startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    #31
    nee tulle, det är nog som jolon säger att du borde hålla det lite hemligt sådär
    men kan man se om multisarna är vuxna honor eller yngre hanar ?? :/

    //Kim
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #32
      Haha nee jag fråga mossan om där var ngn gammal kastrull jag kunde ta o det var där o den kastades efteråt

      Hur man ser skillnad har jag dessvärre ingen anning om heller utan skulle osså vilja veta det. Det enda jag kan se skillnad på mina är att två är lite mörkare i färgen än de andra, o det är även de mörkare e lite mindre.

      //MVH Tulle
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • neon_kimpan
        • August 2005
        • 1733

        #33
        mm ok men nu har mina iaf börjat skaffa sig lite revir sådär, så honorna har var sin snäcka, men hanen har gräft en grop under en sten istället. men nu tror jag att han har en scäcka med ;P men brukar det ta långt tid innan de kommer igång med leken ??

        //kim
        MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

        Kommentar

        • tulle89
          • March 2006
          • 1183

          #34
          När blir de könsmogna, är det vid en speciell storlek kanske?
          Hur stora är dina nu?

          //MVH Tulle
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

          Kommentar

          • neon_kimpan
            • August 2005
            • 1733

            #35
            jag skille med vilja veta när de blir lönsmogna...jag fick det till att min hane är ca 5 cm och de två honorna ungefär 3. men i arbetsbeskrivningen står det ju att de bara blir 4 cm, men aja

            //kim
            MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

            Kommentar

            • tulle89
              • March 2006
              • 1183

              #36
              Ja mina är 3-4 centimeter och precis som du säger så ska de ju bara bli 4 cm enligt artbeskrivningen. Så de borde ju vara könsmogna tycker man.

              //MVH Tulle
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

              Kommentar

              • neon_kimpan
                • August 2005
                • 1733

                #37
                joo precis, det är ju då hanen som är så stor så han måste ju vara könsmogen. men frågan är ju om honorna är de då ?? dom kanske tillomed är små hanar ? ;P

                //kim
                MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                Kommentar

                • tulle89
                  • March 2006
                  • 1183

                  #38
                  Ursprungligen postat av neon_kimpan
                  joo precis, det är ju då hanen som är så stor så han måste ju vara könsmogen. men frågan är ju om honorna är de då ?? dom kanske tillomed är små hanar ? ;P

                  //kim
                  Hehe jo den möjligheten finns ju också

                  //MVH Tulle
                  Med Vänliga Hälsningar Tulle

                  Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #39
                    Var köpte du dina tulle89, det verkar inte som simontorp har dessa och den akvarieaffären som jag har närmast till tar in fiskar därifrån. Hur mycket kostade de?
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • neon_kimpan
                      • August 2005
                      • 1733

                      #40
                      nu börjar jag bli riktigt sugen på att få klart det "stora" karet för att kunna ha lite fler o så måste bara få tag i nån lack till bakgrunden

                      //kim
                      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                      Kommentar

                      • Rasmus Pedersen
                        • September 2006
                        • 138

                        #41
                        Ursprungligen postat av solbacka
                        Var köpte du dina tulle89, det verkar inte som simontorp har dessa och den akvarieaffären som jag har närmast till tar in fiskar därifrån. Hur mycket kostade de?
                        Om du kan ta dig till Nol så finns multisar för 59 kr st.
                        MVH

                        240 tanganyika
                        133 tanganyika

                        Kommentar

                        • Redbullen
                          • April 2005
                          • 1129

                          #42
                          Ursprungligen postat av tulle89
                          När blir de könsmogna, är det vid en speciell storlek kanske?
                          Hur stora är dina nu?

                          //MVH Tulle
                          Har själv många multisar hemma och dom blir får yngel med gämna mellanrum
                          Det värsta är att det blir 3-4 yngelgrupper varje gång, så varje gång det blir yngel blir det 40-50 yngel...

                          Så det är tur att jag har en Sumbu som äter upp lite

                          Av min personliga erfarenhet blir dom mogna snabbt, vid storlen 3-4-5cm.

