägger till trifasciata? Är den i samma klass som de jag skrev tidigare.

                Vad fungerar bäst i ett så pass litet kar 1+1, 1+2?
                Hejsan irwin!
                Jag har Ap. Trifasciata. Jag köpte 1+2, men tyvärr fick jag avliva den ena honan efter elva dagar. Jag hoppas, att jag snart får tag på en till hona - risken finns annars, att honan som är kvar inte pallar för hannens uppvaktning. Dom här två ska snart ner i 540-literskaret...bara det blir klart.
                Vad jag kan se av deras beteende, så skiljer dom sig lite i jämfört med mina borellii. Trifasciatan håller sig mer i bottenregionen och liksom "glider" fram mellan grenar och rötter - medans borelliisarna håller till i alla regioner - i den övre mest när det börjar närma sig käk.

                Jag har haft en del arter av apisto under åren, dom har lekt, men några yngel har det aldrig blivit av - förrän nu då med borellii. Dom här rackarna får yngel med jämna mellanrum. Jag tror personligen, att det beror på att dom här går i ett 220-literkar, där det finns massor av cryptocoryner och rötter - förrut har mina apisto bara gått i 54-liters.
                Borellii kan jag verkligen rekommendera, dom verkar inte bry sig om vårat höga PH (8.2), hannen är väldigt snäll med sina honor, och åtminstone mina är väldigt lättlekta...sen är dom ju så vackra också.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • irwin_fletch
                  • April 2009
                  • 544

                  Ursprungligen postat av gullefjun
                  Hejsan irwin!
                  Jag har Ap. Trifasciata. Jag köpte 1+2, men tyvärr fick jag avliva den ena honan efter elva dagar. Jag hoppas, att jag snart får tag på en till hona - risken finns annars, att honan som är kvar inte pallar för hannens uppvaktning. Dom här två ska snart ner i 540-literskaret...bara det blir klart.
                  Vad jag kan se av deras beteende, så skiljer dom sig lite i jämfört med mina borellii. Trifasciatan håller sig mer i bottenregionen och liksom "glider" fram mellan grenar och rötter - medans borelliisarna håller till i alla regioner - i den övre mest när det börjar närma sig käk.

                  Jag har haft en del arter av apisto under åren, dom har lekt, men några yngel har det aldrig blivit av - förrän nu då med borellii. Dom här rackarna får yngel med jämna mellanrum. Jag tror personligen, att det beror på att dom här går i ett 220-literkar, där det finns massor av cryptocoryner och rötter - förrut har mina apisto bara gått i 54-liters.
                  Borellii kan jag verkligen rekommendera, dom verkar inte bry sig om vårat höga PH (8.2), hannen är väldigt snäll med sina honor, och åtminstone mina är väldigt lättlekta...sen är dom ju så vackra också.

                  //Inger
                  Har ju sett dina Borellii Inger och de är otroligt vackra. Just nu lutar det nog åt just Borellii, mest för att de verkar vara väldigt snälla (även om det säkert är från fisk till fisk). Inka är ett annat alternativ men men, har en vecka på mig..=)

                  Om det nu blir Borellii hade jag tänkte opal, är det de du har Inger?

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av irwin_fletch
                    Har ju sett dina Borellii Inger och de är otroligt vackra. Just nu lutar det nog åt just Borellii, mest för att de verkar vara väldigt snälla (även om det säkert är från fisk till fisk). Inka är ett annat alternativ men men, har en vecka på mig..=)

                    Om det nu blir Borellii hade jag tänkte opal, är det de du har Inger?
                    Nix - det är color.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Thezzizen
                      • May 2004
                      • 46

