startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    • April 2005
    • 1129

    Ursprungligen postat av Milbot
    Ändå la jag snäckorna hyfsat mycket i främre delen, fast det räcker kanske inte. Tycker inte det är kanonfint när snäckorna ligger uppradade längs framrutan. Men men, det är kanske enda chansen om man inte vill ha vallar med sand där
    Du får se hur det blir sen, alla multisar gör inte samma sak alla gånger

    //Peter

    Kommentar

    • Redbullen
      • April 2005
      • 1129

      Ursprungligen postat av qumarr
      Här kommer lite bilder.

      Jag har avancerat från att baka sandkakor till att koka sandsoppa...


      Och så här blev det med sanden i, har blandat ciklidgrus, svart grus och sand tagen från stranden.




      Ser fortfarande lite tomt ut, men jag tog även lite natursten från stranden som ska ner i karet, men jag har inte hunnit koka dem än bara.
      Funderar även på någon växt att slänga i med.
      Å sen hade jag tänkt mig ca 15-20 snäckskal.

      Funderar även på att måla nedersta cm'arna svart på frontglaset så att man slipper se siliconet....

      Snyggt, men jag misstänker att lägger du snäckor i "hyllan" så kommer multisarna tömma dom helt på sand och snäckorna ligger nere på botten så du inte ser skymten av dom sen, tyvärr.
      Och nedanför kommer det ligga ett stort berg med sand

      Men men värt att prova iallafall..

      Har dock aldrig provat sandkakor, bara duschat sanden med varmt vatten


      //Peter

      Kommentar

      • Redbullen
        • April 2005
        • 1129

        Köpte lite fiskar igår....8st och det gick på härliga 700:-, det blev min julklapp

        Här är en liten film på 94liters karet som det ser ut nu iallafall

        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


        //Peter

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          vad heter dom svart vita?? dom va fina.
          gillar ditt kar skarpt måste ja säga.

          hade tänkt o lägga upp en bild på mitt värdelösa kar , men ja skippar det efter jag har sett dina kar.
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Redbullen
            • April 2005
            • 1129

            Dom svarta och vita som igentligen är gula och svarta heter Julidochromis Marlieri

            Dom är unga ännu och inte speciellt matade från affären så det tar någon dag innan dom ger sej lite mer färg

            Lägg av upp med bilder, kanske kan komma med några ideèr om du vill ??

            //Peter

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              ok, gula kanske dom va ja
              får se om jag hittar en bild först då..
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • Redbullen
                • April 2005
                • 1129

                *tummen upp*

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  visst är det tråkigt.. trivs inte alls med det.. trodde det skulle bli superhäftigt med sandbotten och snäckor,, ja...ni ser ju själva hur häftigt det blev
                  Bifogade filer
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Redbullen
                    • April 2005
                    • 1129

                    Den blåa färgen i bakrunden gör att det ser lite stelt ut
                    Ner med mer sten, eventuellt natursten eller kalksten, kalkstenen höjjer PH lite och det gillar fiskarna...

                    Kanske någon växt, lite vallesineria eller cryptoryne...

                    Och höj värmen till 26-27 grader också så blir det fart i bytten:P

                    //Peter

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      jo bakgrunden är jätteful.. det är ett gammalt odlingskar så det är målad blå färg på 3 av rutorna.
                      tror jag ska ut o plocka vanlig grå rund natursten . kalkstenen har jag i för att få upp pht lite, men jag tycker den är ful så fler kalkstenar blir det inte.

                      någon växt va en bra ide.. kan ta ett skott vallisneria från ett annat kar.
                      tempen brukar vara på ca 27 grader, men jag hade precis bytt vatten när jag tog kortet, darför var det lite kallare.

                      jag ska köpa några fler fiskar, då kanske det blir lite mer liv. har ju bara 3st än så länge.

                      i min lokala fiskaffär hade han några små vita saker med rosa aktig ryggfena som han kallade för "sandlekare" vet inte riktigt vad det var för några.. fina va dom i alla fall..
                      det kanske vore nåt att ha tillsammans med multisarna?
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • neon_kimpan
                        • August 2005
                        • 1733

                        det var en del liv o rörelse i ditt kar Redbullen och jag måste bara säga att ditt kar är SÅÅÅÅ SNYGGT ....du verkar vara en hejjare på att inreda akvarier :P hehe

                        //kim
                        MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                        Kommentar

                        • neon_kimpan
                          • August 2005
                          • 1733

                          nu märkte jag att de fått yngel såg en liten simma under en snäcka det kanske förklarar varför en av honorna är för sig själv hela tiden. fan va glad jag blev nu

                          //kim
                          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                          Kommentar

                          • andreassofus
                            • November 2005
                            • 5643

                            grattis alltid kul med yngel.. jag har oxå ett litet yngel, men den följde med en snäcka tror jag.
                            Mvh Andreas
                            min zoon
                            msn adress

                            Kommentar

                            • neon_kimpan
                              • August 2005
                              • 1733

                              hehe ok men hur länge brukar ynglena stanna i (mammans?) snäcka ?? för den jag såg nu låg under en annan snäcka som ligger inte så öångt från henner ?? kan de andra vara kvar i mammans snäcka då eller ??

                              //kim
                              MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                              Kommentar

                              • Redbullen
                                • April 2005
                                • 1129

                                Ursprungligen postat av andreassofus
                                jo bakgrunden är jätteful.. det är ett gammalt odlingskar så det är målad blå färg på 3 av rutorna.
                                tror jag ska ut o plocka vanlig grå rund natursten . kalkstenen har jag i för att få upp pht lite, men jag tycker den är ful så fler kalkstenar blir det inte.

                                någon växt va en bra ide.. kan ta ett skott vallisneria från ett annat kar.
                                tempen brukar vara på ca 27 grader, men jag hade precis bytt vatten när jag tog kortet, darför var det lite kallare.

                                jag ska köpa några fler fiskar, då kanske det blir lite mer liv. har ju bara 3st än så länge.

                                i min lokala fiskaffär hade han några små vita saker med rosa aktig ryggfena som han kallade för "sandlekare" vet inte riktigt vad det var för några.. fina va dom i alla fall..
                                det kanske vore nåt att ha tillsammans med multisarna?
                                Ok...i med lite mer sten bara så lägger man inte märket till den solidblåa bakrunden så mycket....

                                Snäcklekare brukar vilja ha ganska stora öppna ytor i karet för att göra kunna leka med honan

                                hanen gör en stor skål i sanden eller vad man ska säga sen dansar här där i för honan och visar henne hor ball han är...eller om det är tvärt om, glömt !

                                //Peter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...