                          Tar inte så lång tid innan dom börjar yngla.
                          När dom väl grävt som dom vill ha de, trivs med vattnet och har slagit sej till ro kommer de bokstavligt talat spruta ut yngel.....

                          Så det är bara att vänta.


                          Ett tips för att ge ynglen en chans att överleva bättre är att krossa kalkstenar, krossa dom till en 3-4cm bitar....lägg dom på glaset i akvariumet, under sanden.

                          Lägg sedan över sand och sedan snäckor..
                          När honan gräver bort sanden sen kommer snäckan ligga uppe på kalkkrosset och inte ligga direkt mot bottenglaset.

                          Det ger ett skydd för yngel som kan hålla sej under snäckorna, mat kommer ner till dom och dom kan vara ifred och växa till sen..

                          Jag har gjort så i ett hörn i mitt 94liters och där fullständigt kryllar det av yngel.

                          Ligger man och tittar en stund så kommer det upp runt 25-30 yngel som är nyfikna, rör man sej eller skrämmer dom är dom nere under snäckorna på ett snäpp...

                          Multisar är underbara och framför allt lätta fiskar..

                          //Peter

                          Kommentar

                          • albjohn
                            • March 2006
                            • 1179

                            #43
                            Redbullen: Vad ger du dom för mat ?

                            Mina verkar lite trepiga med maten, det enda dom tar är lite Tetradiskus och lite fryst artemia, så har du nåt tips vore det bra
                            Mvh Leif

                            Kommentar

                            • tulle89
                              • March 2006
                              • 1183

                              #44
                              Odjå mycket bra svar Rebullen! Det tackar jag för!

                              O Solbacka jag köpte mina på Jägerszoo ( det vid elgiganten ungefär) o vad de kosta kommer jag faktiskt inte ihåg men en 50 kr kanske?

                              //MVH Tulle
                              Med Vänliga Hälsningar Tulle

                              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                              Kommentar

                              • neon_kimpan
                                • August 2005
                                • 1733

                                #45
                                Ursprungligen postat av Redbullen
                                Har själv många multisar hemma och dom blir får yngel med gämna mellanrum
                                Det värsta är att det blir 3-4 yngelgrupper varje gång, så varje gång det blir yngel blir det 40-50 yngel...

                                Så det är tur att jag har en Sumbu som äter upp lite

                                Av min personliga erfarenhet blir dom mogna snabbt, vid storlen 3-4-5cm.

                                Tar inte så lång tid innan dom börjar yngla.
                                När dom väl grävt som dom vill ha de, trivs med vattnet och har slagit sej till ro kommer de bokstavligt talat spruta ut yngel.....

                                Så det är bara att vänta.


                                Ett tips för att ge ynglen en chans att överleva bättre är att krossa kalkstenar, krossa dom till en 3-4cm bitar....lägg dom på glaset i akvariumet, under sanden.

                                Lägg sedan över sand och sedan snäckor..
                                När honan gräver bort sanden sen kommer snäckan ligga uppe på kalkkrosset och inte ligga direkt mot bottenglaset.

                                Det ger ett skydd för yngel som kan hålla sej under snäckorna, mat kommer ner till dom och dom kan vara ifred och växa till sen..

                                Jag har gjort så i ett hörn i mitt 94liters och där fullständigt kryllar det av yngel.

                                Ligger man och tittar en stund så kommer det upp runt 25-30 yngel som är nyfikna, rör man sej eller skrämmer dom är dom nere under snäckorna på ett snäpp...

                                Multisar är underbara och framför allt lätta fiskar..

                                //Peter
                                somsagt mycket bra svar men när jag startade upp akvariet så glömde jag att lägga dit kalkkross innan jag fyllde med sand o de men finns det något annat man kan göra för att ynglena ska slara sig bra ändå ?? snart ska jag ju starta upp ett annnat kar till multisarna så då kommer jagt ju fixa det då. men det vore kul om de han leka innan och några yngel skulle klara sig

                                //kim
                                MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...