                      Hej, Är väldigt förtjust i de små apistorna nuförtiden, så sonen ska nu få ett eget apistokar på endast dock 60 l, han är bara två men vi säger att det är det som tvååringar vill ha. Vilka är lämpade att gå så smått? Är det 1+1 som gäller? Sen har jag ett kakaduapar som gått ihop i tre månader, fick yngel första veckan varav två fortfarande simmar kvar. Mitt problem är hanen. Det han pysslar med nu är att ligga under ytan alt röra sig längs rutan. I längden lite trist att se...vad kan trogna hans intresse för honan? Är 112 l för litet för flera honor? Honan som fi NNs har ett väldigt humör däremot. Tack för alla tips!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Thezzizen
                        Hej, Är väldigt förtjust i de små apistorna nuförtiden, så sonen ska nu få ett eget apistokar på endast dock 60 l, han är bara två men vi säger att det är det som tvååringar vill ha. Vilka är lämpade att gå så smått? Är det 1+1 som gäller? Sen har jag ett kakaduapar som gått ihop i tre månader, fick yngel första veckan varav två fortfarande simmar kvar. Mitt problem är hanen. Det han pysslar med nu är att ligga under ytan alt röra sig längs rutan. I längden lite trist att se...vad kan trogna hans intresse för honan? Är 112 l för litet för flera honor? Honan som fi NNs har ett väldigt humör däremot. Tack för alla tips!
                        112-liter, är inte för litet - för i alla fall två honor. Sen är det väl lite olika "tänk" som gäller för oss som håller apisto.
                        Mitt tänk är som så, att i ett lite större kar man få se lite mer av deras kanske "naturliga" beteende - i alla upplever jag personligen att det är så.
                        Att hannen beter sig som han gör, kan kanske bero på att honan avisar honom därför hon inte har någon "lust" för tillfället.
                        Finns flera här på zoopet som är väldigt kunniga på apisto, som säkert kan ge dig bättre svar.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          Ursprungligen postat av Thezzizen
                          Hej, Är väldigt förtjust i de små apistorna nuförtiden, så sonen ska nu få ett eget apistokar på endast dock 60 l, han är bara två men vi säger att det är det som tvååringar vill ha. Vilka är lämpade att gå så smått? Är det 1+1 som gäller? Sen har jag ett kakaduapar som gått ihop i tre månader, fick yngel första veckan varav två fortfarande simmar kvar. Mitt problem är hanen. Det han pysslar med nu är att ligga under ytan alt röra sig längs rutan. I längden lite trist att se...vad kan trogna hans intresse för honan? Är 112 l för litet för flera honor? Honan som fi NNs har ett väldigt humör däremot. Tack för alla tips!
                          Kakaduor är enligt min erfarenhet lätta att hålla i grupp jämfört med en del andra apistos, så i 112l tror jag absolut du kan ha en till hona. För att få dem på lekhumör gäller att mata dem med bra mat. Levandefoder är självklart bäst men lite svårt så här års om man inte odlar själv. Så mata upp dem ordentligt med frysmat som artemia och svarta mygglarver. Vattenbyten med kallt vatten kan också triggas igång dem, gärna med torvfiltrerat vatten.
                          Och jo, i 60l är det nog bäst att hålla sig till er par, kan lätt bli trångt annars.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Thezzizen
                            • May 2004
                            • 46

                            Ja jag funderar på att prova med en hona till, har haft en till förut men den dominerande honan mobbade sönder henne när hon fick yngel. Nu är ju inte det aktuellt så det kanske är läge nu, funkar det inte får det väl vara..

                            60l blir det för vi har ett som står, tänkte ge mig på lite eklöv och så där. Kanske viejitas?

                            Kommentar

                            • Winnie
                              • September 2008
                              • 115

                              QUOTE=Thezzizen;1574192]Ja jag funderar på att prova med en hona till, har haft en till förut men den dominerande honan mobbade sönder henne när hon fick yngel. Nu är ju inte det aktuellt så det kanske är läge nu, funkar det inte får det väl vara..

                              60l blir det för vi har ett som står, tänkte ge mig på lite eklöv och så där. Kanske viejitas?[/QUOTE]

                              Thezzizen, Du gör rätt i att testa eklöv,gärna en större mängd så det blir en "hög" på ett eller flera ställen i akvariet, det blir mycket bra gömställen för jagade fiskar. Inga ruttna löv, bara torra vissna. Koka dem inte. Det kan ta ett dygn innan torra löv sjunker, man får ha lite tålamod. Du vinner mycket på att låta ditt nya vatten luftas, helst med en en luftsten eller låt det stå i en hink/balja ett dygn. Du har garanterat ett pH över 8,0 i kranen, om ditt vatten är mjukt kommer du kunna få ner ph till 6,8-7,0 bara genom luftningen. På så sätt minskar du svajningarna i ditt akvarium och förebygger stress. Din beskrivning av hanen tycker jag är klara stresssympom, troligen orsakade av honan. Försök ordna med gömställen till honom på de ställen han befinner sig. Ett sätt han vara att hänga upp rör i mörk plast vågrätt strax under ytan = två flyktvägar och skydd. Typ pvc-rör eller små plastblomkrukor utan botten. Kanske inte så snyggt, men efter en tid när honan inte längre vårdar ynglen har du hanen i livet. Det går ju alltid att flytta ynglen till en annan burk... Att skaffa en hona till bättrar troligen inte på nuvarande stämningen. Då är det bättre att skaffa några kardinalfiskar eller små smyckestetror för att fördela smällarna från den ilskna fisken. Hanen får en uppgift att försvara reviret och honan lugnar sig då hon ser att han "jobbar". Det är iallafall min erfarenhet. Själv håller jag mina Ap i par i mellan 50-70 cm långa akvarier med riktigt mycke växter, rötter, fibertorv och löv i . Jag försöker att skapa en avdelare i mittan av burken med hjälp av en större rot eller liknande. På så sätt blir det lättare att hålla två honor tillsammans; det finns då en naturlig gräns för reviren.

                              Om du bor i 08-området har du inte så långt till Janne Westers ställe; Södermalms Akvarieaffär på Krukmakaregatan 3. Han har många arter Ap och odlar i jättefint inredda akvarier. Han är mycket kunnig och berättar gärna hur man lyckas lättare.

                              //Winnie

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                La in denna bilden på min Ap. Baenschi-hanne i en annan tråd så jag lägger upp den här med
                                Bifogade filer
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...